ANNONS FRÅN PDSVISION

Tillverkningsföretag - det är dags att lämna informationsöarna nu!

Att centralisera information är ett måste för en framgångsrik digital transformations resa.

Publicerad Uppdaterad

I projekt som syftar till att förbättra informationsflöden på tillverkningsföretag brukar jag starta med att lista de nuvarande informationskällorna och processerna mellan dem på en whiteboard. Det skapar ett sammanhang och en större förståelse för de organisatoriska behov och utmaningar kunden står inför. I de flesta fall förvandlas whiteboarden till en karta föreställande en skärgård av informationsöar. Dessa öar har formats av åratal av krav på informationsdelning mellan system, avdelningar och personal. I de flesta fall är kunden medveten om de svagheter de medför och att en genomtänkt lösning kan ersätta dessa - "men detta funkar för tillfället”.

Ingenting är statiskt

Företag behöver sätta igång att utmana och utvärdera sina processer. Uttrycket ”det är så vi alltid har gjort”  håller inte längre. Jag är övertygad om att detta är en avgörande fråga för många företag just nu. De som utvärderar sina processer och börjar förändra dem under de kommande åren är de företag som kommer att frodas.

När utvecklingen upplevs ännu mer utmanande, med komplexa produkter och fler lanseringsdatum till en lägre budget, måste medarbetarna få rätt information vid rätt tidpunkt. Detta kan endast ske på ett effektivt sätt genom ett nära samarbete under produktens hela livscykel. Samarbete mellan avdelningar, system och processer kommer att eliminera icke värdegenererande aktiviteter, hålla utvecklingskostnaderna nere och samtidigt  öka produktiviteten och kvaliteten. För att ligga i framkant måste man, kanske mer nu än någonsin, koncentrera sina ansträngningar där de gör skillnad.

Utmanande tider

Tillverkningsföretag står inför utmanande tider. Förutom den pågående krisen och dess möjliga efterverkningar, finns även problemet med en åldrande arbetskraft. Många har jobbat länge på företaget och vet i detalj hur processerna fungerar. De hjälpte till att utforma informationsöarna och de bebor dem. Stora delar av informationen kan förloras när denna åldrande arbetskraft lämnar företaget och  går i välförtjänt pension om några år. Deras kunskap kan man helt enkelt inte lära sig på universitetet, utbildningar online eller på YouTube. Nya medarbetare måste anställas och utbildas från grunden. Kruxet är bara att denna nya generationens arbetare generellt är individualister. De kommer inte att stanna kvar på ett företag i årtionden likt många av de nuvarande medarbetarna. De måste konstant utmanas för att förbli intresserade och de kommer att utmana sin arbetsgivare genom sitt arbetssätt. När de väl har ärvt kunskaper från mer erfarna kolleger, kan de redan vara på väg mot nya spännande äventyr på andra företag och du är tillbaka på ruta ett. 

Den åldrande arbetskraften och informationsöarna är två exempel på utmaningar där den digitala transformationen kommer att spela en avgörande roll.  

Enligt min erfarenhet lyckas de kunder som går varsamt fram bäst med sin digitaliseringsresa. De har tagit små men bestämda steg mot sina mål, vilket har gett dem fördjupad kunskap om hur deras företag agerar och fungerar samt vilka möjligheter de digitala verktygen har att erbjuda. Insikterna resulterar ofta i att resan ändrar kurs och det är lättare att genomföra förändringar i flera små projekt än i ett enormt. Genom att gå varsamt framåt och samtidigt inkludera medarbetarna i processen är chansen också större att de omfamnar det nya arbetssättet.

Att lämna ön

Så hur startar du? Mitt råd är att lämna informationsöarna. Alla digitaliseringsresor kräver att man har kontroll över sin data och att centralisera information är ett nödvändigt första steg. Det kommer inte bara att förbättra kvaliteten på din data, utan även kvaliteten på produkter och tjänster. Genom att minska tiden som slösas på icke-värdeskapande aktiviteter, säkra information när den åldrande arbetskraften pensioneras samt locka till sig nya talanger med moderna arbetssätt får du inte bara snabb avkastning på investeringen, utan  också en lysande start på din digitala transformationsresa.

Hur omsätter man detta i praktiken? Det finns enkla medel, jag lyfte själv vissa av dem i ett webinar som nu finns att tillgå här:

https://www.pdsvision.com/ongoing/on-demand-webinars/

Jag använde den något provocerande titeln ”The undoubted benefits of PDM” men jag ser dagligen vilken skillnad det gör för en verksamhet att centralisera informationen i ett system. Om du är redo att lämna ön nu eller bara vill diskutera möjligheter, skicka ett meddelande till mig på nils.persson@pdsvision.se.

Väl mött,

Nils Persson
Produktutvecklingsexpert, PDSVISION