Tror på 3d-skrivare för att underlätta produktionen

2013-12-12 15:26  
Tester av olika flygplanskomponenter som skrivits ut i metall med hjälp av lasersintring. Foto: GE

General Electric tror på 3d-skrivare och har skaffat mer än 300 stycken. Längst har arbetet nått inom flygmotorer där den första 3d-tillverkade delen snart sätts i produktion.

Den första 3d-utskrivna – eller additivt tillverkade – komponenten som kommer att sitta i GE:s jetmotorer är ett bränslemunstycke som skrivs ut med laser på en bädd av metallpulver.

Tack vare 3d-tekniken kan munstycket göras 25 procent lättare och i ett stycke. Tidigare bestod det av 18 olika delar.

– Designfriheten är den stora fördelen. Det går att tillverka saker som annars inte är möjliga, säger Carlos Härtel, chef för GE:s europeiska forskningscentrum i München.

Motorn med det nya munstycket ska nå marknaden 2016. Fler 3d-utskrivna detaljer är under utveckling.

Ett exempel är en ultraljudsdetektor. Att flygmotorerna ligger längst fram ­beror på den stora vinsten med minskad bränsleförbrukning när detaljerna kan göras lättare.

Totalt finns mer än 300 3d-skrivare inom GE för olika material inklusive metall. De blir allt viktigare inom produktutvecklingen, men också på forskningsavdelningarna, berättar Carlos Härtel.

– Säg att du har fem alternativa geometrier till en ny kompressor. Med en 3d-skrivare kan du snabbt skriva ut alla fem i plast och testa vilken som är bäst i vindtunnel.

Fortfarande är tekniken i sin linda och tekniken för processövervakning och kvalitetskontroll behöver ut­vecklas.

En nackdel är också att tekniken är långsam.

Men även om den blir betydligt snabbare kommer 3d-skrivare inte att ta över all produktion.

– Som ett exempel kommer du aldrig att börja skriva ut standardskruvar. Däremot kanske väldigt komplicerade specialskruvar, säger Carlos Härtel.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt