Provkörning Skoda Enyaq IV: "Träffar rätt"

2021-04-24 06:00  

En samling goda egenskaper i ett raffinerat paket. Skoda Enyaq iv 80 träffar rätt på de flesta punkter och på ett par överträffar man även storebror VW, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

Volkswagen må vara de som är fanbärare för den nya MEB-plattformen. Men nu när de första bilarna har kommit ut så är det dags för övriga i koncernfamiljen att kliva in i rampljuset – och här kommer så Skoda Enyaq. 

Det är en självsäker tjeck vi under några timmar får bekanta oss med. 

Man brukar tala om att Audi har gjort en märkesresa från sina rötter på fel sida Berlinmuren till var man är i dag. Det kan även sägas om Skoda som sedan VW-koncernens intåg gått framåt med sjumilakliv – och nu tar man ytterligare ett. 

Design 

MEB-plattformen är ett nytt kapitel för hela VW-koncernen, men där VW valde att påbörja ett helt nytt designspår med sina ID-bilar har Skoda istället varit mer traditionella. 

Det innebär att man i det mesta kan spåra drag från tillverkarens övriga modeller. Grillformen är densamma som på nya Octavia och så är även ”nedre luftintag”  och en hel del linjespel. 

Skoda Enyaq IV  Foto: Felix Björklund

Sedd från sidan kan man verkligen börja fundera över begreppet crossover. Många tillverkare slänger sig med det som ett slags alternativ till suv, men när man tittar på Enyaq, som Skoda kallar för en eldriven suv, så får jag mer vibbar av Renaults MPV-alternativ. Absolut inte fel, men är det så att de högbyggda modellerna som varit så trendiga nu håller på att modelleras om till familjebussar? 

Något som kontrasterar mot familjebilstanken är att testbilen rullar på 21-tumsfälgar, vilket är de största hjul Skoda någonsin satt på. 

När man kliver in i bilen är det även här en helt annan upplevelse än i VW:s alternativ. Det är mer ombonat och klassiskt.

Skoda Enyaq IV  Foto: Felix Björklund

Interiören är enligt det nya konceptet ”Design Selection” och bilen vi testar är alternativet ”Lounge” (Loft, Lodge, Ecosuite och Suite är de övriga): Det innebär att sätena har en blandning av material med alcantara och läder, instrumentbrädan samt dörrsidorna har en mjuk tygklädsel och listerna ser ut som någon form av borstad metallimitation. Och det här är bra. Personligen tycker jag det ger en sofistikerad känsla. 

I förarsätet sitter man ganska upprätt och det är goda justermöjligheter i bilen. Tittar man på instrumenteringen så är förarklustret samma kompakta lösning som på VW:s ID-bilar. Men här har man klätt in den i en traditionell ”huv” – vilket gör att den inte känns lika avskalat enkel. Till detta går det att få en head up display för mer information vilket vi går in mer på senare.  

I mitten av instrumentbrädan sitter skärmen för infotainmentsystemet, och det är där man hittar det mesta. Fysiska knappar finns, dock har man inte klimatanläggningen på dessa, utan de ligger i den digitala världen – vilket är lite synd. 

Ytterligare ett steg mer i traditionell riktning jämfört med plattformssyskonet ID.4 är hur man växelväljer. I Enyaq har man en liten fyrkant att växla med, vilket är lite mer naturligt än den vrid-romb VW har. 

Skoda Enyaq IV  Foto: Felix Björklund

I baksätet är det bra med utrymme och det här är ju en paradgren som den dedikerade elbilsplattformen kan stoltsera med. Du får bra innerutrymmen helt enkelt tack vara lång hjulbas. Vidare på utrymmeskontot kan skrivas att bilen lastar 585 liter bagage innan det är dags att fälla sätena. Detta görs 60/40, men om man bara har ett par skidor, långsvärd eller liknande så finns det en genomlastningslucka.

Skoda Enyaq IV  Foto: Felix Björklund

Läs mer: Provkörning: Ford Mustang Mach-E – ”Kan få fossilbilster att byta till elbil”

Teknik 

Enyaq är den tredje modellen baserad på VW-koncernens MEB-plattform som nu kommer ut på marknaden. Och precis som Volkswagen ID.3/4 är det initialt som en bakhjulsdriven bil. 

Den version vi testar är bestyckad med det större batteriet om 82 kWh (77 kWh netto) vilket då ska ge Enyaq IV 80 (som är den fullständiga modellbeteckningen) 531 kilometers räckvidd. 

Elmaskinen som sitter på bakaxeln har en maxeffekt på 150 kW /204 hästkrafter – och om man istället för att försöka komma långt trycker plattan i mattan så ska det gå att accelerera 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Siffran i sig är kanske oviktig för många, men Skoda säger att den räcker till för de flesta.  

En annan sak som man man delar med ID-bilarna är den nya head up displayen med AR-teknik. Denna projicerar upp pilar för att visa var man ska svänga, linjer och andra indikationer för att synliggöra mittlinjen eller var framförvarande fordon finns. Det är bra, för den övriga förarinstrumenteringen är väldigt minimalistisk. 

