Provkörning: Kia EV6 – ”Fräckare än ID4 – skönare än Model Y”

2021-10-23 07:00  

Ett enormt kliv för Kia och en modell som ska etablera märket i en ny klass. EV6 har prestanda, räckvidd och numera även ett pris som ligger över konkurrenterna. Ny Tekniks Felix Björklund har provkört.

I Sverige är Kia EV6 en av höstens viktiga elbilsnyheter. Det är en modell som ska attrahera brett samtidigt som den etablerar Kia i en ny liga. Med E-niro lyckades sydkoreanerna kvala upp sig i seriespelet, och nu hoppas man på allvar kunna konkurrera med märken som få hade satt i samma division för tio år sedan.

Är det här en bil som ska få svensken att överge VW och Volvo? Har EV6 vad som krävs för att ta över stafettpinnen efter E-niro och i börja armbågas med Tesla om elbilstronen? Ny Teknik har testat den nya utmanaren.

Design

Ev6 är den första bilen från Kia som är utvecklad enligt den nya stilen. Och här handlar det om mer än bara en bil. Det är den första modellen med nya emblemet och de nya tankarna om att attrahera köpare genom att vara ett mer emotionellt märke.

Det är på det högre planet. Tittar vi på bilen så har man med EV6 velat få till något annorlunda i crossover-segmentet. Det innebär korta överhäng fram samt bak, men framförallt en annan typ av siluett. Man har även en ny typ av ljusdesign fram samt en spännande lösning för lyktorna bak där en ljusramp även agerar spoiler.

Från sidan sett dominerar stora hjul, och den sluttande taklinjen får bilen att sticka ut lite från den rådande crossover-trenden. Den är helt enkelt inte lika ”suvig” som vissa andra. EV6 står även i skarp kontrast till E-niro som var en mer anonym varelse.

Läs mer: Provkörning: BMW I4 – ”Plockar upp handsken i Tesla-matchen”

Nej, här ska man göra entré rejält.

Designen är även roligt på ett sätt att den verkligen skiljer från plattformssyskonet Hyundai Ioniq 5. Bakom ratten så måste jag säga att skillnaden mellan EV6 och Ioniq 5 är väldigt stor. Plattformssyskonen är absolut mer skilda än i de olika MEB-crossover-alternativen från VW-koncernen.

Välvda skärmar i Kia EV6. Foto: Felix Björklund

Hurdå? I EV6 är skärmarna välvda och du får en mer omsluten känsla. Förarinriktad om man ska använda Kias beskrivning. Den ena visar instrumenteringen och den andra visar infotainment. Utöver dessa så har bilen en head up-display.

En finurlig detalj, som jag tyckte var enkel att få till, var touchpanelen under mittskärmen. I ena läget är det ”knappar” för navigering, karta och musik – och vreden styr då volym samt radio-inställningar. Med ett tryck så förvandlas det hela till en panel för kupéklimat. Nu reglerar vreden i stället temperatur. Enkelt att använda och ett föredömligt sätt att kombinera de digitala och fysiska världarna.

Utrymmet är ganska bra i EV6. Vid presentationen av bilen berättar Kia-representanter att benutrymmet både fram och bak är större än vad det är i C-klass-crossovern Sportage. Dock kommer längre personer att känna av att takhöjden inte är densamma. Det är inte heller den luftiga känsla som man får i Ioniq 5 eller i exempelvis VW ID4.

Bagageutrymmet är, beroende på om det är en enkel- eller tvåmotorig bil, lite varierande. Med en motor ombord är det 52 liter i frunken och 511 där bak. Med en motor till så är det 20 fram och 490 liter baktill.

Teknik

Grundplåten till EV6 är Hyundaikoncernens E-GMP-plattform. Alltså samma arkitektur som Ioniq 5 är byggd på. Men även om de båda bilarna skiljer sig åt på väldigt många sätt så är saker som motorer och andra nyckelkomponenter desamma.

I EV6 handlar det initialt om att man kan få en bil med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Bak sitter en motor om 168 kW och kombinerar man den med motor nummer två på framaxeln så summeras det hela ihop till 239 kW. Någon gång nästa år kompletteras dessa med en prestandaversion som då ska ha 430 kW.

Oavsett vad man väljer för motoralternativ så har man från Kias håll valt att endast ta in det större batteriet till Sverige. Det innebär att man får mellan 488 och 511 kilometers räckvidd.

När det är dags att ladda ska man i teorin kunna göra detta i upp till 238 kW. Eller mer lättförståeligt: laddningen från tio till 80 procent klaras av på 18 minuter. Tio mils räckvidd ska man kunna få på mindre än 4,5 minut.

Marknadsledande, menar Kia.

Kia EV6 från sidan. Foto: Felix Björklund

Men ladd-finesserna tar inte slut där. Precis som för Ioniq 5 så har EV6 även så kallad V2L-funktion. Det innebär att man via en adapter till sin bil kan ta ut el (upp till 3,6 kW). Så om du vill ha en biokväll och titta på film i skogen (eller där det inte finns el) – är det bara att ansluta den till bilen och köra igång. Man ska även kunna vara en barmhärtig samarit och hjälpa andra strandade elbilister.

Annat som står på tekniklistan är fjärrparkering via nyckeln, ventilerade säten samt head up-display med augmented reality-teknik. Vidare har bilen en hel del nya körassistenter som nu gör debut för Kia.

Dessa innebär att när EV6 kör på farthållare, som håller bilen i mitten av filen samt på behörigt avstånd till bilen framför, ska den även kunna byta fil om man slår på blinkersen. Därtill ska hastigheten sänkas i kraftiga kurvor för att komforten ska vara så hög som möjligt.

På vägen

”EV6 är en sportig bil” säger man på Kia. Så hur är det med det i verkligheten? Bilen vi får till låns är en GT Line AWD. Det innebär dubbla elmotorer, motsvarande 325 hästkrafter samt räckvidd nog för att klara strax över 50 mil för den som är försiktig.

Och så bär det av. Redan direkt så märks det att även om man vill vara sportig så har accelerationen tonats ner. Det är inte den aggressivitet och direkta gasrespons som Tesla har. Nej man har valt att hålla det mer komfortabelt.

Men med det sagt, bilen sticker beredvilligt iväg – och det här är ju inte toppversionen. Faktum är att om man tittar på den raka siffran och jämför med Tesla Model Y Long Range är Kian bara ett par hundradelar långsammare i accelerationen upp till 100 km/h. Så i det avseendet är det mer känslan som är annorlunda.

När man är uppe i fart på motorvägen så håller sig bilen föredömligt tyst och neutral. Bilens nya stötdämpare, som man är ensam om på marknaden, ska förbättra komforten genom att ”frekvensmodulera”. Helt enkelt så har de en liten extrakolv som justerar hur mycket återfjädring som ska släppas igenom. Systemet kan alltså filtrera bort irriterande småstötar – utan att det påverkar snärtigheten i dämparna.

Kia EV6. Foto: Kia

Efter att ha lämnat stora raka vägar bakom oss står mer svepande, slingriga bergsvägar på schemat. Accelerationen är som tidigare nämnt rapp, herregud det här hade slagit en Porsche 911 från slutet av 90-talet. 

Men gör det bilen till en rolig sportbil? Nej. Specialdämpare till trots är det mer trevligt än superkul att ratta. Du har förvisso en ganska god styrning, men inte lika snabb som Model Y och inte lika precis som exempelvis BMW I4.

Efter att ha kastat bilen runt ett par kurvor i hög hastighet märks även tyngden och storleken av. Men är det dåligt? Absolut inte – jämfört med Ioniq 5 eller en vanlig Skoda Enyaq är det bättre. Det är väl det att bilen är så pass bra att man vill jämföra med alternativ ett hack högre.

Bonuskörning: EV6 RWD

Kia tror själv att de fyrhjulsdrivna alternativen kommer att stå för den absoluta lejonparten av försäljningen. Men på vägen tillbaka till flyget får vi även en liten sejour i den bakhjulsdrivna bilen. För kort för att på allvar kunna känna hur den beter sig i olika situationer, men däremot en upplevelse av hur den är på motorväg.

Läs mer: Provkörning: BMW IX Xdrive50 – ”En angenäm upplevelse”

Prestandan räcker till och blir över, även i den bakhjulsdrivna bilen. Det kanske låter tunt med 229 hästkrafter i en värld där elbilar inte sällan har över 400 hk. Men nej, det är inte problematiskt att hålla fart i ekipaget. Och en skillnad är att när man ligger i hög marschfart, vi pratar över 110 km/h – så har Kian kraft över för omkörningar. Detta på ett helt annat sätt än vad ex VW:s bakhjulsdrivna ID-bilar har som kan kännas lite orkeslösa här.

Nu kan man ju inte dra några slutsatser om exempelvis ljudkomfort. Motorvägarna här nere är inte representativa för hur det är i Sverige. Men även när man kommer upp i fart är det helt ok ljudisolering.

Priset

Det här är ett otroligt intressant kapitel. Kia, som en gång i tiden skickade ut Picantos för småpengar lanserar nu en bil du måste betala över en halv miljon för. 569 900 kronor … som insteg. Därefter kliver det raskt iväg uppåt.

Sätt det i perspektiv att Skoda vill ha 484 900 kr för Enyaq, ID4 startar på 514 900 kr och Audi listar instegsversionen av Q4 för 475 000 kr. Hallå, vi pratar om att märket med de fyra ringarna är snudd på 100 000 kronor billigare. Förvisso handlar det om en bil med mindre batteri och i stor avsaknad av utrustning. Men ändå!

Dock är listpris kanske inte det viktigaste i dag. Leasingalternativen är nog något som många personer tittar efter. Och då är det jämnare skägg.

Kia EV6 startar på 4 695 kr/mån för den bakhjulsdrivna basutrustade versionen och 5 995 kr för EV6 med fyrhjulsdrift och plus-utrustad. I båda fallen får du 1 500 mil.

VW ID4 startar på 4 695 kr/mån och fyrhjulsdrivna GTX:en börjar på 5 495 kr/mån (1000 mil)

Skoda Enyaq å sin tur kostar 4 895 kr för insteget (även här 1 000 mil)

Audi Q4 E-tron erbjuder inte instegsbilen utan när det gäller privatleasing är det endast utförandet 40 som finns. Det börjar på 5 245 kr/mån. (1 000 mil)

Så bilarna går för i stort sett samma pengar. Dock med fördel för Kian som har mer effekt och något längre räckvidd för respektive modell.

Så bra är Kia EV6

Ja, EV6 är ett enormt kliv för Kia. Det är en inte bara en ny modell, det är en tydlig avsiktsförklaring och första steg på en nya resa. Nej, Kia vill inte vara ett billigt alternativ för de som inte är intresserade av vad de kör – nu ska man vara ett medvetet aktivt val.

Så vad får man om man väljer en EV6? Du får en väl avvägd crossover med frän design. Fräckare än VW ID4 och mer komfortabel än Model Y. En bil mitt emellan helt enkelt.

Och när de även släpper GT-versionen med snudd på 600 hästar nästa år – då kan du även lägga till prestandamaskin på plussidan.

Fakta Kia EV6 GT Line AWD

Pris: från 674 700 kr

Drivlina: två elmotorer, en per axel

Maxeffekter:  74 kW / 100 hk fram, 168 kW / 228 hk bak

Systemeffekt: 239 kW/ 325 hk

Max vridmoment: 605 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder

Topphastighet: 188 km/h

Batterikapacitet: 77,4 kWh

Snabbladdningskapacitet: 238 kW

Räckvidd på el: 506 km

Officiell förbrukning: 1,72 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 490 liter, 1 300 liter med fällda säten

Frunk: 20 liter

Max släpvagnsvikt: 1 600 kg

Felix Björklund

Mer om: Kia Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt