ANNONS FRÅN PREVAS
Underhåll – en övergripande frågeställning
Underhåll är inte ett nödvändigt ont utan ett avstamp för en effektivare verksamhet och ska snarare ses som en investering än en kostnad. Trots att all utrustning måste underhållas och uppdateras så uppfattas det ofta som en ovälkommen merkostnad.
– Underhållsfrågan representerar en slumrande potential i svensk industri, det finns möjlighet att få ut högre volym och bättre kvalitet ur produktionen, menar Magnus Windhede, ansvarig för EAM expertcenter på Prevas.
Traditionellt underhåll kontra tillståndsbaserat underhåll handlar om ett förändrat förhållningssätt, från en reaktiv till en proaktiv inställning. Digitaliseringen möjliggör tillgång till den information du behöver för stunden, varken mer eller mindre. Internet of Things, Big Data Analytics och Cloud-lösningar möjliggör både användarvänliga och skalbara lösningar för en detaljerad överblick av hela underhållsbehovet.
Lyft in underhållet i den operativa verksamheten, flytta fokus från reaktivt – ovälkommet – underhåll till ett proaktivt och förutsägbart underhåll. Det är inte något mystiskt eller svårt, det finns mängder med bra exempel, men det gäller att lyfta medvetenheten.
– Vi har en pedagogisk utmaning i kommunikationen med de kunder som drar ett likhetstecken mellan att de har ett underhållsbehov och att vi säljer underhållssystem, säger Magnus Windhede, ansvarig för EAM expertcenter på Prevas. Vi vill få dem att höja blicken och se den övergripande frågeställningen.
Agera istället för att reagera, tänk efter före. Med välplanerat och förebyggande underhåll kan du höja tillgängligheten, öka produktiviteten och minska underhållskostnaderna. Prevas kallar det Enterprise Asset Management, EAM. Målet med underhåll är inte att ”rädda” en produktion eller stoppa en process för att göra nödvändiga reparationer, utan om att skapa en väl fungerande verksamhet med högsta möjliga tillgänglighet till lägsta möjliga kostnad för en långsiktigt hållbar utveckling.
Infor EAM är en modern och webbaserad underhållslösning som utvecklas konstant för att säkerställa optimalt och kostnadseffektivt underhåll i produktionen. Infor EAM utvecklas av Infor Global Solutions och ingår i en portfölj med världsledande lösningar för industrimarknaden och levereras på den nordiska marknaden av Prevas. Lösningen är enkel att anpassa till lokala förhållanden och specifika behov där Prevas som aktiv partner säkerställer en framgångsrik implementering.
När Prevas talar om ”underhållssystem” handlar det således inte om anvisningar som säger att där och då ska du byta olja eller om det där går sönder ska du stänga av och byta ut det här …
– Oplanerade stopp och akututryckningar är i många fall den verkligheten industrin lever med. Ett ganska rudimentärt upplägg, säger Magnus. Även om svensk pappers- och massaindustri är världsledande hör man alltför ofta ”oj, nu stannade det, nu får vi produktionsbortfall …”.
Även inom svensk stålindustri – även den världsledande – finns det en hel del utmaningar. Det de inte kan om mineraler och metallurgi är inte värt att veta, samtidigt som det många gånger är en avgrundsdjup skillnad mellan deras IT-miljö och en IT-miljö i världsklass. Det kan stå datorutrustning som är så gammal att det knappt finns reservdelar men som blivit en vital del av produktionen. Ofta består verksamheten av små ”öar” med duktiga människor som syr ihop det till en helhet, men det saknas ett smart flöde. Här kan Prevas göra verklig skillnad.
– Vi tittar på verksamhetens kritiska flöden, ser på möjligheterna att minska ledtider för att kunna producera mer, förklarar Magnus. Det är vad vi menar med Asset Management, kanske bäst översatt till ”förvalta sitt pund”; att öka avkastningen på redan gjorda investeringar och göra underhåll lönsamt. Det är lite svårt att kommunicera, men det är vad vi syftar på när vi talar om underhåll.
Läs mer: Om Prevas center of excellence inom EAM och referenscase.
Den bästa effekten erhålls genom att förenkla och utnyttja ”best practice”, vilket Prevas system bygger på. Genom visualisering beskrivs verksamhetsmodeller med hjälp av grafiska symboler och relationer vilket möjliggör en snabb och enkel kommunikation. Kommunikation och tillgänglighet skapar en delaktighet där användarna tillför kunskap ur flera perspektiv med konkreta och välförankrade verksamhetsmodeller och arbetsflöden. Istället för att presentera det fräckaste IT-stödet gäller det att fokusera på det övergripande sättet att tänka, något Magnus försöker lyfta vid sina kundmöten. ”Jag ser att ni har en hög kapitalbindning i lagret, finns det en tanke bakom det?”
Ofta är både underhållschef och produktionschef närvarande vid dessa möten där spänningen mellan ”du borde ha bättre kontroll på utrustningen” kontra ”du vill aldrig pausa produktionen” inte är ovanlig – och produktionschefen får normalt sista ordet. Det är naturligtvis inte ett hållbart upplägg i förlängningen.
– Underhållsfrågan representerar en slumrande potential i svensk industri, det finns möjlighet att få ut högre volym och bättre kvalitet ur produktionen, menar Magnus. Det finns ingen anledning till meningsskiljaktigheter, vi har otaliga exempel på att det helt enkelt lönar sig att gemensamt ta hand om sina tillgångar.