Prisbelönt ex-jobb används i stålverkstruck: ”Världens bästa och säkraste förarmiljö”

2018-02-15 12:14  

När Felicia Aneer och Carl Hansols var studenter vid LTU, fick de Norrbottensakademins teknikpris för sitt examensarbete: en ny förarhytt till stålverkstruckar. Nu har den första trucken med den nya hytten sålts till ett smältverk i Finland.

Tillverkaren Kiruna Utility Vehicles ska leverera en uppdaterad version av sin slaggtruck SH60 till ett smältverk i Harjavalta i Finland. Trucken ska utrustas med en ny hyttmodell, framtagen i samarbete med Felicia Aneer och Carl Hansols. Hytten utgjorde deras examensarbete vid Luleå tekniska universitet (LTU), där de läste till civilingenjörer inom teknisk design.

”Jag vågar påstå att vi genom vårt samarbete med LTU kan leverera en truck med världens bästa och säkraste förarmiljö för den här typen av tunga och specialbyggda fordon”, skriver Kiruna Utility Vehicles vd Kenth Mukka i ett pressmeddelande.

Felicia Aneer, som tog sin examen sommaren 2016, blir glad att höra att hytten nu kommer till skarp användning.

– Jätteroligt. Jag hoppas få åka upp till Kiruna och provsitta den, säger hon.

Exjobbsarbetet bedrevs till stor del utanför LTU. Bland annat hade Felicia Aneer och Carl Hansols tillgång till utrustning och lokaler hos Kiruna Utility Vehicles och hos NMV Group, där företaget ingår. De besökte även smältverk i både Sverige och Finland där de studerade slaggtruckar, pratade med förare och servicetekniker, med mera.

– Benchmarkingen blir ju en utmaning när det handlar om så pass ovanliga produkter som stålverkstruckar. Till exempel fick vi titta på skogsmaskiner för att hitta liknande operatörsmiljöer där man kan rotera stolen och jobba åt båda hållen, säger Felicia Aneer.

Man identifierade en rad aspekter med förbättringspotential, däribland ergonomin, säkerheten, förvaringsutrymmena, komforten och utrymningsvägarna.

– Vad jag främst skulle framhålla med vår hytt, är dels att den fått mycket bättre sikt tack vare större glaspartier. Och dels att den fått bättre åtkomlighet till reglagen, säger Felicia Aneer.

2016 belönades Aneer och Hansols med stiftelsen Norrbottensakademins teknikpris för sin nya hyttmodell.

– Det var också jätteroligt förstås. Speciellt eftersom vi lagt ner så sjukt många timmar på det, säger Felicia Aneer.

Idag arbetar Felicia Aneer som industridesigner, på konsultbasis genom Knightec AB, åt Scania i Södertälje.

– Först jobbade jag med deras lastbilshytter i ett år, och sedan ett par månader utvecklar jag förarplatser för bussar. Så det är lite lustigt att jag halkat in på samma bana även hos Scania, säger hon.

Motiveringen Teknikpriset 2016, från Norrbottensakademins jury

”Examensarbetet har varit mycket omfattande och studenterna har inte nöjt sig med metoder som finns beskrivna i läroböckerna, utan anpassat och tagit fram egna metoder. De byggde även en fullskalig prototyp med hjälp av laserskärning, bockning, svetsning, etsning, nitning, limning, 3D-scanning och 3D-printing.

Metod, teori och resultat håller en mycket hög klass och rapporten är välskriven.”

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt