RGNT:s elmotorcykel är uppkopplad som en Tesla

2020-05-28 13:13  

I augusti levererar svenska RGNT sina första exemplar. ”Vi har valt att göra den lite snällare” säger vd Jonathan Åström.

De väckte internationell uppmärksamhet med sin prototyp Regent No. 1 – sedan dess har svenskarna tappat vokalerna. Deras första produktionsmodell under namnet RGNT kommer att intypas i juni, och de första elmotorcyklarna ska börja levereras i augusti.

Batteriet på 7,7 kWh ger en räckvidd på 150 kilometer, och navmotorn på 11 kW levererar en topphastighet på 125 km/h. Det låter kanske snålt, men effekten öppnar upp för en bredd av köpare, inte minst på kontinenten.

– Vår vision är att göra en så säker hoj som möjligt, med noll olyckor som mål. Därför satsade vi på 11 kilowatt, som klassas som lätt i mc. I stora delar av Europa får man köra den på sitt bilkörkort. I och med att motorn har ett så stort vridmoment så kan du hantera alla trafiksituationer. Vi har valt att göra den lite snällare i början, för stadstrafik – så att ovana förare inte överraskas av kraften. Men sedan kommer något av en ketchupeffekt, säger Jonathan Åström, vd för RGNT.

Läs mer: Så här ser Cakes senaste elhoj ut

Batteriet har samma celler som sitter i Teslas bilar. Det laddas fullt på 3-4 timmar i ett vanligt vägguttag. RGNT har valt att inte ha själva laddaren på motorcykeln då den är tung och lätt kan skadas. Mc:n har en torrvikt på 142 kg där batteriet står för 35 kg.

RGNT No. 1. Foto: RGNT

Grundpriset ligger på 10 500 euro, men om man maxar extrautrustningen så landar summan på 12 500 euro. Hur skiljer sig då utmaningen mellan att bygga en konventionell mc mot en elmotorcykel?

– Det är lika mycket problem men olika problem. Man kan tänka bort vibrationer, men en motorcykel som frirullar har en hel del mekaniskt ljud. Vi har jobbat väldigt mycket med att få bort gnissel och missljud för att ge en tyst och fin körupplevelse, säger han.

Läs mer: Extrema elmotorcykeln tar sikte på Tesla-ägare

Vd:n poängterar att man särskiljer sig genom att hojen till huvuddel är svensktillverkad.

– Vi tillverkar nästan hela hojen i Kungsbacka. Motorn kommer från Kina, men 80-90 procent av motorcykeln sätts ihop i Sverige. Vi samarbetar exempelvis med Tärnsjö läder för sadeln. Vi valde en klassisk rörram av fint stål, för den kan kostnadseffektivt svetsas lokalt i Sverige. Den är vridstyv och balanserad, säger Åström.

Bromsarna är handgjorda av ISR i Tumba. Men företaget har också flera samarbeten med utländska företag. Drivlinan är utvecklad tillsammans med Abtery, som är parter och delägare i RGNT. Navmotorn i bakhjulet har tagits fram specifikt för den svenska mc:n med kinesiska QS. 

– Tillsammans med italienska Paioli har vi uppdaterat en gammal italiensk gaffel från Ceriani, en klassisk gaffeltillverkare som gick i konken för 15 år sedan. Vi köpte upp deras gamla ritningar och utseendet är snarlikt, men vi har fyllt den med modern teknik. Bak sitter en klassisk stålsving och vanliga gasdämpare som är eftermarknad, säger han.

RGNT kan hantera trådlösa serviceuppdateringar, och Åström hävdar att det är den första elmotorcykeln som är uppkopplad i samma kapacitet som en Tesla. Det innebär att energiförbrukning och annan prestanda kan påverkas. Enligt vd:n kan det bli aktuellt att introducera olika körlägen. Föraren har tillgång till en 7-tums pekskärm och hojen är uppkopplad mot tillverkarens molnsystem, där man bland annat hittar sina digitala körjournaler.

Köpgruppen har visat sig vara bredare än tillverkaren hade förväntat sig, bland annat med en större andel kvinnor. Många har aldrig kört mc och cirka 20 procent saknar helt körkort.

Den svenska mc:n har också väckt intresse i fler europeiska länder än RGNT hade räknat med – men även från USA, som står för 80 procent av förfrågningarna. Enligt vd:n täcker ordrarna även nästa års produktion, och man är redan på väg att växa ur sina lokaler.

– Vi har så att vi kan tillverka hojen nästa år, men sedan behöver vi bygga en egen fabrik. Vi tittar på det nu. Vi siktar på 200 exemplar under 2021 och 500 stycken under 2022, säger Jonathan Åström.

John Edgren

Mer om: Elmotorcyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt