Så stora batterier får Trafikverkets nya elhybridfärjor

2022-10-06 08:00  

Statliga Färjerederiet har gjort sin största affär någonsin. Fyra elhybridfärjor till Ljusterö- och Vaxholmsleden är nu beställda. De blir ordentligt automatiserade och får rejäla batterier. 

Färjerederiet har nu slutfört upphandlingen av fyra nya bil- och passagerarfärjor. Vinnare blev nederländska Holland Shipyards Group. Beställningen är värd en miljard kronor och är därmed Färjerederiets största affär någonsin. 

Två av färjorna ska trafikera den 970 meter långa Vaxholmsleden, de andra två den 1 100 meter långa Ljusteröleden. Båda ligger i Stockholms skärgård.

Första leveransen 2024

Den första färjan ska levereras sommaren 2024, övriga tre med ungefär ett års mellanrum. Satsningen görs för att Färjerederiet ska kunna bli klimatneutrala till 2045. 

Färjorna drivs av el som lagras i batterier men har dieseldrivna generatorer som backup. Generatorerna ska drivas av det förnybara drivmedlet HVO. Erik Froste, rederichef på Färjerederiet, har tidigare sagt att fartygen till 99,5 procent kommer att drivas av el, men att de även behöver fungera om det blir strömavbrott eller när de ska köras till varvet.

Färjorna kommer att kunna transportera 297 passagerare och 60 bilar. Foto: Trafikverket

1 MWh batteri

Batterikapaciteten är inte specificerad utan kravet är att färjorna ska klara fyra enkelturer utan att behöva laddas. Men genom att räkna baklänges har Färjerederiet konstaterat att det kommer att krävs cirka 1 MWh energilagringskapacitet. Det motsvarar tio stora elsuvar med 100 kWh batteri. 

Batterikemi är heller inte något som specificerats, utan är upp till varvet att lösa.  

– Men vår hittills enda frigående elektriska färja, Tellus på Gullmarsleden, har NMC-batterier.  Så tvingas vi gissa så blir det detta. Teknik- och kostnadsutvecklingen stödjer den gissningen, säger Erik Froste till Ny Teknik.

Erik Froste, rederichef på Färjerederiet. Foto: Trafikverket

Alla system ska vara designade för att klara en laddeffekt om 3 MW. En färja ska bara behöva ladda på en av angöringspunkterna, och ska kunna ladda helt fullt på fyra minuter. 

Högt automatiserade

Mycket fokus har lagts på automatisering. Färjorna ska kunna avgå från ena färjeläget, korsa färjeleden och lägga till på andra sidan med en knapptryckning. För detta krävs funktioner för automatisk dockning, automatisk överfart, automatisk förtöjning, undvikande av kollision och situationsmedvetenhet. 

Men färjorna kommer också att kunna köras precis som vanligt. 

– Tekniken fungerar som ett stöd för personalen. Det tekniska systemet höjer säkerheten och gör det datorer gör bäst – lär sig att upprepa samma handlingsmönster. På så sätt hittas den mest miljövänliga körningen, säger Erik Froste I ett uttalande. 

I upphandlingen ingår förutom färjorna även anläggningar för automatisk förtöjning, laddstationer, en simulatoranläggning samt ett fjärrstyrningscenter, eftersom de även ska kunna övervakas och fjärrstyras från driftcentral. 

Om Färjerederiets nya färjor

Antal: Fyra stycken 

Leder: Ljusteröleden och Vaxholmsleden 

Längd skrov: 75 meter 

Längd inkl. ramper: 86 meter 

Bredd: 14,4 meter 

Passagerare: 297 stycken 

Bilar: 60 stycken 

Fart: 9 knop designfart, men ska vid behov kunna göra 12 knop. 

Johan Kristensson

Mer om: Färja Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt