Premium

Så ska svensk geofencing stoppa terrordåd

Sverige storsatsar på geofencing. Ny Teknik var på plats när Trafikverket för första gången demonstrerade tekniken. Och fick en åktur med infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Publicerad

Det är inte var dag man åker bil med en minister som försöker bryta mot trafikreglerna. Men Ny Teknik fick åka med när Tomas Eneroth testade ett nytt system för geofencing. Då infrastrukturministern svängde in mot en gågata tvärnitade den ombyggda Lincoln MKZ vi satt oss i.

Efter terrordådet i Stockholm den 7 april i fjol gav regeringen Trafikverket i uppdrag att leda ett projekt för att ”skapa säkrare och mer klimatsmarta städer”. Vad det konkret går ut på är möjligheten att i särskilt utmärkta stadszoner sätta regler för hur, var och när ett fordon får framföras. Skillnaden mot dagens fysiska trafikskyltar är att föraren inte kan bryta mot reglerna. Står den på gaspedalen i en zon där maxhastigheten är 5 kilometer i timmen kommer fordonet ändå inte kunna framföras snabbare än så. Det begrepp som används för att beskriva tekniken är geofencing, som kan översättas till geografisk inhägnad.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här