En intressant sak är att på evenemanget så pratar Skodas representanter en hel del om att bilen tack vare uppdateringar kommer få mer teknik vad det lider. Detta i mycket större utsträckning än vad Audi och VW gör och dessutom med en entusiasm som de andra saknar. 

Så vad ska komma då? Jo, dels funktionerna fjärrparkering samt ”inlärd parkering”. Det första av de två är att man via mobilen ska kunna parkera sin Enyaq och det senare är att man ska kunna träna sin bil att parkera på vissa ställen. Exempelvis är att när man kommer hem till sitt gods så vill man stanna framför ytterdörren, men att bilen därefter åker och parkerar i garaget.  

En annan sak som kommer är dubbelriktad laddning. Det här är förvisso inget explicit för Skoda utan blir något för alla MEB-modeller. Dock är Skoda glada att få prata om att det kommer  – och vilken effekt det kan ge. 

Dock finns det ett litet aber. De som köper en bil nu, och väljer en av de tre laddboxalterantiv som tillverkaren erbjuder i dag – måste köpa ny box när funktionen lanseras. Alternativet är att redan nu investera i en box som klarar att köra elektroner åt båda håll, men då får man snegla på annan leverantör än Skoda. 

Läs mer: Provkörning: Långresa med elbilen Volvo XC40 P8 Recharge

Skoda Enyaq IV  Foto: Felix Björklund

På vägen 

När det gäller de vanliga traditionella bilarna så har Skoda samma rattupplägg som Audi. Det vill säga rullhjul på ratten och farthållare på spak bredvid. Även i elektrifieringens tidevarv gör tjecken och märket med de fyra ringarna sällskap. Detta i form av att man kan ställa bromskraftsåtervinning via rattpaddlar. Vill man inte hålla på och paddla sig fram genom livet går det även att ställa växelväljaren i ett ”B-läge” som då innebär att den bromskraftåtervinner så fort du släpper på gasen. 

Och så bär det iväg. Resvägen för dagen går från Södertälje via Nykvarn och sörmländska småvägar ner till Sparreholms slott. Elmotorn sparkar beredvilligt igång ekipaget, men inte på det hastiga sätt som många elbilar väljer att presentera sig. Nej, här känns det som ett medvetet beslut att istället leverera en lite lugnare och mjukare start.  

Prestandan räcker dock gott för vad bilen är tänkt för, familjer och vardagstransport. Och tack vare det adaptiva chassit så känns det hela raffinerat genom större delar av hela körregistret. 

På lite ojämna vägar håller det i sig, och visst känns större hål av – men trots de rejäla 21-tumshjulen är det inte allt för illa. Å andra sidan ger rejäla fälgar och lågprofildäck plus till styrkänslan. Precisionen är god, och även om det inte är rätt modell för hetsiga förare så faller den samtidigt inte isär om du börjar köra mer ”dynamiskt”. 

Styrningen är dock lätt vilket gör bilen smidig i lägre hastigheter, trängre utrymmen eller vid parkering. Och att man har en snäv vändcirkel gör att manövrering i stadsmiljö är något man inte behöver oroa sig för 

Den körning vi genomförde under dagen var nog inte representativ för hur de flesta Enyaq-förare kommer att köra. Men innan vi gasade på allt för mycket låg förbrukningen på runt 2,2 kWh/mil. Det innebär att istället för utlovade maximala 531 km – skulle batteriet vara tömt efter 350 km. 

Kanske inte vetenskapligt korrekt, men det kan ge en fingervisning om hur långt man kan komma med bilen. Räkna med att under kalla vinterdagar lär sträckan bli ännu kortare.

 

Summerat 

Jag tillhör de som tycker att Skoda tar goda kliv för varje ny modell de lanserar – detta även på koncernsyskonens bekostnad. Och så är det även med Enyaq. I grunden är det här samma bil som ID.4, men där folkan i all sin moderna framtoning ”tappar” mig – träffar Skodan rätt.  

Enyaq är mer traditionell, vilket jag här tycker är en vinst och precis som exempelvis Fords Mustang Mach-E är det här en bil som ska övertyga fossilbilster.

Att Skoda har fått upp självförtroendet märks även i prissättningen. Frånpriset på Enyaq 80 ligger 44 000 kronor över det VW vill ha för sin ID.4 med samma batteristorlek…  

Är fyrhjulsdrift ett krav så blir det dock till att vänta. Först i september kommer den och i början av nästa år får vi även bekanta oss med en mer potent RS-version. 

Fakta: Skoda Enyaq IV 80 

Pris: från 553 700 kr 

Pris testbilen: cirka 610 00 kr 

Drivlina: Elmaskin på bakaxeln 

Maxeffekt elmotor: 150 kW / 204 hästkrafter 

Max vridmoment: 310 Nm 

Acceleration 0-100 km/h: 8,5 sekunder 

Topphastighet:160 km/h 

Batterikapacitet: 82 kWh (77 kWh netto) 

Snabbladdningskapacitet: 125 kW 

Ombordladdare: 11 kW 

Räckvidd på el: 531 km 

Officiell förbrukning: från 1,69 kW/mil 

Årsskatt: 360 kr 

Bagageutrymme:  585 liter 

Max släpvagnsvikt: 1 000 kg 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt