Digitalisering

Facebook ska granska annonser bättre – anställer 1 000

Mark Zuckerberg. Foto: Nam Y. Huh

Facebook lämnar in kopior på omkring 3 000 politiska annonser till utredare i USA:s kongress. Företaget anställer också omkring tusen personer för att granska annonsköpare.

Annonserna som lämnas till den amerikanska kongressen köptes enligt företaget troligen av människor i Ryssland, månaderna före och efter USA:s presidentval i november i fjol.

Facebook, världens största sociala nätverk, har blivit en primär plattform för politiska annonser på internet eftersom det har en bred räckvidd och ger annonsörer stora möjligheter att rikta in sig på en viss målgrupp.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här