TECH

Så blev smörjolja clean tech

Clean tech är produkter eller tjänster som bidrar till en bättre miljö och minskad miljöbelastning. Produkterna ska vara kommersiellt användbara och kunna konkurrera.

Miljöanpassade smörjmedel finns på många områden och är avancerad clean tech. Nedbrytbart och förnyelsebart har varit ledord i utvecklingsresan som började för 30 år sedan och alltså banat väg för många högpresterande produkter.

Publicerad

Klorfritt papper är ett välkänt exempel på miljöanpassade produkter. Det var på 1980-talet som pappersindustrin valde att investera i ny teknik som banade väg för nya produkter och minskade utsläpp. I dag kallas fenomenet för ”clean tech” och har en egen definition.

– Clean tech är produkter eller tjänster som bidrar till en bättre miljö och minskad miljöbelastning. Produkterna ska vara kommersiellt användbara och kunna konkurrera, berättar Torbjörn Brorson, rådgivare i hållbarhetsfrågor och adjungerad professor vid Internationella Miljöinstitutet vid Lunds Universitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här