”Tidigt ute med en Volkswagen ID? Du har blivit lurad”

2022-03-22 11:13  

ANALYS. Med fjärruppdateringar utlovar Volkswagen framtidssäkrade bilar. Men de mest lojala First Edition-kunderna kan inte använda flera av funktionerna i ID Software 3.0. Nu åldras deras fordon över en natt, skriver Felix Björklund.

”Våra bilar kommer inte att vara som bäst när de rullar ut ur fabriken – de kommer fortsätta att förbättras under hela livet.”

Det var vad VW:s chef för digitalisering sa när han ville förklara att den tyska koncernen tagit klivet mot att bli ett techbolag. 

Med det syftade han på möjligheterna som fjärruppdateringar, eller ”OTA” (over the air update) innebär. Tesla har gjort det i åratal och det är en av den amerikanska tillverkarens stora styrkor. Bilar som har rullat i flera år får ständiga uppdateringar och finjusteringar. 

Därför, dum som jag är, trodde jag att det var något liknande Tesla som Volkswagen syftade på när de pratade om OTA. Men begreppet ”hela livet” förefaller tolkas annorlunda i Wolfsburg.

Vi kan spola tillbaka bandet något. När VW skulle lansera sin första elbil baserad på den nya dedikerade plattformen MEB så stötte bolaget på rejäla mjukvaruproblem. Bilarna rullade ut och det var en hel del strul, men OTA skulle se till att lösa det. Dåvarande strategichefen Michael Jost stack till och med ut hakan och sa att mjukvaruuppdateringar skulle vaccinera ID-bilarna mot olyckor.

”Hur snabbt kan data och algoritmer förbättras? Våra kunder kommer att dra nytta av djupinlärning varje vecka och varje dag”, sade han då, 2020.

”Röststyrningen är precis lika dålig som innan”

När VW nu presenterat sin senaste uppdatering av mjukvaran är det många fina funktioner som introduceras. Saker som ägarna säkerligen kommer att gilla som snabbare snabbladdning, utvecklad navigation, bättre röststyrning samt förbättrade körassistenter som tar fordonen ett steg närmare ”självkörande bilar”. Teknik som ska hålla koncernens MEB-bilar uppdaterade.

Bara dagen efter presentationen av Volkswagens ”ID Software 3.0” fick jag möjlighet att testa delar av den nya mjukvaran, fast då i en Skoda. Och på en gång kom en sak på skam. Röststyrningen är fortfarande precis lika dålig som innan.

Det går att sätta på sätesvärmen, vilket dock är supersegt. Mer avancerade kommandon missförstås oftare än om jag hade pratat med en halvdöv 90-åring. På frågan om det är samma teknik som Volkswagen använder svarar Skoda, ja – det är identiskt. Detta får mig att dra slutsatsen att det alltså inte kommer att fungera bättre bakom ratten i en ID4 med uppdateringen 3.0.

Utvecklingschef Thomas Ulbrich har pratat sig varm om att VW ska vara ett techbolag, men verkar ha missat var acceptans-ribban ligger för funktioner som dessa. 

Det skulle ha kunna slutat här. Men efter att mjukvarupresentationen av VW och evenemanget med Skoda hade slutat får jag av en händelse möjlighet att prata om uppgraderingen med en anställd på Volkswagen. Hen avslöjar att det krävs en del ny hårdvara för att vissa saker ska funka. Det innebär alltså att flera av de fränare funktionerna som släpps med 3.0 inte kommer alla till del. Den intelligenta parkeringsfunktionen och adaptiv farthållare med automatiska filbyten kräver sensorer som inte fanns med när bilarna lanserades.

För trots att Skoda Enyaq inte ens funnits i ett år och VW:s ID-bilar bara något längre på marknaden så driver uppdatering ”3.0” in en kil som nu gör de äldre MEB-bilarna ”gamla”.

”Varför gör VW nybörjarmisstag som detta?”

Visst är det bra att bilar utvecklas och blir bättre – dessutom köpte ju många sin bil utan att veta om dessa funktioner. Men jag tycker att det är otroligt fräckt att VW-koncernen skickade ut någon form av beta-version av sina bilar. Att man inte produktplanerade bättre. Biljätten har ju länge slagit sig för bröstet och menat att de är ”plattformsmästare” och att de om någon kan konsten att skala upp produktion. 

Bilindustri handlar om strategi, planering och mål. En modell har hela sitt liv planerat flera år i förväg. Varför gör man då nybörjarmisstag som detta? Tesla, som etablerade tillverkare kallat färsking, uppstickare och oerfaren, har ju lyckats bättre.

Ta Model 3 – samtliga bilar sedan 2016 har all hårdvara som behövs för de senaste funktionerna. Och de som köpt till ”full självkörning” får nu en uppdaterad dator.

I ljuset av detta får man ställa sig frågan om hur kvickt ”First Edition-bilarna”, som skulle vara galjonsfigurer för det nya, blir obsoleta.

Snacka om blåsning för dem som var snabba att hoppa på VW:s ID-tåg. 

Felix Björklund

Mer om: Audi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt