Hållbar industri
Här ska SSAB elda masugnen med sot
Masugn 4 i Oxelösund är den enda i världen där man kontinuerligt klarar att injicera sot som extrabränsle i masugnen. Det sparar koks i processen, och återvinner järn och slaggbildare samt reducerar mängden slam som måste deponeras.
SSAB började experimentera med att återvinna och blåsa in sot i masugnen redan för flera år sedan. Sotet följer med hyttgaserna från toppen av masugnstoppen och avskiljs med en cyk-lon innan det åter injiceras i masugnen.
Som en del av omställningen av Masugn 4 i Oxelösund har den nu fått en ännu mer effektiv sotavskiljning.
– Med den nya cyklonen kan vi återcirkulera det mesta av sotet som faller. Vi sparar in på bränsle och dessutom går järn och slaggbildare i retur, säger Johan Wiig, platschef hos SSAB Oxelösund.
Sedan länge har världens råjärnsproducenter injicerat extra bränsle i form av kolpulver i masugnarna för att spara koks. Därför kan det verka förvånande att ingen annan återcirkulerar masugnssotet.
– Problemet har varit förslitningen, sotet innehåller en hel del kokspartiklar som sliter hårt på rören. Vi har löst det genom att titta på flödeshastigheter och genom att använda höghållfasta stål och att klä in utsatta partier som rörböjar med keramiskt material, säger Johan Wiig.
Sotet injiceras med kvävgas som bärgas. Det blåses sedan in i förbränningszonen med lansar, vars spetsar går in i och mynnar vid framkanten av formorna, de rör som leder in den heta blästerluften i masugnen. Totalt används tio lansar.
När detta skrivs, i mitten av oktober, är dock varken Masugn 4 eller sot-återvinningen i drift efter den omfattande omställningen. Återstarten var planerad till i september, men har skjutits upp med hänvisning till att SSAB vill anpassa sina lager på grund av konjunkturläget.