Test: Oura Ring – ”Ringen säger åt mig: Prioritera återhämtning”

2021-11-04 06:00  

Den finska Oura-ringen gillas av idrottsstjärnor och techentreprenörer men fungerar bra för vem som helst som vill ha koll på sin sömn, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Texten är uppdaterad.

Jag är, när jag skriver det här, trött. Har kort stubin, svårt att koncentrera mig och en malande stickande oro i kroppen. 

Alla omständigheter var samma i går och då var det inget fel på humöret. Så skälet till att jag är trött och irriterad är inte min livssituation. Jag fick till och med besked om vartåt det barkade redan i morse.

Läs mer: Kan tekniken hjälpa dig att få bättre sömn?
Sömnforskaren ger svar

Läs mer: Test: Withings Sleep Analyzer – ”Inte sömnmattan det är fel på, det är mig”

Det finns saker man kan göra i dagar, veckor, månader och till och med år utan att kroppen och hjärnan protesterar nämnvärt. Sitta still till exempel. Eller äta för mycket skräp.

Den biologiska maskinen man är bofast i tar visserligen alltmer skada, men den lider i det tysta, håller det så att säga inom sig, till den dag det inte går längre. Då kan reaktionen bli desto mer våldsam. Det finns en anledning till att hjärtinfarkt kallas den tysta mördaren.

Men att sova dåligt, om så bara för en natt? Ja, då mår man som jag gör i dag.

Ett stycke finsk ingenjörskonst

Hade det inte varit för ett litet stycke finsk ingenjörskonst är dock risken stor att jag inte riktigt kunnat sätta fingret på varför allt känns så jobbigt just här och nu. Jag sov väl ungefär i natt som jag gör de flesta nätter? Lite för lite, men allt sammantaget godkänt?

Nej. Nej, det gjorde jag inte.

Oura är en hudnära pryl man bär på fingret. Det finska företaget med samma namn hamnade på radarn hos biohackare när det 2015 lanserade en gräsrotskampanj via Kickstarter.

Den första versionen av ringen var en ganska anskrämlig och otymplig sak, men kampanjen blev lyckad och några år senare kom Oura med en radikalt redesignad modell. Jag kan numera identifiera en Oura-ring på långt håll, men för de allra flesta är det förmodligen omöjligt att se att det ryms avancerad teknik på insidan.

Vid det här laget har Ouras popularitet skjutit upp i stratosfären. Kändisar, techentreprenörer och kungligheter använder den. Idrottsstjärnor svär vid dess förmåga att hjälpa dem.

Den enkla och självklara anledningen till denna hyllningsparad är teknikens placering runt fingret. Det ger Oura en pricksäkerhet och pondus som smarta klockor och andra prylar som smiter åt runt handleden inte kan matcha.

På insidan av ringen sitter ett pletysmografiskt sensorsystem bestående av två infraröda belysare riktade mot vardera sida av fingret. Det ger enligt Oura en opportun möjlighet att alltid fånga upp den tydligaste signalen för att bestämma blodvolymen i fingrets artärer.

Oura kan mäta vilopuls

Med ett smart armbandsur sker belysningen i regel från en enda position och dessutom ökar risken för brus eftersom de flesta användare inte vill bära det så hårt runt handleden att det inte kan sippra in något ljus från omgivningen.

Utöver pletysmografisystemet har Oura en NTC-graderad temperaturmätare som hämtar data direkt från huden. NTC är en typ av termistor med negativ temperaturkoefficient där, och nu måste jag ta hjälp av Wikipedia: ”Den negativa typens resistans sjunker då temperaturen ökar”.

En mindre uppseendeväckande, men likafullt viktig, sensor gjuten i ringens titanmaterial är en accelerometer.

Utifrån detta kan Oura bland annat mäta vilopuls, hjärtfrekvensvariabilitet (hrv), andningsfrekvens, kroppstemperaturavvikelser, sömneffektivitet (hur snabbt man somnar), djupsömn, rem-sömn, vakenperioder under natten, antal steg och med vilken intensitet man motionerar.

Jag kan förstås gestalta detta med resultatet från den natt som så att säga bäddat för mitt nuvarande icke-optimala mående. Total sömn: Fem timmar och åtta minuter (jag klarar mig okej på sex och en halv). Rem-sömn: genomusla 39 minuter (omkring 90 minuter är bra), vilket säkerligen har att göra med att jag gick upp tidigare än vanligt (rem-cyklerna tenderar att komma senare under sömnfasen). 

Mitt hrv var långt under min normala baslinje. Och det tog ovanligt lång tid för min vilopuls att stabilisera sig under natten.

Kan inte smarta klockor ge mig ungefär samma resultat? Njae. Min upplevelse efter en månad med Oura är att resultaten som presenteras har en större korrelation med sanningen, så vitt jag nu kan säga något om den. Jag tycker dessutom att det är obekvämt att sova med en klocka runt handleden.

Det intressanta är att spåra trenderna

Det bästa sättet att mäta sömn, den så kallade gyllene standarden, är med den kliniska metoden polysomnografi, som sker i ett sömnlabb. Oura själva medger att deras ring inte når upp till den nivån. 

För egen del måste jag inte veta exakt på minuten hur länge min djupsömn varade, det som verkligen är intressant är att spåra trenderna över tid. Och det är här som Oura blåser all konkurrens av banan.

För det första: om vi nu ändå ska tala om gyllene standarder så är min egen sådan teknik jag kan använda varje dag utan att tänka på det. En av få gånger jag över huvud taget påminns om min ring är när Oura-appen efter uppemot en vecka eller så påminner mig om att det är dags att ladda den, vilket tar en timme.

För det andra: Oura har tagit fasta på det här med trender över tid och byggt sin mestadels briljanta app utifrån den filosofin. Varje morgon får man återkoppling på hur den senaste natten varit, men algoritmen tar i det långa loppet större hänsyn till användarens baslinje.

Den som vill kan gräva ganska djupt i den data som ringen genererar men ovanpå detta sammanfattar Oura varje dag med tre olika poängsummor för hur man sovit, hur aktiv man varit och ens ”readiness”, som i korthet ger användaren ett hum om kroppen är redo för ett hårt träningspass eller om man borde strunta i gympasset och vila i stället.

Den återkoppling jag fick imorse gick inte direkt att misstolka: ”prioritera återhämtning”.

Om jag i det långa loppet kommer att sova längre och bättre återstår att se. Det är nämligen upp till mig. Men med Ouras ring runt fingret får jag åtminstone svart på vitt på hur det står till.

Oura ring

Batteritid: Uppemot en vecka. Laddas på usb-c-laddningspuck.

Skydd: Vattentät. Det är inga problem att ha den i alla situationer.

Vikt: 4-6 gram (beroende på storlek på ringen).

Storlek: 7,9 millimeter (bredd), 2,55 millimeter (tjocklek).

Material: Titan.

Anslutningar: Bluetooth low energy.

Pris: Från omkring 3 200 kronor.

Mer teknik att ta med i sängen

Withings Sleep Analyzer

Under tyget på Sleep Analyzer sitter pneumatiska sensorer som mäter andningsfrekvens, puls med hjälp av en teknik som kallas ballistokardiografi och ljudsensorer som fångar upp snarkande.

Withings Sleep Analyzer är något så ovanligt som kliniskt godkänd i EU för att mäta sömnapné.

I Withings app (som ansluts till mattan via wifi) får man en överblick av hur länge man sovit, vakenperioder, sömnstadier och effektivitet (hur lång tid det tar att somna). Allt detta utgör underlag till en sömnpoäng som antingen färgkodas i grönt, orange eller rött.

Pris: Omkring 1 300 kronor.

ooler chilipad.PNG 

Ooler Sleep System med Chilipad

Optimal kroppstemperatur när man sover kan vara svår att uppnå, men hajpade företaget Chilisleeps teknik sägs förbättra oddsen.

Systemet består av en madrass med små silikonfyllda tuber som via en kontrollenhet intill sängen fylls med vatten. På så sätt kan madrassen tempereras från allt mellan 13 till 46 grader. Med en tillhörande app får användaren hjälp att göra upp ett nattens temperaturschema.

Pris: från omkring 7000 kronor.

truedark_glasses.png 

Truedark-glasögon

Blått kortvågsljus från alla våra skärmar kan rubba utsöndringen av sömnhormonet melatonin. Och eftersom du inte kommer att kunna sluta scrolla sent på kvällen så är det näst bästa alternativet ett par glasögon som blockerar blått ljus. Ett intressant alternativ är Truedark, ett företag grundat av långlevnadsgurun Dave Asprey.

Pris: från omkring 900 kronor.

samsung-galaxy-watch-3.png 

Smarta klockor

Om du kan stå ut med att bära en klocka runt handleden, sämre data och ständig batteriångest så kan ändå enheter från Samsung, Huawei, Apple och Fitbit ge dig en någorlunda koll på hur det är med sömnen.

Läs mer i Ny Tekniks stora genomgång av smarta klockor och hälsodata

Peter Ottsjö

Mer om: Wearables Sömn

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt