Teknikjättar vill locka startups med innovationslabb

2017-10-04 10:39  
Invigningen av Mobility-Xlab på Lindholmen, (stående från vänster) Martin Lundstedt, vd Volvokoncernen, Jan Carlson, vd Autoliv, Niklas Heuveldop, Ericsson, Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars, Niklas Wahlberg, vd Lindholmen Science Park, Ann-Sofie Hermansson, ks-ordförande i Göteborg, Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, och Maria Hedlund, vice vd Lindholmen Science Park. Sitter gör Dennis Nobelius, vd Zenuity.

Transportbranschen är under snabb förändring. Fyra svenska teknikjättar och en nykomling vill locka idéer från startups med ett innovationslabb på Lindholmen i Göteborg.

Innovationslabbet, som även innehåller en expoyta, kallas Mobility-Xlab och invigdes under tisdagen. Det är placerat på Lindholmen i Göteborg. Bakom satsningen står Volvo cars, lastbilskoncernen Volvo, Ericsson, bilsäkerhetsföretaget Autoliv samt först- och sistnämndas samarbete för självkörande bilar: nystartade Zenuity.

Syftet med labbet är att möjliggöra gemensam utveckling av ny transportteknologi. Förhoppningen är också att locka innovativa startup-bolag och knyta dem till sig.

Startups har skapat några av vår tids mest lyckade idéer och företagskoncept, delvis tack vara deras förmåga att snabbt anpassa sitt sätt att arbeta. Större bolag som Volvo Cars kan dra nytta av sättet dessa nya, lovande företag tänker och agerar på. MobilityXlab möjliggör ett närmare samarbete med startups och hjälper hålla Volvo Cars i framkant av den globala bilindustrin, säger Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars, i ett pressmeddelande.

Börje Ekholm, vd på Ericsson, menar att framtidens transporter kommer att vara miljövänliga, intelligenta och delvis automatiska.

Ericssons iot-plattform och 5g-teknologi möjliggör detta. Vi är speciellt glada att genom denna satsning kunna arbeta nära innovativa startup-företag, kommenterade Börje Ekholm, vd Ericsson.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL