Volvo Cars tre fabriker fortsatt stängda: ”Allvarlig situation i Kina”

2020-02-25 07:32  

Biltillverkaren Volvo Cars återupptar produktionen på motorfabriken i Zhangjikou i Kina i veckan. Men bolagets tre bilfabriker i Kina är fortfarande stängda till följd av det nya coronaviruset.

– Det är klart att det är en allvarlig situation, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.

– Vi kommer att tappa volym i Kina, både på produktion och i försäljningen under första kvartalet, tillägger Stefan Elfström.

Volvo Cars är redo att öppna bilfabrikerna också, enligt Elfström. Men då krävs att myndigheterna häver lokala restriktioner och att leverantörskedjan fungerar igen efter det utdragna avbrottet.

Behöver anpassa produktionen

Volvo Cars fabriker utanför Kina är igång, enligt Elfström.

– Men vi påverkas ju av situationen i Kina i och med att vi ser påverkan på tillgång till vissa komponenter. Det är inget som orsakar stopp i produktionen. Däremot kan vi behöva anpassa produktionen till situationen, säger han.

När det gäller produktionsproblem i Kina till följd av coronaviruset är signalerna spretiga. Det dröjer minst tre, fyra veckor till innan man i bästa fall kan prata om ett normalläge, skriver Moody's i en rapport med hänvisning till konsultbolaget Drewy.

Läs mer: Coronaviruset riskerar stoppa svenska fabriker – ”påminner om finanskrisen”

I rapporten talas det även om utbredda bemanningsproblem till följd av resestriktioner för kineser från Fastlandskina och karantänsregler som komplicerar och försenar lossning och lastning av nya produkter.

Samtidigt rapporteras det om hur transportutrustning som containrar har fastnat i Kina, vilket skapat brist på tomma containrar i Europa och Nordamerika. Detta kan bli kritiskt för berörda rederier, varnar Moody's.

Kan få sänkta kreditbetyg

Containertrafiken i kinesiska hamnar har fallit med 20–30 procent till följd av det nya coronaviruset, rapporterar tidningen South China Morning Post, med hänvisning till analytiker på institutet Clarksons, specialiserad på shipping.

Bland de hårdast drabbade rederierna är danska Maersk och Hamburg-baserade Hapag Lloyd, specialiserade på global containerfrakt. Cirka 30 procent av Maersks containerfrakt går normalt till och från Kina. För Hapag Lloyd står Kina för cirka 25 procent av fraktvolymerna, skriver Moody's.

Läs mer: Det här vet vi om coronaviruset

Om problemen blir långvariga kan rederier fokuserade på containerfrakt få sänkta kreditbetyg, varnar Moody's.

Hapag Lloyd bekräftar att tillgången på containrar är mindre än normalt, men säger att bolaget trots det kan garantera normala flöden. Långsiktiga åtaganden kommer inte påverkas, men på kort sikt är det troligt att utvecklingen pressar upp priset på frakter på den så kallade spotmarknaden, skriver Hapag Lloyds kommunikationschef Nils Haupt i ett mejl till TT.

”Så snart produktionen i Kina återgår till det normala räknar vi med att tillgången på containrar kommer att normaliseras inom 4–6 veckor”, tillägger han.

Miljontals containrar fast i Kina

Green Carrier, en del av containerrederiet Evergreen Line, bekräftar containerproblemet. Fredrik Hermansson, verksamhetschef på Green Carrier, säger samtidigt till Sveriges Radio Ekot att miljontals fraktcontainrar har fastnat i Kina till följd av det nya coronaviruset. Han tillägger att detta slår mot svenska exportföretags möjligheter att få ut sina varor i världen, då det inte finns containrar att använda här.

Samtidigt uppger Postnords dotterbolag Direct Link att volymerna av företagspaket från Kina minskat radikalt till följd av det nya viruset. Hittills har antalet paketleveranser minskat med 60 procent och i förra veckan tilltog nedgången till minus 90 procent, rapporterar Dagens Industri med hänvisning till Postnords presskontakt Henrik Ishihara.

Läs mer: Coronaviruset hindrar godsleveranser från Kina

Uteblivna kinesiska leveranser syns än så länge inte i butikshyllorna. Men håller problemen i sig kan det slå hårt mot företag som Clas Ohlson och Jula, med stor andel Kina-tillverkade produkter i sina sortiment.

– Det kommer att bli en stor påverkan, men hur det i slutändan blir ekonomiskt handlar om hur vi hanterar det, säger Julas kommunikationschef Magnus Ljung till Dagens Industri.

Fakta / Några av de största containerhamnarna

Fastlandskina och Hongkong har tillsammans sju av de tio största containerhamnarna i världen. Störst av alla är hamnen i Shanghai.

Ort Miljoner ton

1. Shanghai 42,0

2. Singapore 36,6

3. Ningbo 26,4

4. Shenzhen 25,7

5. Guangzhou 21,9

6. Busan 21,6

7. Hongkong 19,6

8. Qingdao 19,3

9. Tianjin 16.0

10. Dubai 15,0

Källor: Hong Kong Marine Department, South China Morning Post

Joakim Goksör/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer