Volvo och Saab satsar på rullformat

2011-12-15 08:07  

Volvo Personvagnar och Saab Automobile bjuder upp till en dalavals med syftet att få fart på Ortics rullformning från Borlänge och sedan börja tillverka stötfångare, balkar och profiler som ingen konkurrent förmår.

Volvo Personvagnar och Saab Automobile jobbar ihop för att rycka åt sig ett försprång mot de utländska konkurrenterna.

Båda står i startgropen för att få tillgång till den Polhemsprisbelönade rullformningstekniken från Borlänge och kunna tillverka stötfångaren, dörrbalkar och andra plåtprofiler snabbare, bättre, billigare och en med helt annan flexibilitet än vad konkurrenterna mäktar.

Bara med rullformningsmetoden går det att tillverka bildetaljer av SSAB-stålet ”Docol Rolls” och få dem både extra lätta och synnerligen starka.

Men hittills har inte 3D-formningen inte haft några betydande framgångar utanför byggindustrin och då i samband med spektakulära jättebyggen.

Den här gången är förutsättningarna annorlunda. Volvo och Saab är med i projektet ”Avancerad design för rullformade detaljer i ultrahöghållfasta stål” och har utvecklat ett antal plåtdelar som snart ska provtillverkas i en vidareutvecklad version av den tredimensionella rullformaren i Borlänge.

Den nya maskinen, som är egentligen en hel tillverkningslina, skiljer sig väsentligt från tidigare generationer.

-  Den här gången ser det mycket bra ut, säger Fredrik Svensson,  forsknings- och utvecklingsingenjör i Trollhättan och Saabs representant i projektet.

- För oss är rullformningen något helt nytt. Vi kan spara tid, pengar, utnyttja materialet mer effektivt. Och i en och samma maskin kan vi tillverka nästan vilka plåtdelar som helst.

Den flexibiliteten betyder att Saab eller Volvo kan gå ihop med andra företag – i nästan vilken bransch som helst – och antingen investera i en gemensam maskin eller också köpa in sig i en rullformare hos något företag som redan äger en.

Med en rullformningsmaskin går det tillverka koniska, konkava konvex, vridna, böjda, krokiga eller helt raka plåtdelar. Och det bara genom att programmera om processen. Utan att byta de rullande verktygen.

I projektet deltar även Energimyndigheten, Swerea-IVF, SSAB, Ortic och Bendiro. Det avslutas i april nästa år.

Hans Dahlquist

Mer om: SSAB Ortic

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt