Digitalisering

Fjärrstyrd flygledning blir sen och dyr

Förra året blev Örnsköldsviks flygplats först i världen med fjärrstyrd trafikledning. Nu följer allt fler av Sveriges små, privata eller kommunala, flygplatser efter. Foto: Stefan Kalm

Luftfartverkets satsning på fjärrstyrd flygledning blir försenad och kommer att kosta mer än beräknat, enligt en intern rapport som Sveriges Radio P1:s Kaliber har tagit del av.

Enligt en beräkning kommer kostnaden för projektet att bli 60 miljoner kronor högre än väntat.

I dag flygleds Örnsköldsviks och Sundsvalls flygplatser med kameror från en och samma central. Luftfartsverket vill införa tekniken också i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här