Cupras e-garage ska locka bilköpare – Ny Teknik har testat

2020-12-01 08:00  

Ett ungdomligt märke med en önskan om att nå den digitala generationen. Via sitt e-garage ska Cupra attrahera nya köpare – samt skapa ett eget mötesrum.

Förr i tiden var bilindustrin en ledstjärna när det kom till kultur. Bilen stod för frihet, och för många som växte upp från 50- till 80-talet spelar den en stor roll. På pojkrummen hängde Ferrari-planscher, på skolgårdar pratades det om huruvida familjen körde Volvo eller Saab – och inom motorsporten tampades de olika märkena om uppmärksamhet.

I dag har tillverkarna svårare att nå ut till de yngre. Istället är det e-sport, Youtube-fenomen och Tiktok-danser som formar den kommande generationen. Och det här är något som bilindustrin måste tackla om de vill attrahera unga. Men hur ska problemet adresseras?

Spanska Cupra har valt att ge sig ut på digitalt äventyr och har lanserat en digital strategi där de ska samla bilintresserade. Det hela kallas för Cupra E-Garage och är en slags mötesplats.

Läs mer: ”Ingen förtäckt Audi – det här är tuffa prestandabilar”

Ny Teknik var med vid lanseringen och det var en intressant upplevelse. Själva beskriver Cupra det hela som en historia om människor snarare än maskiner och att det inte ska krävas lyx för att du ska känna dig unik.

Floskler? Javisst!

Ett digitalt forum

I sitt utförande är e-garaget ett digitalt forum där man som användare skapar sin avatar. På ett sätt lite som någon slags äventyrsspel där man får välja hur karaktären ser ut. Det handlar om att sätta på hattar, mustasch och örhängen. Ändra hudfärg och byta tröja på figuren.

I mitt fall så slutar det med att min digitala representation får en blå safarihatt, röda pippiflätor, lila glasögon och en nätt mustasch. Stiligt.

Ny Tekniks reporter Felix Björklunds avatar under pressvisningen.

Sen bär det iväg till garaget för den stora pressvisningen.

Det första mötet känns… lite ofärdigt. I e-garaget svävar avatarer av världens pressfolk omkring. Det ser ut som livlösa torsos med nationsflaggor ovanför huvudet. Utöver att titta på befolkningen går det även att klicka runt och titta på Cupras modeller, lite kläder samt läsa på om olika engagemang som märket har inom sport och så vidare.

Men vem är det då för? Varför ska man göra det här?

– Vårt mål är att skapa ett digitalt universum där våra klanmedlemmar kan mötas, säger Antonino Labate, ansvarig för strategi och försäljning på Cupra.

Och det kan man ju förstå. Önskan om att skaffa sig en liten plats i den digitala djungeln, men är det verkligen rätt väg? För hur ska ett litet märke kunna etablera, attrahera och hänga med här – och är det smart att skaffa sig en egen kanal istället för att använda de etablerade där folk redan hänger?

– Vi tror starkt på att Cupra är ett märke som attraherar kunder som har samma intresse. Det här är vår vision av att få kommunicera. Här kan man ha sin egen avatar och interagera med andra på plattformen. Man kan göra mycket mer i den här miljön och det är lite annorlunda jämfört med sociala media där man kanske främst delar bilder eller chattar, säger Antonino Labate.

Läs mer: Deras värmefolie sparar på elbilarnas batterier

Den italienske strategichefen säger att man på Cupra ser den digitala interaktionen som framtiden och att man vill använda tekniken för att komma sitt klan-folk närmare. Men inte för att det kan sälja bilar, nej snarare för att träffas och ha kul.

– Vi håller på med olika projekt där vi ska låta folk möta våra märkesambassadörer i e-garaget. Och även ge tillgång till live-streams, säger han.

Foto: Cupra

Vidare har Cupra avslöjat att man i sin digitala strategi kommer att satsa utanför sitt garage. Bland annat ska man producera en bil-tv-serie på en video-on-demand-plattform och därtill ska de utveckla en koncernplattform där fans kan möta sina idoler.

– Det här är vårt första virtuella universum och plattformen ni får uppleva nu är bara första steget på vår resa. Jag kan inte avslöja mer om tv-serien eller musiken. Men jag kan säga att det nya initiativet kommer att vara väldigt spännande och passar oss som utmanare, säger Antonino Labate.

Påminner om Lynk & Co

Det är förståeligt att Cupra vill hitta ett nytt sätt att attrahera på, men är det så unikt? Volvo-syskonet Lynk & Co har ju samma tanke, men då lite mer fysisk. Att låta bilhallarna bli konsertlokaler eller evenemangstudios på kvällarna.

– Vi tittade på Tesla och såg: så ska vi inte göra. Vi vill inte vara en bilhandlare som ligger inne i städer, nej vi vill vara ett upplevelsecenter. Vi har inte öppet tio till fem, snarare tio till ett och på kvällen är det en evenemangshall där en dj kanske spelar eller en kock kör ett matevent, sade Alain Visar på Lynk & Co till Ny Teknik tidigare i år.

Men till skillnad från Lynk & Co som planerar att lägga sina lokaler i områden med mycket folk – så är det inte helt klart hur Cupra tänker sig att få in folk till sin plattform. För är det en sak som är fruktansvärt tydligt när det kommer till online-världen är att det är mördande konkurrens. Se bara på Myspace, Hamsterpaj eller för den delen Google+.

Felix Björklund

Mer om: Cupra Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt