ANNONS FRÅN DANSKE BANK
Få svenskar har koll på sin julekonomi
När julen drar in åker ekonomivettet ut. En undersökning av Danske Bank visar att 84 procent av svenskarna inte har satt upp någon budget för julhandeln. De e-handlande 18-29-åringarna har dock lite bättre koll.
Julhandeln väntas i år omsätta 77,7 miljarder kronor enligt HUI, Handelns Utredningsinstitut. Det är en ökning med 3,5 procent jämfört med 2015. Mest tros heminredning att öka.
Men hur planerar svenskarna sin jul? När det gäller de traditionella julförberedelserna är vi svenskar förberedda, men inte när det gäller julkonsumtionen.
Inför årets jul har Danske Bank, genom opinionsinstitutet Ipsos, frågat drygt 1 200 svenskar om hur den ekonomiska planeringen ser ut. På frågan ”Har du gjort en budget för din julshopping?”, svarar hela 84 procent nej.
Bland 18-29-åringarna ser det dock lite annorlunda ut. Där uppger en femtedel att man gjort en julbudget.
– Det är alltid bra att göra en budget för att ha koll på sin ekonomi, i synnerhet i juletider. Det är lätt att sitta framför datorn och göra små spontana köp som växer och blir till stora summor. Bestäm dig därför i förväg vad julen får kosta och notera dina köp. Kom ihåg att med jämna mellanrum summera köpen och checka av mot budgeten och kom ihåg att inkludera mellandagsrean i din budget, säger Linda Thors, digitalist på Danske Bank.
Åldersgruppen 18-29 år har inte bara bättre koll på sin ekonomi, de föredrar även e-handel i väsentligt högre grad.
På frågan ”Planerar du att köpa julklappar på nätet” svarade hela 57 procent att de kommer att e-handla julklappar i år. Det kan jämföras med snittet för samtliga åldrar som hamnade på blyga 37 procent.
Även i åldrarna 30-44 är e-handeln stark. Där svarar varannan att man ska köpa julklappar på nätet.