Hållbar industri

Småländska Garantell är Sveriges smartaste industri

Vi har jobbat hårt med detta i tre år, och då blir det lätt så att man stirrar sig blind på sitt eget perspektiv. Så det känns bra att få en bekräftelse utifrån på att man gjort något bra, säger Garantells vd Mikael Axelsson. Foto: Garantell
Garantell tillverkar nätväggar till förråd, rasskydd, hyllplan, maskinskydd med mera. Företaget som startades av två delägande bröder och en säljare 2003, har idag omkring 75 anställda. Foto: Garantell

Helautomatiserad, digital tillverkningsprocess gav familjeföretaget i Värnamo första pris i IVA:s företagstävling Smart industri.

Publicerad

Gallertillverkaren Garantell AB i Värnamo har anammat digitaliseringens möjligheter att få hela fabriken att arbeta som ett system, skriver juryn i tävlingen Smart industri.

Tävlingen arrangeras av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), tillsammans med Siemens och Teknikföretagen, i syfte att välja ut Sveriges smartaste företag. I år går priset alltså till Garantell för deras helautomatiserade, digitaliserade tillverkningsprocess.

– Det är förstås en stor stolthet att vinna i konkurrens med så många andra. Vi har jobbat hårt med detta i tre år, och då blir det lätt så att man stirrar sig blind på sitt eget perspektiv. Så det känns bra att få en bekräftelse utifrån på att man gjort något bra, säger Garantells vd Mikael Axelsson.

Garantell tillverkar galler, nätväggar och hyllplan i metall. Deras nya system bygger på att kunden ritar upp sitt gallerprojekt i ett web-baserat CAD-system, medan Garantell tillverkar och levererar produkten.

– När man ritar in artikeln får man inte bara fram själva produkten, utan även kostnadsberäkningar inklusive transport och så vidare, och får ut en färdig offert i systemet. Det handlar om att förenkla vardagen, både för kunderna och för oss själva, säger Mikael Axelsson.

”Maskinerna helt automatiserade”

Garantell är verksamt i en bransch som är ganska liten, men samtidigt har verksamhet och kunder i många länder.

– Därför bygger den, traditionellt sett, till stor del på massproduktion. Men vi vände på det hela, och från att ha haft kanske 200-300 galler på lager kan vi i dag producera över en miljard olika artiklar, säger Mikael Axelsson.

Utvecklingsarbetet har bjudit på många svårigheter, där en av de största varit automatiseringen av produktionen.

– Den största av våra maskiner som tillverkar galler är helt automatiserad och styr sig själv, med 200 olika motorer. När ett recept kommer in digitalt ska den omvandla det till ett galler, helst i samma takt som vid massproduktion. Det var en stor utmaning att få det på plats, berättar Mikael Axelsson.

I samband med Smart industri-tävlingen har IVA publicerat en färsk rapport om små och medelstora svenska företags digitalisering. Med drygt 300 svarande per fråga, uppger 43 procent av företagen att de jobbar intensivt med digitaliseringen i verksamheten, medan 29 procent svarar att de ligger i startgroparna. 28 procent av företagen meddelar att de inte kommit så långt med digitaliseringen.

Omkring 80 procent av de svarande anser att deras företag eller verksamhet idag inte har tillräcklig kompetens för digitaliseringen.

IVA:s rapport Små och medelstora företags digitalisering

Företaget grundades 2003 av bröderna Mikael och Per-Åke Axelsson. Tillverkar nätväggar till förråd, rasskydd och hyllplan till pallställ, lager- och industriväggar samt maskinskydd.

Tillverkningen sker i företagets helautomatiska anläggning i Värnamo, medan kunderna återfinns i de flesta europeiska länder.

Företaget har cirka 75 anställda, omsättning knappt 156 miljoner kronor (2017).

  • Av de cirka 300 svarande kommer drygt hälften från företag (35 procent SMF).
  • Deras bedömning från den egna verksamheten och från sin omvärld är att svenska företag ligger ganska bra till med sin digitalisering. Men så mycket som en tredjedel menar att de ligger på efterkälken.
  • Den stora frågan är kompetensförsörjningen. Bara 20 procent tycker att de har tillräcklig, hela 80 procent menar att de inte har tillräcklig kompetens i sin verksamhet.
  • Samverkansfrågan är också en viktig fråga. Hela 80 procent menar att samarbetsviljan är stor mellan företagen, vilket är viktigt med tanke på att digitaliseringen i många fall kräver utökat samarbete och nya typer av samverkan.
  • IVA har också frågat var fokus ligger på företagens digitaliseringsarbete. För bara 7 procent handlar det om nya affärsmodeller. Enligt IVA visar detta på, att den stora utmaningen för företagen är att på allvar dra nytta av de stora datamängder som uppstår när verksamheten digitaliseras.