Alice lär noviser göra datorspel

2006-10-17 23:00  

Gratisprogrammet Alice är ett verktyg för att lära sig programmera egna spel och 3d-animationer. En undersökning visar att de som börjar sin programmeringsutbildning med Alice blir mer motiverade att gå vidare med sina studier.

Vid över hundra gymnasier och universitet i USA används datorprogrammet Alice för att lära ut grunderna i programmering.
Genom att skapa animerad film och enkla spel, där eleverna styr och kontrollerar 3d-figurer och föremål i olika "världar", får de en första inblick i så kallad objektorienterad programmering.

Även de som inte är intresserade av att lära sig programmera, men ändå undrar hur det går till att skapa en animerad film eller ett datorspel har stor glädje av att köra några av de handledningar som ingår i Alice.

I första lektionen skapas en liten filmsnutt där en isprinsessa, som framträder i ett fönster, gör sina konster.
Från en meny med tiotals olika knappar drar vi in "iceSkater/move" till programmeringsfönstret. Från pop-upmenyer väljer vi sedan: "höger, 0,5 meter, mjuk rörelse, 2 sekunder".
Nu är det bara att klicka på "Play" så ser vi hur isprinsessan gör sina rörelser, precis som vi programmerat.

När första lektionen är slut har vi en video där skrinnerskan både utför piruetter och snygga hopp.
Byter vi ut skridskoåkaren mot ett flygplan och programmerar pilarna på tangentbordet till att styra rörelserna, har vi faktiskt programmerat ihop en liten flygsimulator.

Efter någon timma med Alice har även novisen fått en ganska god inblick i hur det går till att göra animerad film och spel.

Vid sidan av att Alice är helt gratis bygger det även på öppen källkod som gör att vem som helst kan modifiera programmet efter egna behov.
I dag finns Alice för mac och pc med en linuxversion på gång.

Ett syfte med Alice, som utvecklats vid det berömda Carnegie Mellon University i Pittsburgh, är att åter göra utbildningen i datavetenskap populär.
- I dag finns bara hälften så många med högre utbildning i datavetenskap vid de amerikanska universiteten jämfört med fem år sedan, säger Randy Pausch, som är datavetare vid Mellon i en tidningsintervju.

En studie från universitetet visar att av de elever som påbörjade sina datastudier med hjälp av Alice gick 88 procent vidare i sina studier. Av dem som inte fick möta Alice var det bara 47 procent som fortsatte sina datastudier efter första kursen.

Alice har speciellt engagerat tjejer som fått upp ögonen för att programmering kan vara roligt. Det är en av anledningarna till att världens största spelföretag Electronic Arts, EA, nu har engagerat sig i utvecklingen av Alice. Företaget har behov av att det utbildas fler spelprogrammerare, men också att det dyker upp programmerare som kan göra spel som även lockar tjejer.

Ett sådant sällsynt spel är The Sims som är EA och världens mest sålda datorspel. I ett unikt samarbete ska Carnegie Mellon och EA tillsammans utveckla nästa version av Alice som ska vara klart om drygt ett år. Ett av EAs bidrag är att integrera en stor del av miljöerna, karaktärerna och föremålen från The Sims i Alice 3.0.

- Genom att sammanföra karaktärer, animationer och lekfullheten i The Sims med Alice bidrar vi till att göra datavetenskap roligt för en ny generation av kreativa människor, säger Steve Seabolt, vice vd vid Carnegie Mellon, i en kommentar.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt