Så giftig var röken vid Gripenbranden

2018-08-27 14:01  
Militär, polis och räddningstjänst vid avspärrningarna vid Möljeryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripen flygplan kraschade under förmiddagen 21 augusti. Foto: Johan Nilsson/TT

I samband med Gripenkraschen i Ronneby varnade räddningstjänsten för giftig rök. Materialexperten Per Reinholdsson har jobbat med Försvarsmakten: ”brinnande kolfiberkomposit kan absolut vara farligt, men att det är ovanligt att kolfiber börjar brinna.”

Den 21 augusti kraschade ett av Försvarsmaktens Jas Gripenplan. Planet började brinna och räddningstjänsten gick snabbt ut med en varning om att brandröken var giftig. Men att den skulle vara otrolig farlig är en överdrift – det hävdar Per Reinholdsson, materialexpert på Element Materials Technology och som jobbat med Försvarsmakten och Försvarets materielverk (FMV) med skyddsåtgärder och utbildning.

– Det finns vissa vansinniga kopplingar som gör gällande att det skulle vara lika farligt som asbest – men det är fel. Det är viktigt med kunskap och att hålla sig till fakta. Visst, de luftburna partiklarna är farliga, men ute på fältet har de koll och gör ordentliga riskanalyser, säger han.

Läs mer: Före detta Gripenpilot: ”Kan aldrig skydda sig helt”

Per tycker att det var klokt att gå ut med varningen, men säger att uppfattningen och jämförelsen med asbest är ett missförstånd och att det är stora skillnader mellan materialen.

– De tunna asbestfibrerna är de som är farliga eftersom de kan leta sig in i de finaste blodkärlen i lungorna. Kolfiber är en del-kristallin, vilket innebär att den inte delas längs med fibern som asbest gör. Istället sönderdelas den amorft. Kolfiber är uppbyggt som en purjolök och visst kan det hypotetiskt skalas av och bli tunnare likt en längsdelad fiber – men det har jag nästan aldrig sett.

Läs mer: Flygvapnets chef vill se fler Gripenplan till försvaret

Enligt Per kan brinnande kolfiberkomposit absolut vara farligt, men att det är ovanligt att kolfiber börjar brinna.

– Kolfiberkomposit innehåller epoxi och det är den plastmatrisen som är bränslet. Det som händer är att det oftast är väldigt begränsade områden som brinner och jag har aldrig sett exempel där kolfiberkompositen börjat brinna helt och hållet. Det farliga med kolfiber är att det fungerar som en bärare av förbränningsprodukter. Vid en krasch kan de sönderdelas till luftburna fragment och då ska man skydda hud, ögon och andningsvägar. Men skyddar man sig adekvat så är det inga konstigheter, säger han.

Planet störtade i ett känsligt vattenområde, vilket lett till att oro för hur det kan påverka vattenkvaliteten. 2013 blev det nämligen känt att dricksvattnet i Kallinge och Ronneby innehöll höga halter av kemikalier – där ursprunget var skummet från en brandövningsplats vid F17.

Läs mer: 25 år sedan Jas-kraschen i Stockholm

Men enligt Jerry Lindbergh, kommunikationschef på Flygflottiljen F17 i Blekinge att den oron ogrundad.

– Bekämpningen av branden påbörjades så fort som möjligt och endast vatten från närliggande sjöar användes som släckningsmedel.

Kraschen är nu föremål för en utredning för Haverikommissionen och denna beräknas mynna ut i en rapport inom nio månader. På plats har Försvarsmaktens flygbärgargrupp tagit vid.

– Flygplanet bröts i flera delar vid haveriet, så bärgningsarbetet kommer att pågå en tid. Första steget är att röja upp en framkomlig väg i skogen fram till vraket. Av vrakdelarna kommer motorn att bärgas först för att skickas på analys. När bärgningen genomförts kommer det att tillsättas expertis för att analysera haveriområdet. Därefter tas beslut om eventuell sanering. Vad gäller drivmedel och oljor bedöms de i nuläget ha brunnit upp i haveriet och således inte trängt ned i marken, säger Jerry Lindbergh.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt