Angry birds-tillverkare drar ner

2014-10-02 12:12  

Finländska Rovio, som ligger bakom världens hittills största spel-succé Angry birds, ska sparka nästan var sjätte anställd.

De ilskna fåglarna har tappat kraftigt i popularitet den senaste tiden.

– Det här är faran när framgången bygger på en enda väldigt populär serie produkter. Det blir en väldigt sårbar affärsmodell. När då den produkten tappar momentum är det upp som en sol och ner som en pannkaka, säger Linus Larsson, redaktionschef på Internetworld.

Rovios mobilspel Angry birds är själva urtypen för den moderna spelbranschens succéer. Enkelt att komma igång med och kan spelas korta stunder på bussen eller i en kö. Bolaget har satsat hårt på kringprodukter som leksaker och kläder, och till och med en tv-serie, men antalet spelare sjunker.

Själva spelet är gratis men tanken är att spelaren ska göra en rad mikrobetalningar inne i spelet. När spelarna blir färre sjunker intäkterna snabbt. Svenska spelföretaget King, med flaggskeppet Candy Crush Saga har en liknande affärsmodell.

– De är utsatta för samma risk som Rovio. Den här sortens spelare är ganska nyckfulla, säger Linus Larsson.

Rovios ledning konstaterar att man byggt organisationen utifrån tron att tillväxten ska fortsätta i hög takt, vilket alltså inte är fallet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt