De bygger Sveriges första robot för paketutlämning

2019-04-17 10:00  
Foto: Julius Jeuthe

Snart kanske du hämtar din onlinebeställning hos en självlärande lager- och utlämningsrobot. En prototyp till autonom plattform väntas bli klar i nästa månad.

Dyno Robotics i Linköping har inlett ett strategiskt samarbete med LogTrade, mjukvaruutvecklare inom leveranshantering, för att skapa Sveriges första självlärande lager- och utlämningsrobot. Den ska kunna jobba med paketutlämning dygnet runt, och samarbeta med såväl människor som andra servicerobotar.

– Det är ganska tajt om tid. En prototyp till en första autonom plattform som kan lära sig navigera på ett lager, alltså själva basen, ska vara klar i maj. Sedan jobbar vi vidare därifrån mot den första fysiska roboten redo för paketutlämningsmarknaden, säger Fredrik Löfgren, robotutvecklare vid Linköpings universitet och vd för Dyno Robotics.

Just nu jobbar man både med simuleringar och med att montera ihop hårdvaran.

– Framförallt är det mycket jobb med hjulen. Vi använder så kallade caster wheels, liknande dem du ser på en vanlig kontorsstol, som kan byta riktning momentant. Det medför att vi behöver drivning på både rotationsaxeln och drivaxeln, och det är ganska komplicerat både mekaniskt och mjukvarumässigt, säger Fredrik Löfgren.

Vill skapa ett bättre system med robotar

För själva pakethanteringen använder man gripdon och en form av hissmekanism, för att låta roboten nå olika hyllplan.

– I ett inledande skede ska roboten få kapacitet att hantera paket på 50 gånger 50 centimeter, och med vikt upp till cirka 15 kilo. Det motsvarar ungefär ergonomikraven för en människa, säger Fredrik Löfgren.

Tanken är att roboten ska arbeta i LogTrades nylanserade utlämningskoncept The Point. Där ska den kopplas upp mot LogTrades paket- och transporthanteringssystem, som talar om för den vilka paket som ska plockas och när, och ser till att rätt QR-koder finns på paket och hyllor.

Läs mer: Airmees smarta algoritmer ska knäcka Postnord

The Point skiljer sig från traditionella ombud på så vis att de är öppna för alla e-handlare och transportföretag att skicka sina försändelser till. Bakgrunden är att många postombud tycker att verksamheten är för utrymmeskrävande och har för dålig lönsamhet. Exempelvis valde nyligen ett tjugotal Ica-butiker runt om i Sverige att säga upp sina avtal med Postnord.

– Så vi har en situation där många butiker inte vill hålla på med paketutlämning samtidigt som e-handeln lär fortsätta att öka. Vi tror att många oberoende utlämningsplatser, tillsammans med robotar, kan skapa ett bättre system, sammanfattar Fredrik Löfgren.

Dyno Robotics

Dyno Robotics drivs av Fredrik Löfgren och fyra andra robotexperter i Linköping. Tidigare har de bland annat utvecklat en humanoid kundtjänstrobot åt SJ, och levererat mjukvaran till en data analytics-robot hos resebyrån TUI (tidigare Fritidsresor).

LogTrade är en mjukvarupartner inom leveranshantering. Deras mjukvara beskrivs som lika lättåtkomlig från alla plattformar, oavsett om de är röststyrda, är en mobil eller en surfplatta. LogTrade är också byggt för att sömlöst integrera med affärssystem, e-handels- och lagerhanteringsplattformar så som dessa system fungerar idag.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt