Provkörning: BMW I4 – ”Plockar upp handsken i Tesla-matchen”

2021-10-16 07:00  

En modell som imponerar med kvalitet och körglädje. Med I4 levererar BMW på sina traditionella värden – och den gör det så bra att man kan förlåta de områden där det brister, skriver Felix Björklund som har provkört elbilen.

”Du kommer inte att bli besviken”, den kommentaren får jag av en BMW-representant som går igenom företagets nya elbil I4 med mig inför avfärd.

”Man vet aldrig”, svarar jag och tittar efter reaktionen. BMW-mannens flin består och när han går iväg återupprepar hand orden – ”jag lovar, du kommer inte att bli besviken”.

Besviken på vad undrar ni kanske? Jo, Ny Teknik är nere i djupaste Bayern för att testa BMW:s ”Tesla-dödare”, modellen I4.

Den kommer i två olika tappningar, men eftersom suget initialt är stort efter ”det fetaste ” – så är detta vad BMW bygger. Och det innebär att vi för dagen har I4 M50 att ratta. 

Design

Till utseendet är I4, på BMW-språk, en ”Grand Coupé”. Det innebär i verkligheten en fyrdörrarscoupé, och precis som numret avslöjar så är det ett syskon i 3/4-serie-skaran. Rent exteriört är det inte mycket som skiljer från de vanliga förbränningsbilarna – så det handlar inte alls om samma designavsteg som IX eller för den delen I3 står för.

Inuti bilen är det återigen en hel del som känns igen. Det är en rejäl mittkonsol och i förarstolen blir du omsluten på ett sätt som BMW har gjort i bilgenerationer. Det är avsett för att föraren ska känna sig närmare sin ”maskin”.

Läs mer: Jämförelse: Så står sig Tesla Model Y mot rivalerna

Bakom ratten sitter du bra och har utsikt över en helt ny instrumentbräda med dubbla skärmar, vilket skiljer modellen från bensin- och dieselbilarna och visar att I4 är något mer.  

Baksätet är storleksmässigt ok att sitta i som vuxen. Dock bör man inte ha allt för stora klövar för att få plats med dem under framsätet. Likaledes kommer de som är mer utvecklade på längden att känna av att takutrymmet blir snålt när man lutar sig bakåt. Och trots att bilen inte har någon mekanisk koppling mellan fram och bakhjul – är det inte ett platt golv. Detta för att en del kablar och annat ska få plats. 

Bagageutrymmet är med sina 470 liter faktiskt bra för sin klass. Och tack vare halvkombiluckan är de lättillgängliga. För de som behöver mer utrymmet går baksätet att fälla 40/20/40 vilket innebär att man kan få med sig fyra personer samt något par skidor innan det tarvas takbox eller annan exteriör lastanordning. 

Och skulle man behöva så går det även att hänga på en släpvagn – och totalt 1 600 kg får man dra.

Teknik

Plattformen som I4 bygger på är samma som övriga 3- och 4-seriebilar. Det handlar alltså inte om en dedikerad arkitektur. BMW har ju dragit lans för flexibilitet och menar att det är bättre att ha möjligheten att parera marknaden – än att blint lita på att elbilar är framtiden.

Så vad innebär det för I4. Jo, att den delar en hel del komponenter med fossilbilarna – vilket då gör att man exempelvis inte får den senaste generationen av ratt och teknik. Man hamnar helt enkelt i mellanlandet mellan det gamla och det nya.

Drivlinan är dock helt ny och här handlar det om dubbla elmaskiner. I M50:s fall så ger dessa en maximal systemeffekt på 400 kW eller 544 hästkrafter. Dessa hämtar energi från ett batteri på strax över 80 kWh (netto) vilket då kan ge mellan 416 och 521 kilometers räckvidd. Varför så stor skillnad? Jo, beroende på utrustning och framförallt vilka däck man sätter på. Med toppdäcken anpassade för att ge rikligt med grepp när man kör hårt – så tappar man bara där 80-90 kilometer i räckvidd. 

Annan fakta om prestandasidan är att bilen ska klara av att accelerera 0-100 km/h på 3,9 sekunder och det är först vid 225 km/h som accelerationen slår i taket. 

Infotaimentsystemet är det en ny generation av Idrive och enligt BMW ska det vara något helt annat. För alla som ägt en BMW är det lätt att känna igen sig, men med det sagt – det är inte lika lättillgängligt som vad Tesla gör. 

Det hela är dock snabbt, har bra upplösning och är ganska mångsidigt. Du kan själv ställa in vad du vill se och även sätta vissa genvägar. Men det kräver dock viss uppmärksamhet är inte jättelätt att hantera under körning.

Mycket skrärmar framtill i en BMW I4. Foto: BMW

En bra sak är att om du inte gillar Idrive-systemet så kan du få telefonintegrering. Och då pratar vi mer än den spegling som är utbrett i dag. Via Carplay/Android Auto kan du få kartor och media speglat utöver mittskärmen, även i förarinstrumenteringen samt i head up displayen. 

Gillar du som jag att röststyrka bilen så är det tyvärr så illa att BMW:n inte förstår svenska. Visst kan du använda Siri eller Google istället – men än så länge handlar det då om att styra navigation och den media du kör via telefonen. 

På vägen

Redan inför körningen har BMW representanter stolt pratat upp bilen. Enligt dem så var en Youtube-celebritet med fäbless för Tesla som kört bilen ”så imponerad”… 

Och så sätter jag mig i bilen, justerar in och drar iväg. Det första som slår mig är att I4, likt IX, är en tyst krabat. Då pratar vi inte om drivlinan, utan om ljudkomforten. Isoleringen är riktigt bra och trots lågprofildäck så bullrar det inte illa. 

Färden börjar på slingriga bergsvägar och chassit får bekänna färg på en gång. Och det är verkligen bra. BMW har ju Tesla Model 3 som en tydlig konkurrent till sin I4 och på just detta område är det fördel för bayerns stolthet. Där en Model 3 Performance känns mer rå och bitvis stötig – är I4:an raffinerad på ett helt annat sätt. Det känns verkligen som att du har mer kontroll i det här ekipaget. Särskilt om man väljer läget ”Sport boost”, för till skillnad från att bara styra gasmappning och styrning – så får man i det här läget drivlinans fulla potential.

Ny Tekniks Felix Björklund provkör en BMW i4. Foto: BMW

Styrkänslan är helt ok och det är med precision man väver sig genom hårnålskurvor och svängar i Alperna. Det är bättre än de flesta alternativ, men fortfarande finns det en smått artificiell känsla.  

Accelerationen är, om inte riktigt lika bra som i ovan nämnda Tesla, fantastiskt beroendeframkallande vid den här typen av körning. Sväng, acceleration, inbromsning sväng – och så om igen. Ja, efter att ha kört dussintalet olika crossovers så är det här en lisa för själen – äntligen körglädje. De däck som bilen har är avsedda för just det här, men att ha brak grepp kapar räckvidden rejält (80-90 km enligt en BMW-representant). Fördelen är då istället att man kan flina rejält bakom ratten.

Allt för snabbt planar vägen ut och vi övergår från kul körning till mer transport. Och det här är en bil som man fastnar bakom folk i. Det är liksom oundvikligt när du så snabbt kommer upp i fart. 

På en landsväg hamnar jag bakom en Ford Mustang, alltså en sådan med V8 och muller. Här är en ögonblicksbild av det gamla och nya. V8 må vara härligt att lyssna till ett tag – men när man sitter i en tyst elbil så pallar man inte med det. Nej, en liten dutt på gaspedalen och så är jag om och förbi.

Läs mer: Provkörning: BMW IX Xdrive50 – ”En angenäm upplevelse”

Men sen tar det lite stopp. För i bilens förlovade land så suckar man när kön rullar i 120 km/h. Just så känns det när jag rullar fram på Autobahn och vill sträcka ut. När tillfälle ges så kan jag dock testa på lite högre fart och här märks det att kraften finns även när man befinner sig i hastighetsomfånget ovanför det som tillåts i Svea rike.

Men ju närmare jag kommer München, desto mer trafik är det. Så istället för att stå på så låter jag assistanssystemen få visa vad de går för. 

Efter ett par timmar i stolen så märks dock styvheten av, man blir lite öm av att nöta mil i I4. Det är sportstolar och sportsättning – vilket inte är det mest bekväma. 

Summerat

Vi har väntat så länge på att någon ska plocka upp handsken som Tesla kastat, först med Model S och sedan med 3:an – och nu får vi äntligen något. BMW I4 erbjuder ett alternativ som jag absolut tycker att man ska överväga. Här får du liknande prestanda, men enormt mycket bättre chassi. Det är bättre kvalitet på både ljudkomfort och utförande. Att BMW:n är mer praktisk med halvkombilucka gör ju inte saken sämre. 

Och skulle det vara så att du inte vill ha en prestandamodell så kommer ju I4 även i en lite mer nedtonad version.

Fakta BMW I4 M50

Pris: från: 725 000

Pris testbilen: ca 850 000 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel.

Maxeffekt elmotor: 190 kW / 258 hk fram, 239 kW / 313 hk bak

Systemeffekt: 400 kW / 544 hästkrafter

Max vridmoment: 795 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 3,9 sekunder

Topphastighet: 225 km/h

Batterikapacitet: 83,9 kWh (brutto), 80,7 (netto)

Snabbladdningskapacitet: 205 kW

Ombordladdare: 11 kW

Räckvidd: 416 - 521 km

Officiell förbrukning: 1,8 – 2,25 kW

Förbrukning under test: 2,5 kW

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 470 liter, 1 290 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt:m 1 600 kg

Felix Björklund

Mer om: BMW Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt