Så kan Saab spara 400 miljoner

2009-03-03 23:00  

I dag tar det tio dagar att transportera en plåtdetalj 22 mil. Om onödig hantering och lagring togs bort skulle det gå på fem. För en bilfabrik som Saab i Trollhättan skulle det spara åtminstone 400 miljoner kronor om året.

När en leverantör i Hyltebruk tillverkar ett så kallat spärrskaft av plåt tar det tio sekunder. Det är den effektiva, värdeadderande, arbetstiden. Allt annat jobb med plåtbiten tar två minuter. Det är den icke värdeskapande tiden när plåten packas ner och upp, ställs på pall, lyfts, flyttas hit och dit, lagras på flera ställen, och utsätts för åtskilliga administrativa hanteringar.

Den nödvändiga lastbilstransporten mellan Hyltebruk och Trollhättan skulle kunna gå dubbelt så snabbt, från drygt tio dagar till fem. Det visar en färsk studie från Chalmers och IVF.

- Det är en förvånansvärd massa hanteringar, lagringar och administrativa åtgärder som utan vidare kan uteslutas. Varje gång man ställer ner en pall med plåtbitar på ett golv eller lastbilsflak uppstår det två-tre nya hanteringar rent automatiskt, säger Björn Langbeck, IVFs projektledare.

IVF och Chalmers har granskat flödet från det sista värdeskapande arbetsmomentet hos underleverantören - fram till den första arbetsstationen på monteringen hos Saab i Trollhättan. Trots fordonskrisen har Saab i Trollhättan gott anseende för sin produktionseffektivitet.

- Lägg märke till att vi har granskat Sveriges kanske effektivaste fabrik och dess försörjningskedja från en leverantör. Resultaten skulle inte bli bättre, snarare värre, om vi hade kollat andra företag, hävdar Björn Langbeck.

Saab monterar två spärrskaft i framvagnen per bil. Eftersom slöseriet i mantiden för en sådan detalj är 60 sekunder kunde Saab spara två minuter per bil om försörjningskedjan trimmades. Vore det lika mycket slöseri när det gäller de andra 2 000 artiklarna en Saab är byggd av skulle det totala slöseriet uppgå till 4 000 minuter per bil, alltså 33 timmar. Men så illa är det inte, många av artiklarna i en Saab är sådant som inte kräver samma omfattande hantering.

- Men förmodligen uppgår den icke värdeskapande tiden till mellan tio och 15 timmar per bil, anser Björn Langbeck. Det slöseriet är sannolikt värre i de flesta andra företag, tror han.

- Hela den svenska bilindustrin ökar i slagkraft om den vässar försörjningskedjorna. Omsättningen på lagren ökar, kapitalbindningen minskar, kapital frigörs. Med effektivare försörjningskedjor på hemmaplan blir det också svårare att motivera utflyttning till låglöneländer, säger Björn Langbeck.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt