ANNONS FRÅN NY TEKNIK AGENCY

Företagens laddhybridbilar kommer medarbetarna tillgodo

”El- och laddhybridbilar vinner mark som tjänstebilar i svenska företag. Bytet från bränsle till el blir en ekonomisk vinst för medarbetarna, som samtidigt väljer ett miljövänligare transportsätt.”

”El- och laddhybridbilar vinner mark som tjänstebilar i svenska företag. Bytet från bränsle till el blir en ekonomisk vinst för medarbetarna, som samtidigt väljer ett miljövänligare transportsätt.”

Publicerad Uppdaterad

Antalet el- och laddhybridbilar på de svenska vägarna ökar snabbt. I februari 2017 hade Sverige över 30 000 laddbara bilar, och tillväxten under de senaste tolv månaderna ligger på hela 79 procent, visar statistik från Power Circle.

El- och laddhybridbilarna arbetar sig särskilt in i fordonsparken på svenska företag, där de syns både i miljöräkenskaperna och i medarbetarnas ekonomi. Speciellt laddhybriderna är attraktiva som tjänstebilar, dels på grund av det låga förmånsvärdet och även för de låga driftskostnaderna. Laddhybriden kan köras både på el och bensin vilket inverkar på körningen på mer än ett sätt. Eftersom el är ett mycket billigare drivmedel, är det ett väsentligt ekonomiskt incitament för medarbetarna att köra så mycket som möjligt på el. Dessutom väcks tävlingsmänniskan till liv hos många laddhybridsförare och det har blivit något av en sport att försöka köra så mycket som möjligt på bara el.

–Det har blivit till en strävan efter att slippa starta bensinmotorn. Numera planerar jag lite extra när jag ute och kör. Om det exempelvis ligger ett P-hus där man kan ladda bilen i närheten av kunden, så går jag gärna en längre sträcka i stället för att köra ända fram till dörren, berättar Michael Bergström, IT-konsult på konsultföretaget Advania som har nio kontor spridda över hela Sverige.

Omställningen till laddbara bilar förändrar resepolicyn

Advania är ett av de företag som håller på att byta ut sina tjänstebilar mot laddhybridbilar. År 2014 kontaktades Advania av RISE Viktoria, som arbetar med hållbar utveckling inom transportsektorn. Man ville gärna ha med Advania som deltagare i ett forskningsprojekt om hur man kan eliminera hinder för byte till eldrivna transportmedel i företag. På Advania, som då bara hade en laddhybridbil i sin fordonspark, bestämde man sig därför att ändra sin policy när det gäller inköp av tjänstebilar. Idag har företaget 40 laddhybridbilar, vilket motsvarar 25 procent av den totala fordonsparken.

I samband med detta valde företaget även att förändra sin resepolicy för företagsresor. Därför såg de över mobilitetsbehovet i stort och inte bara till miljövinsten för varje enskild tjänstebil.  Alla medarbetare måste nu välja tåg för längre resor, för att sedan köra vidare från järnvägsstationen med en elbil. Därför erbjuds medarbetarna samtidigt gratis medlemskap i en bilpool. Den nya resepolicyn har optimerat företagsresorna både när det gäller Advanias miljöpåverkan och minskade totala utgifter.

”Denna åtgärd har minskat företagets miljöpåverkan. Den totala årliga körsträckan har reducerats från 160 000 mil år 2015 till 118 000 mil år 2016. En minskning på drygt 25 procent, som på intet sätt är något uttryck för minskad verksamhet i företaget. Samtidigt har tjänstebilarnas genomsnittliga utsläpp av COminskat från 139 gram per körd kilometer till 109 gram”, berättar Helena Nordin, Advanias miljö- och kvalitetschef.

Hybridbilen är ett ekonomiskt incitament för medarbetarna

För att uppmuntra till miljövänliga tjänstebilar får Advanias medarbetare ett större belopp till sitt förfogande om de väljer att lägga pengarna på en laddhybridbil.

Det erbjudandet utnyttjade Michael Bergström. Laddhybridbilen och hans fokus på att köra miljövänligt kan direkt avläsas i hans körbudget.  

–Jag har halverat mina körkostnader. Jag får en fast ersättning från företaget per körd kilometer, oavsett om jag kör på bensin eller el, så det blir också en klar ekonomisk fördel, förklarar han. 

För Advania har det ännu inte gett någon ekonomisk vinst. Däremot är det en vinst för miljön och inte minst för varumärket och företagets gröna profil. Det räcker tills vidare.  

–Bilarna är dyrare i anskaffning än vanliga bilar, så ekonomiskt har det inte precis inneburit någon vinst för oss. Inte ännu, i varje fall. För oss är det emellertid framför allt en fråga om att visa att vi bryr oss om miljön, säger Helena Nordin.