Provkörning: Audi Q4 50 Sportback – ”En mogen och raffinerad bil”

2021-06-26 08:00  

Inte först – men kanske bäst. Audi är bara tredje märke i den stora VW-familjen att lansera en crossover på MEB-plattformen. Så hur bra står den sig mot ”kusinerna”? Ny Tekniks Felix Björklund har provkört elbilen.

Q4 är inte Audis första elbil, eller andra för den delen. Däremot så är det den bil som ska ta rollen som volymmodell och visa vägen mot framtiden. Och detta sker inte med någon ny wow-teknik eller ens häftiga prestanda – utan genom att vara väldigt vanlig.

Själv säger Audi att Q4 står för ”tillgänglig elektrifiering i premiumsegmentet” och räknar kallt med att det här blir bolagets bästsäljare nu när den kommer ut.

Under en eftermiddag fick Ny Teknik möjlighet att testa den förväntade volym-elbilen.

Design

Med samma grund och väldigt snarlika proportioner så är det inte helt lätt att särskilja Q4 från sina koncernsyskon. Det som verkligen får en att inse att det är en Audi kommer i frampartiet. Fram är det den välkända grill-siluetten, strålkastarna samt hur man jobbat med luftintagen. Bak ser man de fyra ringarna, men i övrigt är det lite mer anonymt.

Med tanke på hur man många gånger tillverkare som Mercedes, Audi, BMW och Volvo pratat om lång motorhuv som ett ”premiumattribut” inom design, är den lite trubbnosade Q4:an ganska otypisk för märket. Och inte kan man skylla på att elbilar är annorlunda – se bara vad de gjorde med vanliga E-tron och E-tron GT.

Läs mer: Provkörning: Långresa med elbilen Volvo XC40 P8 Recharge

Vill man ha lite stötigare utseende så går det ju att välja bilen i Sportback-utförande, något som ger en coupé-sluttande taklinje – men då inte ändrar nosen.

Nej, det är inuti man som Q4-köpare får valuta för sina pengar. Varför – jo, här är det en rejäl skillnad mot vad VW och Skoda presenterar. Det är en interiör som är välbekant och väl utförd. Istället för den rombformade växelväljaren bakom ratten som ID 4/Enyaq har – sitter reglaget i mittkonsolen.

Insidan av en Audi Q4 50 Sportback. Foto: James Holm

Den digitala instrumenteringen i kombination med skärmen på instrumentbrädan är tydlig, informativ och intuitiv. Och att man har klimatkontrollerna fysiskt är en lyx allt fler tillverkare kapat.

Precis som i övriga MEB-bilar är det gott om plats och det något slitna uttrycket som alla märken i VW-gruppen använder om att det är yttermått som en kompakt suv, bagageutrymme som en i mellanklassen och kupémått som en storsuv stämmer såklart även här. Vill man ha snaskigare design på bekostnad av utrymme så erbjuds Sportbacken, som då kapar en del utrymme för högbyggda frisyrer i baksätet.

Men allt är inte trängre. En intressant siffra är att Sportbackversionen, som man kan förledas att tro är lite trängre längst bak – faktiskt är 15 liter rymligare under insynsskyddet (535 liter). Detta på grund av en mer upprätt bak. Dock så är förhållandet omvänt för dem som verkligen vill testa gränsen för vad man kan packa – då vinner den vanliga versionen (1 490 liter jämfört med 1 460).

Teknik

Q4 är den fjärde modellen på MEB-plattformen och som sådan är den ett eko på vad tidigare alternativen erbjuder. Det är batteristorlekar på 58 alternativt 77 kWh, drift på bak- eller alla fyra hjul och effekter på 170-299 hästkrafter. En intressant sak är därmed att Q4 är den första produktionsmodellen i modern tid som alltså får bakhjulsdrift (om man räknar bort nischprodukten R8 med bakhjulsdrift).

Redan från start säljs de flesta alternativ, vilket är bra.

Med bakhjulsdrift och det lilla batteriet kommer Q4 335 km på en laddning och med det större batteriet så är den officiella räckvidden uppe på 516 km.

Läs mer: Provkörning: Audi E-tron GT – ”Finns effekt så det räcker och blir över”

Är man istället mer intresserad av vad de olika versionerna kan prestera ”dynamiskt” så levererar instegsbilen Q4 35 0-100 km/h på nio sekunder, Q4 40 med 204 hk gör samma resa på 8,5 sekunder och toppversionen Q4 50 Quattro löser trippen på 6,2 sekunder.

En annan siffra som är intressant i sammanhanget är att det mindre batteripacket går att snabbladdas i effekter upp till 100 kW – det större på 77 kWh klarar 125 kW.

Som övriga modeller har även Audi kastat in så kallad AR-teknik i sin head up display. Det innebär att man får upplevelsen av att navigationshjälp i form av bilar och varningar ”flyger” cirka tio meter framför bilen.

Valbara ljussignaturer är dock något som hittills är unikt för Audi – och som innebär att du som ägare kan välja en av fyra alternativ för just din bil. Kul detalj.

En liten notering i kanten är att under presentationen av bilen ställer jag frågan om dubbelriktad laddning och fjärrparkering. Två tekniker som Skoda talade en hel del om när de lanserade Enyaq. Så vad säger Audi? Svaret är: Ingenting.

Produktchefen säger att teknikerna kommer, men trots sloganen ”Vorsprung durch Technik” – så kommunicerar man mindre om det än Skoda i dagsläget.

Audi Q4 50 Sportback på vägen

Tyvärr var tiden vi fick med bilen väldigt begränsad – och så var även möjligheterna att testa bilen under olika omständigheter. Lite senare i sommar kommer vi att ta bilen på långtur för att se hur den presterar – och hur den fungerar som familjebil på semesterresorna.

Men det är framtiden.

Jag påbörjar testet i en Q4 med Sportback-profil och benämningen 50 på bakluckan. En bil som enligt de officiella siffrorna en god dag ska klara 486 km på en laddning. När vi rullar iväg från Biskopsudden i Stockholm så är det första som slår mig – den nya ratten. Med Q4 har Audi lanserat vad de beskriver som en ny generation av rattar. Istället för en rund kringla så har den platt ovan och undersida. Intrycket är riktigt behagligt – och faktiskt måste jag säga att den imponerade mer på mig än vad jag först trodde att den skulle göra.

Nej, det är ingen revolution och i Stockholmstrafiken vi befinner oss under dagen finns inga jätteutmaningar i form av snabba kurvor eller knixiga partier att testa systemet djuplodande. Men styrningen känns bra viktad för modell och ändamål.

Audi Q4 50 Sportback på vägen. Foto: James Holm

Bilen vi kör är försedd med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift, vilket då ska visa MEB-plattformen i sin (ännu så länge) mest potenta kostym. Och ja, visst petar de 299 hästarna på bra, men inte alls med den brutala accelerationen en Tesla gör, eller för den delen den rappa hastighetsökningen som Volvo XC40 erbjuder. Vill man ha den typen av egenskaper så får man titta på Audis övriga modellutbud.

Nej, Q4:an är kanske inte bilen som entusiastiska förare ska satsa på, men med det sagt så är den inte oangenäm att köra. Kupén är föredömligt dämpad och överlag ska det till större ojämnheter för att det ska slå igenom.

Något man dock behållit från övriga E-trons är rattpaddlarna. För precis som i de större bilarna så går det att ställa bromskraftsregenereringen med dessa. Jag vet att vissa (Polestarchefen Thomas Ingenlath) ogillar systemet, men personligen gillar jag att kunna ”paddla på” för att justera hur aggressivt bilen ska bromsa när jag släpper pedalen.

Bakom ratten i Q4:an så är sikten framåt ok, men de sluttande A-stolparna begränsar det hela och bakåt är det Sportbackens taklinje som ser till att skära ner utsikten. Acceptabla förluster för de designintresserade – och de som inte gillar det får ju välja den vanliga E-tron-versionen.

Slingan vi hann med under den lilla tid vi hade med bilen var inte tillräckligt för att ge någon rättvisande förbrukning. Det får vi testa vid senare tillfälle. Officiellt ska förbrukningen ligga på 1,8 kWh/mil (Q4 Sportback 50 e-tron quattro) vilket torde innebära verklig förbrukning på runt 2-2,5 kWh/mil beroende på hur försiktig man är med pedalen samt vilken årstid det är.

Pris

En sak som är ofrånkomlig för de familjer som sitter och diskuterar vilken elbil man ska välja är priset. Ta VW:s MEB-crossovers. Alla är bra familjebilar, med lite olika inriktning.

VW ID 4 är mest futuristiskt designad – och avskalad interiört. Skoda Enyaq är tryggt traditionell och ombonad och slutligen Audi Q4 som adderar lite premium-touch på det hela.

Priserna skiljer dock inte allt för mycket. I den tappning respektive märke tror att de kommer att sälja flest av, med det stora batteriet och bakhjulsdrift, är ID 4 med sina 509 900 kronor mest överkomlig. Därefter följer Audi på 564 700 kronor och dyrast i prislistan är Skoda Enyaq på 566 900 kronor.

Men det är ju inte så lätt att bara titta på utgångspris. Självklart speglar det vilken grundutrustning bilen kommer med och ID 4 är den som har lägst standard. Dock kan man säga att när du adderat på det som ”alla” vill ha med metalliclack, dragkrok, adaptiv farthållare och 3-zoners klimatanläggning blir uppställningen ungefär densamma. VW är billigast, men sen har Audin gått om Skodan med några tusenlappar. Så det handlar i slutändan mer om tycke och smak.

Dock kan man i Audin kryssa upp priset mycket mer än så och hamna på över 750 000 kr.

Summerat

I grunden är ju Q4 ”samma” bil som VW ID 4 och Skoda Enyaq, men samtidigt inte. Vissa kanske bara ser det här som en lite dyrare ID 4 – och visst kan man göra det. Men även om tekniken är densamma – är utförandet ett annat.

Det man får för pengarna är en mogen och raffinerad bil som levererar förväntat trygga nollutsläppsresor. Q4 blandar därmed alla elbilskvaliteter som VW-koncernen har med traditionella premiumattribut. Resultatet är habilt – men frågan är om det är mer av en MEB-bil än en Audi?

Fakta Audi Q4 Sportback 50 E-tron Quattro

Pris: från 660 000 kr (Vanliga Q4 35 E-tron startar på 475 000 kr)

Drivlina: Dubbla elmotorer

Maxeffekt: 220 kW / 299 hästkrafter

Max vridmoment: 460 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder

Maxhastighet: 160 km/h

Batterikapacitet (netto): 77 kWh

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningskapacitet: 125 kW

Räckvidd: 486 km

Officiell förbrukning: 1,8 l/kWh

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 535 liter

Max släpvagnsvikt. 1 200 kg

Felix Björklund

Mer om: Audi Provkörning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt