Volvo Cars vill göra som Tesla och pressgjuta sina aluminiumdelar

2021-06-22 10:45  

Tesla är en av få biltillverkare som pressgjuter sina aluminiumdelar i gigantiska formar – nu går Volvo Cars åt samma håll.

Förutom egen batteritillverkning planerar Volvo Cars att själva börja tillverka aluminiumdelar i allt större utsträckning.

Hittills har Volvo köpt in aluminiumdelar från andra tillverkare, men framöver kommer bilarna bestå av en större andel aluminiumdelar och dessa vill bolaget själva tillverka genom pressgjutning.

Läs mer: Northvolt bygger jättefabrik på 50 GWh – tillsammans med Volvo Cars

Volvo Cars har precis inlett ett samråd med aktörer i närheten av bolagets befintliga anläggningar i Torslanda, Göteborg.

Kapacitet på 55 000 ton per år

I underlaget för samrådet uppges att Volvo Cars tar höjd för en kapacitet på 55 000 ton per år. För att sätta det i perspektiv så tillverkar småländska Profilgruppen drygt 30 000 ton aluminiumprodukter per år. Bolaget ligger i Åseda och har Volvo Cars som kund –  läs gärna vårt reportage om Profilgruppen.

Men medan Profilgruppen pressar aluminium till profiler så planerar Volvo Cars främst att smälta och gjuta detaljerna på liknande sätt som Tesla gör. I Teslas fall kallas tekniken för megacasting – eller ibland gigacasting, på grund av storleken på gjutningarna. 

Pressgjutning och innebär att aluminium smälts och sedan pressas in i stora gjutformar under högt tryck och hög hastighet. I Teslas fall skapas gigantiska aluminiumdetaljer som sedan används i bilproduktionen.

Fördelarna är uppenbara: Antalet detaljer i produktionen minskar, samtidigt som vridstyvhet och hållfasthet ökar.

En nackdel är att storleken på både pressgjutningsverktygen och produktionsanläggningens yta ökar.

Läs mer: Världens största gjutmaskin ska ge Teslan färre delar

I Volvos fall kommer det planerade gjuteriet att utrustas för så kallad rheogjutning vilket innebär att smältan manipuleras mekaniskt innan gjutning så att blandningens flytegenskaper förändras. Redan i dag använder Volvo Cars aluminium för vissa detaljer där andra biltillverkare använder vanlig plåt – något som gör en övergång till pressgjutning lättare än annars.

Färre transporter och mindre spill

Att smälta aluminium kräver 0,5–0,6 kWh per kg aluminium. Volvo uppger i samrådsunderlaget att de ska använda ”klimatneutral el” eller biogas.

Enligt Volvo kommer huvuddelen av det aluminiumspill som uppstår att återföras till processen och därmed återvinnas lokalt. Volvo Cars framhåller även att det totalt sett blir färre transporter genom bygget av den nya gjuteriet. 

Läs mer: Volvo Cars öppnar portal – för ökad innovation

Magnus Holst, pressansvarig på Volvo Cars, säger till Ny Teknik att bolaget inte ännu har tagit något beslut om investering, och därför inte vill kommentera hur stor satsningen är rent ekonomiskt. 

– Detta är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än. Det kommer senare i år, säger Magnus Holst till Ny Teknik. 

Den 30 juni kommer Volvo Cars att presentera sin framtida färdplan i samband med Volvo Cars Tech Moment, men redan i samrådsunderlaget framkommer flera väsentliga detaljer. Medan en Volvobil år 2025 kommer att använda ungefär 50 kg gjutna aluminiumdelar så kommer den siffran att öka till ca 130 kg per bil år 2031.

“Trenden inom fordonsindustrin går i denna riktning och flera konkurrenter utreder den här tekniken. Tekniken ska utöver att reducera vikt på bilarna även underlätta monteringen, ge större flexibilitet i designen samt bättre materialutnyttjande, med mindre avfall”, skriver Volvo Cars i samrådsunderlaget. 

Läs mer: Jättepressen tillverkar 10 000 ton – utan handpåläggning

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt