ANNONS FRÅN GROTH & CO

Patent som underlag för finansiering

Plantagon World Food Building i Linköping. Vy från södra sidan som visar byggnadens växthussida. Foto: Sweco.
Foto: Sweco

För innovations- och tillväxtbolag är patent och andra immateriella tillgångar många gånger den allra viktigaste tillgången. Inte minst i samband med finansiering.

Publicerad Senast uppdaterad

Innovationsföretaget Plantagon International AB insåg tidigt vikten av att arbeta med sin patentportfölj, framför allt för att bygga värde i bolaget och kunna söka riskkapital, men också för att i framtiden generera intäkter genom att sälja licensrättigheter.

Plantagon International AB är verksamt inom urbant jordbruk. De utvecklar tekniker och system för växthusodling i storstadsmiljöer. Deras vertikala växthus gör det möjligt att odla dagsfärska grödor där konsumenternas bor. I dem kan man odla ungefär tio gånger mer än på samma markyta i ett vanligt växthus, dessutom med minimal miljöpåverkan. Innovation har gett dem en rad internationella priser.

Plantagon har arbetat aktivt med sin patentportfölj sedan starten. Naturligtvis för att skydda sin snillrika innovation, men också för att bygga värde i bolaget för att enklare kunna söka finansiering.

– Under de första åren fokuserar ett innovationsföretag på utvecklingen av sin innovation och har då ingen försäljning. Under tiden behöver man kapital. Jag upplever att en stark patentportfölj gör det enklare att attrahera riskkapital, säger Owe Pettersson, vd på Plantagon International AB.

Patentportföljen ökar inte bara bolagets värde, den kan också fungera som säkerhet vid eventuella lån. Owe Pettersson förklarar att marknaden för att använda sig av patentportföljen som säkerhet är mer utvecklad i USA än i Sverige. Här är bankerna mer konservativa.

– Det är egentligen en ganska logisk koppling att använda sig av patent som säkerhet. Om någon har tagit fram en innovation så ska det ganska mycket till att inte betala tillbaka lånet. Man vill ju absolut inte förlora sin uppfinning till någon annan.

För Plantagon har det alltså varit en medveten del i deras strategi att bygga värde i aktien genom att söka patent. Det är ett sätt att aktivera det enorma arbete som de har lagt ner i utvecklingen. Patentet får tas upp som en immateriell tillgång i balansräkningen och på så sätt ökar bolagets bokförda värde. 

– Ju fler patent vi har, desto starkare blir portföljen. I takt med att antalet patent ökar sker en attitydförändring hos investerare, säger Owe Pettersson.

Under 2013 sökte Plantagon externt kapital inför en internationell expansion. Bolagets patentportfölj fick då ligga till grund för finansieringen. Baserat på en kvalitativ värdering av portföljen kunde Plantagon söka kapital från olika investerare i bland annat  Mellanöstern.

Även om bolaget väljer att göra en nyemission kommer patentportföljen och varumärket ligga till grund för att attrahera kapital den vägen.

– I vårt arbete med Plantagon har vi arbetat strategiskt med både egna och andras patent sedan starten. Vi har bland annat tittat på teknologigap på befintligt marknad för att både styra Plantagons innovationsprocess och den befintliga patentportföljen. Målet har varit att skapa immateriella tillgångar som ger så stor konkurrenskraft och frihet att agera som möjligt. I förlängningen ger det positiv effekt på värdet på bolaget och förmågan att attrahera externt kapital, säger Mathias Loqvist, patentchef på immaterialrättsrådgivarna Groth & Co.

Plantagon har i dagsläget 40 realiserade patent och 25 ”pending”, det vill säga att de väntar på att dessa ska bli godkända.

OM GROTH & CO

Groth & Co erbjuder affärsmässig rådgivning kring immaterialrätt. Vi har experter inom patent, varumärken, design, domännamn, upphovsrätt, tvist & process, bevakning, namnskapande med mera. Tillsammans med våra kunder arbetar vi strategiskt för att skapa konkurrensfördelar genom immaterialrätt.

Vi strävar efter att med vår erfarenhet och expertkompetens kring immaterialrätt, i kombination med förståelse för kundens affär, stärka, utveckla och förbättra våra kunders verksamhet. Målet med vårt arbete är att stärka våra kunders position och öka bolagets värde.

För mer information: www.groth.se