Så kan elbilen hjälpa svajigt elnät: ”En del av lösningen”

2021-02-01 07:10  
Att ta el från batteridrivna bilar kallas med en engelsk förkortning V2G, "vehicle to grid". Här visar Nissan upp en variant i Göteborg. Arkivbild från 2018. Foto: Thomas Johansson/TT

Tusentals elbilar och varmvattenberedare som snabbt kan kopplas på och av. Hushållen får en allt viktigare roll att spela när elnätet blir svajigare. Och samtidigt som man bidrar till grönare el går det att tjäna pengar.

Plötsligt dör vinden, eller så dyker något annat oväntat upp. Då måste elanvändare kopplas bort, eller ibland på, ofta sekundsnabbt.

Det är Svenska kraftnät som har till huvuduppgift att hålla balansen. Lika mycket el in som ut, varje sekund, året runt, är superviktigt för att inte en kollaps med stora strömavbrott ska ske.

Läs mer: Bussgaraget blir världens största V2G-anläggning

För det betalar myndigheten runt 1,5 miljarder kronor i år till olika företag som erbjuder att snabbt kunna skjuta till och/eller dra ifrån el i det svenska systemet. Enligt en ny prognos väntas den summan stiga till 3-3,5 miljarder kronor de närmaste åren för att möta ett allt väderkänsligare elsystem.

– Vi måste kunna hantera snabbare förlopp, säger Anna Jäderström, balanschef på Svenska kraftnät.

Vindkraft kräver flexibilitet

Om något år väntas vindkraften ha gått om kärnkraften som den näst största elproducenten i Sverige. Ett mer väderberoende, grönare elsystem måste snabbare än i dag kunna ställa om för att upprätthålla balansen – ett lika stort utbud som efterfrågan hela tiden.

Den förväntat ökade elanvändning i samhället kräver också bättre flexibilitet, enligt Anna Jäderström. Och det är här hushållen kommer in. För den ökade elektrifieringen kan samtidigt bli dess räddning. Elbilar på laddning kan med smarta system fås att pausa när det behövs, men också erbjuda el från batteriet in i elnätet.

– Det kan gå åt båda hållen, säger Anna Jäderström.

Åtminstone i teorin, utvecklingen är inte riktigt där ännu, vilket bland annat hänger ihop med elbilstillverkarnas batterigarantier.

Många ger effekt

En bil räcker förstås inte långt men flera tusen kan ge den effekt som behövs för att kunna påverka balansen i elnätet.

Läs mer: Så ska elnätet försörja fem miljoner elbilar

Elbolaget Tibber är igång med detta unika projekt i skarpt läge sen årsskiftet och har kontrakt med Svenska kraftnät. En elbil drar cirka fem kilowatt vid tankning, ungefär lika mycket som ett hushåll drar momentant. Med en park på tiotusentals elbilar uppkopplade via sina laddboxar kan Tibber sekundsnabbt variera elkonsumtionen upp och ner med i storleksordningen lika många hushåll.

– På det här viset blir elbilen inte bara ett problem, utan en del av lösningen, säger Daniel Lindén, en av grundarna av Tibber.

Rabatt på elen

Tibber får betalt av Svenska kraftnät för tjänsten – pengar som elbilsägaren får del av i form av 50 procents rabatt på elen.

Ungefär på samma vis kan tusentals varmvattenberedare eller värmepumpar fås att slås på och av för att balansera efterfrågan. Olika pilotprojekt tittar på detta, men än så länge inte i större skala. Andra stödtjänster Svenska kraftnät använder sig av är flexibel elanvändning från stora datacenter, serverhallar. Myndigheten har också liknande kontrakt med svenska elslukande kryptovalutafabriker och även olika typer av batterilager.

Fakta: Balans hela tiden

Svenska Kraftnäts systemansvar innebär att myndigheten ska se till att det råder kortsiktig balans mellan produktion och förbrukning av el i hela landet, varje sekund, varje timme, hela dygnet.

Frekvensen är ett mått på hur väl balansen hålls. Produktion och förbrukning är i balans när frekvensen är stabil. Av tekniska skäl är det svenska elsystemet utformat för en jämn frekvens på 50 Hz.

Om frekvensen faller eller stiger över det måttet måste Svenska Kraftnät snabbt kunna styra om produktionen och/eller konsumtionen.

Fakta: Frekvensreglering

Det finns flera typer av tjänster för att reglera frekvensen i elsystemet. De här kallas för frekvenshållningstjänster (som tidigare kallades för primär frekvensreglering):

FCR-N är frekvensreglering för normaldrift. Aktiveras när frekvensen är mellan 49,9 och 50,1 Hz.

FCR-D är frekvensreglering vid störning. Aktiveras när frekvensen går under 49,9 Hz.

FFR är en ny tjänst som aktiveras antingen vid 49,7 Hz, 49,6 Hz eller 49,5 Hz. Aktören väljer själv något av alternativen för sitt bud. Ju lägre frekvensen är, desto snabbare måste resursen aktiveras.

Olle Lindström/TT

Mer om: Elnätet Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt