Så ska Huawei få svenskar att köpa P40 Pro utan Google Play

2020-04-06 06:00  

Målsättningen är att ha 200 svenska appar i den egna appbutiken innan hösten. ”Det här är en superviktig lansering", säger Huaweis Nordenchef Jacky Zhao om P40-serien.

Den kinesiska telekomjätten Huawei har länge haft siktet inställt på sina sydkoreanska konkurrenter. Det har funnits en uttalad målsättning om att putta ned Samsung från positionen som världens största mobiltillverkare.

Sedan kom 2019.

De amerikanska sanktionerna har påverkat Huawei på många fronter, men blev för svenska konsumenter kanske mest synlig när Mate 30-serien lanserades med pompa och ståt – för att sedan aldrig släppas i våra butiker.

Orsaken är att Google har förbjudits att samarbeta med Huawei. Det kinesiska bolaget kan fortfarande använda öppen källkodsversionen av Android, men får inte teckna någon licens för att använda Googles underliggande mobiltjänster (Google Mobile Services, eller kort och gott GMS) eller använda Googles egna appar.

Det betyder mobiler utan Google Maps, Gmail och Google Play. Och utan GMS är det inte ens säkert att apparna funkar trots att användarna letar installationsfiler på nätet.

Resultatet? Totalt sålde Huawei 40 miljoner mobiler fler under 2019 än 2018, enligt analyshuset IDC. Men när den globala lanseringen av Mate 30-serien uteblev under sista kvartalet sjönk försäljningen från 60,5 miljoner enheter 2018 till 56,2 miljoner ifjol.

Men Huawei står förstås inte svarslösa.

Läs mer: Här är de första mobilchipen med inbyggda 5g-modem

Enorm satsning på egen appbutik

Motdraget är en enorm investering i bolagets eget ekosystem, med appbutiken Huawei AppGallery och det underliggande ramverket Huawei Mobile Services (HMS).

– Efter handelsblockaden kan vi inte längre använda Google Mobile Services, och det har skyndat på vårt arbete med HMS. De senaste månaderna har vi utfört ett tufft jobb och haft stora framsteg. I Sverige har vi BankID och Swish på väg till AppGallery i april, tillsammans med Truecaller, Storytel och Dagens Industri, säger Huaweis nordiska konsumentchef Jacky Zhao.

Jacky Zhao är konsumentchef för Huawei i Norden. Foto: Magnus Andersson/TT

Bredbandskollen, Karma, Hitta.se, Acast, Klart.se och reseappen Sthlm Traveling är andra exempel på svenska appar som jag hittar när jag bläddrar i AppGallery på en P40 Pro som Ny Teknik fått låna från Huawei för att kunna testa telefonen.

Andra tjänster finns tillgängliga via en funktion som Huawei kallar snabbappar. Om jag söker på Aftonbladet, SJ eller Prisjakt i appbutiken finns de med, men när jag väljer att köra en av dem skickas jag i själva verket till sajtens webbversion som öppnas i ett eget appfönster. De går också att lägga till som genvägar på hemskärmen, precis som vanliga appar.

Läs mer: ”Kinas Apple” är redo att ta över Sverige

200 svenska appar till hösten

Klart är ändå att utbudet än så länge är smalt. Men å andra sidan är säljstarten av P40-serien i Sverige nästan en månad bort. Fler appar är på väg under de kommande månaderna.

– I den första fasen (som varar i sex månader) siktar vi på att få ut över 200 appar för den svenska marknaden, i den andra fasen ska de bli ännu fler, säger Jacky Zhao.

Vad är målet på sikt? Ska alla appar som finns i Google Play så småningom finnas tillgängliga i Huawei AppGallery?

– Vi har fokuserat på apparna som gör mest nytta för konsumenter, och som gör deras liv enklare. Det kan till och med komma nya appar som inte finns på Android och IOS […] men vi skulle definitivt vilja att alla kvalitetsappar som finns till Android kommer till AppGallery.

Men vägen dit är lång.

Läs mer: Huawei-chef: 2020 blir ett svårt år

Tusentals anställda involverade

Huawei uppges ha över 3 000 anställda som jobbar med att expandera AppGallery och HMS. Vissa av dem jobbar dedikerat mot en viss marknad, för att hjälpa apputvecklare att få sina befintliga Android-appar att fungera i Huaweis ekosystem.

– Vi har ett dedikerat internt team som ger våra lokala partners stöd och teknisk support för att enklare kunna gå från Google Mobile Services till Huawei Mobile Services. Och vi använder ju också Android i grunden, så arbetsbördan är inte så stor, menar Jacky Zhao.

P40-serien börjar säljas i Sverige i slutet på april. Foto: Costfoto

Hur stort är det här teamet?

– Vi håller fortfarande på att expandera, men i Norden har vi runt 30 personer som arbetar med det här projektet.

Hur ser kontakten ut? Söker ni upp apputvecklare eller kommer de till er?

– Det är både och. Vi är väldigt proaktiva och försöker reagera på vad marknaden vill ha […] men vi räknar med att fler och fler utvecklare kommer att komma till oss för att tala om möjligheterna.

Läs mer: Nu kommer Huawei Mate Xs till Sverige – utan Google Play

De senaste siffrorna, som släpptes i februari, är att 1,3 miljoner utvecklare jobbar med appar för HMS världen över. Då uppgavs antalet ha ökat med 400 000 på 4 månader.

De kommer att bli vitala om Huawei ska lyckas. En av de bidragande orsakerna till att Microsofts mobila operativsystem till sist gick in i väggen brukar anges att utvecklarna övergav plattformen och apparna slutade flöda.

Så det gäller att hålla hårt i de 1,3 miljonerna, och att utöka leden ytterligare om Huawei ska lyckas slå sig in på en appmarknad där Apple och Google i dag har ett stenhårt monopol på distributionen.

Lanseringen av P40-serien är livsviktig

Eldprovet kommer nu när P40-serien lanseras i Europa och Sverige. En nystart, är tanken.

– Det här är första generationen mobiler med Huawei App Gallery. Vi måste nästan ta ett kliv tio år tillbaka i tiden för att hitta något liknande. Då dominerade Nokia marknaden, och Google och Apple introducerade sina smartphones. Men du ser hur accepterade smartphones är på marknaden i dag, konsumenter lär sig väldigt snabbt, säger Jacky Zhao.

Hittills har diskussionerna kretsat kring vad konsumenterna förlorar när mobilen inte har stöd för Google Play. Men på sikt menar Jacky Zhao att det finns vinster också.

Han beskriver HMS som en säkrare och mer innovativ plattform. Han menar också att Huawei, som har egen tillverkning av alltifrån från kretsar till molntjänster, kan ge utvecklarna en helt annan verktygslåda.

Läs mer: Test: P Smart Pro – sista chansen att få en Huawei-mobil med Google Play?

– Vi är de enda som tillverkar chipen, enheterna och har egna molntjänster. På chipnivå var vi först med att introducera ai med våra neuralprocessorer, så vi kan till exempel verkligen ge utvecklarna stor tillgång till olika ai-funktioner, säger Jacky Zhao.

När ni släppte P30-serien förra året var det en massmarknadsmobil, något som skulle säljas till en bred grupp människor. Men vad har ni för målgrupp för P40-serien, nu när den säljs utan Google Play?

– Jag tror definitivt att många svenska konsumenter kommer att överväga att prova det kameramonster som P40 Pro är. Men i den här fasen riktar vi in oss främst på Huawei-fans, och därefter innovatörer och nördar och early adopters som vill prova något nytt. Inte bara den nya tekniken i telefonen, utan sådana som vill prova AppGallery som nu är världens tredje största appbutik.

Hur viktig är den här lanseringen?

– Det är en superviktig lansering för Huawei som varumärke här i Norden. Många svenska konsumenter frågade oss varför Mate 30 inte lanserades här, trots situationen med apparna var många intresserade av kameran och designen.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt