Vakuumfixtur fixar Neurondelar

2008-11-19 08:13  

Tjust Mekaniska i Västervik har börjat producera den första komponenten till det obemannade flygplanet Neuron. De drygt fyra meter långa aluminiumdetaljerna hålls fast av ett egenutvecklat fixtursystem under bearbetningen.

I november började företaget jobba med den första Neuronkomponenten, en bikakestruktur som bearbetas fram ur ett drygt fyra meter långt, massivt aluminiumblock.

Tjust Mekaniska, som har 50 anställda och omsätter 50 miljoner kronor, är underleverantör åt Saab Aerosystems, som i sin tur ingår i det europeiska Neuronkonsortiet.

Tidigare i höst skrev vi om den stora fleraxliga höghastighetsmaskin som Tjust Mekaniska köpt in för att klara ordern. Företaget räknar med att Neuronorderna ska ge full beläggning fram till sommaren 2009.

Idag gör Tjust bara legouppdrag. Men kanske är det början på en egen produktlinje, som står i beredskap bredvid den stora Zimmermanmaskinen, ett nytt fixtursystem som arbetar med vakuum.

Fixturerna ser ut ungefär som små mjölkkrukor, med en bredare del som sugs fast mot ett plant underlag, och en smalare överdel som håller fast arbetstycket. Vakuumet regleras separat i varje del.

– Det är helt vår egen konstruktion, säger bolagets teknikchef och hälftenägare Christer Eresjö.

Systemet är utvecklat för att bland annat passa för Neurontillverkningen. Neurondelarnas bikakestruktur fräses ut från båda sidor av aluminiumblocket med en tunn stödvägg emellan.

– Det är när vi vänt på blocket som vi tänkt använda fixturerna, berättar den andre hälftenägaren, vd Anders Wallén.

– De är gjorda så att de går in i bikakehålen och stöder mot mellanväggen. Vi har testat på en provbit och det ser ut att fungera bra.

Neuron

Neuron är en teknikdemonstrator, ett obemannat flygplan som bland annat ska vara osynligt för radar. Projektet drivs i samarbete mellan Frankrike, Sverige, Italien, Spanien, Grekland och Schweiz. DPA som är den franska motsvarigheten till FMV är beställare och franska Dassault är huvudentreprenör. Svenska Saab, italienska Alenia, grekiska HAI, schweiziska RUAG och spanska EADS-CAS är underleverantörer.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt