Budbee och Instabox går samman: ”Ska utmana de stora”

2022-09-19 13:19  
Från vänster: Fredrik Hamilton, vd för Budbee, och Instabox vd Alexis Priftis. Foto: TT

Två budbolag, Instabox och Budbee blir ett gemensamt – Instabee. De båda avser att bilda ett bolag som värderas till 18 miljarder kronor.

Fram tills nu har Instabox och Budbee varit konkurrenter i kampen om att locka kunder till att få varor levererade via deras bud eller paketboxar.

Får man godkännande av Konkurrensverket blir det i stället ett gemensamt bolag med verksamhet förutom i Sverige bland annat Finland, Nederländerna och Belgien.

– Vi har haft vissa gemensamma investerare och startup-Stockholm är inte så värst stort. Vi har också varit väldigt stolta över våra framgångar men även sneglat över axeln och sett att det går rätt bra för Budbee också, säger Instabox vd Alexis Priftis till TT och utvecklar:

– Vi är utmanare och ska utmana de stora postbolagen. Vi har tittat hur vi kan göra det på bästa och kommit fram att vi gör det bättre gemensamt än på varsin kant.

AMF bland ägarna

Han blir nu arbetande styrelseordförande medan Budbees grundare Fredrik Hamilton blir vd för det nybildade bolaget.

Värderingen uppskattas till 18 miljarder kronor och grundarna är tillsammans med investmentbolaget Kinnevik de största ägarna. Bland övriga delägare märks bland annat klädjätten H&M, AMF och Creades.

Instabox grundades 2015, Budbee ett år senare. Båda två har etablerat sig runtom i landet med bland annat transportlösningar där kunden kan välja att få sina varor levererade till paketboxar och sedan hämta ut sina varor där eller levererade till hemmet. Under pandemin när e-handeln noterade en kraftig stigande omsättning steg också intresset markant för tjänsterna.

Under senare tid och med ett förändrat ekonomiskt klimat har dock e-handeln tappat markant, i till exempel den senaste e-barometern som görs av Postnord ihop med HUI och Svensk Digital Handel var e-handelstillväxten negativ under andra kvartalet och hamnade på minus åtta procent.

Såväl Budbee som Instabox gick dessutom med förlust under 2021 enligt årsredovisningen, minus 162 miljoner kronor för Budbee, 27,6 miljoner kronor för Instabox.

Detta samtidigt som allt fler aktörer dykt upp på bland annat den svenska marknaden och till exempel statliga Postnord gjort stora satsningar.

Är det egentligen så att det allt tuffare klimatet tvingat er att gå samman?

– Jag skulle inte säga så. Det händer mycket på marknaden men det är inte framtvingat utan vi ser nu möjligheten att göra en affär som stärker oss och blir konkurrenskraftiga.

Dra åt svångremmen

Med två bolag som liknar varandra väldigt mycket skulle det vara högst tänkbart att man nu kan dra åt svångremmen och personal får gå.

– Jag har ett tråkigt svar där, det är svårt att säga i dagsläget. Det är klart att det blir väldigt stora synergieffekter och vi räknar med en del besparingar. Samtidigt växer vi väldigt snabbt så det är svårt att säga något vettigt just nu i den frågan.

Den kund som frågar sig om det i framtiden blir Instabox illröda boxar eller Budbees mintgröna i stadsbilden får nu svaret att det kan bli båda två.

– Vi får se. Jag tror den här sammanslagningen står och faller med att vi skapar enighet och lyckas komma bort från sådana frågor, säger Alexis Priftis.

– Det mest troliga är att vi till exempel i Sverige fortsätter med båda varumärkena, sedan är det hur vi gör med nya marknader eller där vi är mindre. Där skulle vi kunna köra med ett av de befintliga eller ett helt nytt.

Fakta: Postboxbranschen

Postnord är störst aktör på marknaden med en marknadsandel på 55–60 procent.

Tyska DHL som ägs av tyska posten har en marknadsandel på 10–15 procent.

Därefter följer tre företag: Schenker, Instabox samt Budbee som uppskattas ha omkring 5–10 procent.

En rad mindre aktörer, bland annat Airmee och UPS beräknas ha omkring 1–5 procent var.

Källa: Svensk postmarknad 2022, från Post- och telestyrelsen, PTS.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt