Svensk storanläggning ska återvinna kritiska metaller ur litiumjonbatterier

2021-07-05 15:45  
Fredrik Pettersson. Foto: Stena Recycling

Stena Recycling bygger en ny anläggning för återvinning av litiumjonbatterier, som ska tas i drift 2023. Fullt utbyggd ska den kunna återvinna 50 000 batterier per år. ”Vi är jätteglada och stolta över den här satsningen på ett viktigt område”, säger vd Fredrik Pettersson.

Satsningen innebär en investering på en kvarts miljard kronor. Anläggningen kommer att placeras i anslutning till Stena Nordic Recycling Center i Halmstad. Bygget ska påbörjas under hösten.

Att marknaden för elbilar växer kraftigt – antalet litiumjonbatterier som används i fordon väntas öka nästan tio gånger under det kommande decenniet – är en förklaring till det ambitiösa projektet.

Ett annat är EU-politisk styrning: ett nytt batteridirektiv väntas träda i kraft under 2022 med bland annat hårdare krav på återvinning av litiumjonbatterier och av kritiska metaller som litium, nickel och kobolt.

När direktivet presenterades sa Maroš Šefčovič, EU-kommissionär:

– Denna ambitiösa ram för insynsvänlig och etisk anskaffning av råvaror, för batteriernas koldioxidavtryck och för återvinning är avgörande för att vi ska uppnå ett öppet strategiskt oberoende inom denna kritiska sektor och få fart på vårt arbete inom den europeiska batterialliansen.

Ska återvinna 95 procent

Stenas nya anläggning ska kunna återvinna 95 procent av ett litiumjonbatteri. Redan nu etablerar Stena sju battericenter runtom i Europa med kapacitet att samla in, oskadliggöra och demontera batterier.

– Men nästa fas blir att kunna mala sönder batterierna för att kunna ta fram black-mass och på så sätt kunna separarera ut de olika kritiska metallerna, säger Fredrik Pettersson.

Med ”black-mass” syftar Pettersson på det svarta pulver som uppstår när man krossar batteriets anod- och katodmaterial.

Läs mer: Northvolt bygger jättefabrik på 50 GWh – tillsammans med Volvo Cars

Återvunna kritiska metaller ur den svarta massan kommer gissningsvis att användas för tillverkning av nya batterier.

– Ja, med största sannolikhet, säger Fredrik Pettersson.

Vill uppnå en cirkulär kedja

Med den nya anläggningen, och med ett nytt samarbete med brittiska kemibolaget Johnson Matthey, siktar Stena Recycling på ”att sluta kretsloppet”. Målet är att uppnå en cirkulär råvarukedja.

Det skulle kunna göra Europa mindre beroende av den idag omfattande importen av batterikomponenter från Kina.

– Jag vill inte spekulera i hur mycket som kommer att importeras framöver. Det vi på Stena ska säkerställa är att batterier som nått slutet av sin livscykel i första hand ska återvändas och sedan återvinnas för att kunna göra nya kvalitetsprodukter, säger Fredrik Pettersson.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt