Göteborg bygger järnväg under jord

2007-06-14 12:23  

Västlänken ska gå i en båge under centrala Göteborg, från Olskroken i nordost över centralstationen västerut, förbi stadsdelen Haga och vidare österut under Korsvägen. En slinga med två underjordiska järnvägsstationer som beräknas kosta över 13 miljarder kronor.

Göteborgs ledande politiker enades under onsdagen om en sådan lösning på stadens trafikproblem och i september väntas Banverket fatta det formella beslutet.

Nästa år fattar regeringen beslut om hur mycket pengar som ska satsas på järnvägar mellan åren 2010 och 2019 och riksdag, regering och banverk ska komma fram till om Västlänken helt eller delvis ryms innanför de ramarna.

Bygget av tunneln, i öppet schakt, kan sedan starta tidigast 2012 och om allt fungerar som planerat invigs den underjordiska järnvägen 2018.

Centralen, en så kallad säckstation där alla tåg måsta vända, blir en modern station som tågen kan passera.

Finansieringen av Västlänken är långt ifrån klar men alla parter tar för givet att lokala och regionala intressenter måste bidra med pengar - ungefär på samma sätt som Citytunneln i Malmö betalas.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt