Concorde ifrågasätts – nytt fel upptäckt

2003-02-28 11:32  
Concorde

Ännu en incident inträffade med ett Concordeplan i går. Delar av rodret lossnade på en resa mellan Paris och New York. I London ifrågasätts nu överljudsplanets framtid.

Fransk Concorde
Flygplanet som till hör flygbolaget Air France kunde landa i New York utan fara för passagerarna. För en vecka sedan tvingades en Concorde nödlanda i Kanada efter att ha fått problem med motorerna.

Det här är bara några av de problem som Concorde drabbats av och där olyckan i Paris i juli 2000 var den värsta. 113 människor dog.

Det brittiska flygbolaget British Airways, det andra av de två som använder Concorde, uppger nu i brittiska medier att man studerar framtiden för Concorde.

Flygplanstypen började sina reguljära flygningar 1976 och är världens enda överljudsflygplan för passagerare. Planen i Air France och British Airways flottor används för linjen Paris - New York respektive London - New York. Restiden är 3,5 timmar och biljettpriset mycket högt.

Efter olyckan i juli 2000 fick samtliga flygplan flygförbud. När utredningen om olyckan var klar fick de klartecken att lyfta i november 2001.

Men passagerarna är inte längre lika intresserade av Concorde som tidigare. Olyckan bidrar säkert till att många väljer andra färdmedel. Lika viktigt är säkert att de ekonomiska förutsättningarna för Concordes publik har försämrats.

British Airways kommenterar i brittiska medier att man tänker behålla Concorde så länge flygplanet är säkert och konkurrenskraftigt. Planen har en beräknad teknisk livslängd som sträcker sig fram till 2009. Men ett beslut om att sluta med överljudsflygningarna kan komma redan om några månader.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt