Spaniens eget Hallandsås

2014-02-18 09:25  

Borrandet hann knappt börja innan vattnet började spruta in i tunnlarna. Spanien har sin egen Hallandsås. Bygget har hittills pågått i tio år och kostat nästan 30 miljarder. När tunneln kan öppna är fortfarande oklart.

Pajares-tunneln norr om staden Leon i norra Spanien har kantats av problem sedan det första spadtaget togs för nästan exakt tio år sedan.

Den 25 kilometer långa tunneln med dubbla rör skulle enligt de ursprungliga planerna öppna 2009. Då skulle de första snabbtågen rulla under bergskedjan Picos de Europa.

Men precis som i Hallandsås är berget poröst och snart efter byggstarten började vatten forsa in i tunnlarna. Ingen ordentlig geologisk undersökning hade heller gjorts innan bygget startade.

År efter år har problemen fortsatt. I mitten av januari la en anonym tunnelarbetare ut en film som visar hur vattnet fortsätter att spruta.

Till den spanska tidningen el País har det ansvariga järnvägsbolaget Ave bekräftat att videon är tagen i en av tunnlarna.

I en granskning av tunnelbygget som el País gjorde förra sommaren säger en tunnelarbetare att det krävs ”kläder för fiskare” för att kunna ta sig fram i vissa sektioner.

Läckaget - som mest uppåt 1000 liter per sekund - har sänkt vattennivån i 20 vattentäkter i området med upp till 160 meter. På sju platser har det lett till markras. Boende i området vittnar också om vattendrag som torkat.

En sammanställning finns här från tidningen el País.

Tunneln skulle från början ha kostat en miljard euro. Nu är prislappen uppe i 3,5 miljarder – motsvarande drygt 30 miljarder kronor. Hittills har närmare 3 miljarder euro plöjts ner varav en del kommer från EU:s regionalfonder.

Som jämförelse räknar Trafikverket med en slutnota för den 8,7 kilometer långa Hallandsås-tunneln på knappt 10,5 miljarder kronor.

Den spanska regeringen har fått skjuta till extra pengar för att täta tunnlarna och förra året beslutades att bara den ena spåret kommer att öppnas. När detta kan ske är dock fortfarande oklart.

Tunnelbygget i Pajares är bara ett i mängden av misslyckade infrastrukturprojekt i krisens Spanien.

Mer om detta kan du läsa i det nya numret av Ny Teknik som kommer ut den 19 februari.

Túnel de Pajares - Spaniens Hallandsås

2004 Första spadtaget tas.

2005 Problemen startar med vatten som läcker in i tunnlarna.

2009 Tunneln var tänkt att öppnas.

2010 Regeringen skjuter till 236 miljoner euro för att täta tunnlarna.

2013 Regeringen beslutar om att bara öppna för tågtrafik i den en av de två tunnlarna. När tågtrafiken kan komma igång är dock inte klart.

Totala kostanden beräknas till 3,5 miljarder euro.

Fram till 2006 har EU skjutit till cirka 0,8 miljarder euro.

 

Källa: el País, Adif.es

Marie Alpman

Mer om: Hallandsåsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer