Populärteknik

Marc Benioff jämför Facebook med cigaretter

Marc Beinoff anser att Facebook är lika beroendeframkallande som cigaretter och socker. Foto: TT

Facebook är lika beroendeframkallande som cigaretter, hävdar företagsledaren Marc Benioff. Nu vill han att myndigheter ska reglera marknaden bättre.

Publicerad Uppdaterad

Marc Benioff är vd för Saleforce och en av Silicon Valleys mest inflytelserika ledare. Han hävdar att det är dags att myndigheter kliver in reglerar sociala medier, som Facebook, på samma sätt som man i dag reglerar marknaden för cigaretter.

I en intervju med CNBC kommer Benioff med ett starkt påstående: Facebook är lika beroendeframkallande som cigaretter och socker. Han tycker att det är dags att ifrågasätta Facebooks inflytande på samhället.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här