Bredbandsbolagen får bottenbetyg i ny rapport

2020-10-26 07:45  
Com Hem är den operatör som får lägst betyg i SKI:s undersökning. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Efter ett drygt halvår av att arbeta hemifrån, och med digitala i stället för fysiska möten, ger svenskarna tummen ner till sina bredbandsleverantörer. Det visar Svenskt kvalitetsindex årliga rapport om branschen.

I Svenskt kvalitetsindex (SKI) senaste mätning får bredbandsbranschen som helhet drygt 63 poäng, en minskning med två procentenheter från förra året.

– Vi brukar säga att gränsen för när kunder börjar bli riktigt missnöjda är vid 60 poäng, och den gränsen börjar man närma sig nu efter flera års uppgång. Jag skulle vilja säga att det här är en tydlig signal till operatörerna om att man måste bli bättre, helt enkelt, säger Johan Palmer, vd för Svenskt kvalitetsindex.

Uppkoppling allt viktigare

Anledningarna till missnöjet är flera. Under det senaste halvåret har många blivit mer beroende av sin uppkoppling för både arbete och umgänge, och därför blivit mer känsliga för störningar.

Läs mer: Glöm 5g – 6g blir starten för en helt ny värld

Det finns också kommunikationsproblem mellan kunder och leverantörer. En trasig eller felplacerad router ligger oftast inte på bredbandsleverantörens bord _ men gör ändå kunderna missnöjda.

– En kund tänker sig att man köper tillgång till internet, medan leverantörer tänker att den ansvarar för hålet i väggen. Här finns det ett glapp, och jag tänker att leverantörerna måste bli bättre på att informera och hjälpa till, säger Johan Palmer.

Bottennapp för Com Hem

Lägst betyg av alla operatörer får Com Hem, vars kunder satt en poäng på 59 – alltså under den gräns på 60 som SKI ser som ett varningstecken. Det företag som presterar bäst, Bahnhof, får 72 poäng. Den avgörande skillnaden är just kundtjänsten, enligt Johan Palmer.

– I såna här infrastrukturbranscher måste man lösa det fort, eller vara väldigt behjälplig, när nånting inte funkar. Där har branschen under lång tid haft utmaningar. Samtidigt har vi som kunder i det här hänseendet blivit jobbigare överlag _ vi klagar fortare. Det är en tydlig trend de senaste åren att tröskeln har blivit lägre, säger Johan Palmer.

Så rankas leverantörerna

Undersökningen gjordes under september och oktober 2020. Totalt genomfördes 4222 intervjuer. I SKI:s nöjdhetsindex är 60 så lågt att det kan bli svårt att behålla kunderna, medan resultat över 75 visar ett mycket starkt band mellan en kund och ett företag.

 Bahnhof: 72,4

 Ownit: 68,0

 3: 66,3

 Tele2: 65,9

 Telia: 64,6

 Branschen som helhet: 63,6

 Telenor: 63,0

 Övriga: 60,9

 Com Hem: 58,9

Lucas Brischetto/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt