Provkörning: Audi A6 Avant 55 TFSIe – ”Hög standard”

2020-12-12 07:00  

Välbalanserad familjekombi med löfte om en utsläppsfri vardag. Audis laddhybridversion av A6 Avant har mycket att erbjuda och ett för tjänstebilister attraktivt förmånsvärde. Ny Teknik har provkört.

Det är nu två år sedan som Audi lanserade sin nya generation av A6. Det var ett behövligt och rejält kliv framåt. Sedan dess har modellutbudet begåvats med laddbara alternativ, och sedan sommaren kan man nu få bilen som laddbar herrgårdsvagn – en kombination som passar oss svenskar som handen i handsken.

Design

Den bil vi provkör är ovanligt sparsmakad för att vara en testbil, den är i ett rent tjänstebilsutförande vilket innebär att man utöver den röda lacken endast har lagt till elektriska ytterbackspeglar, multi-kolorerad miljöbelysning samt parkeringskameror. Något som gör att prislappen stannar under 700 000 kronor – och förmånsvärdet (vid 50 procent) på under 3 000 kr/mån.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen E-Golf – ”Kommer rustad till tänderna”

Men med det sagt så ser bilen inte alls budget ut, A6:an är ju i grunden en modell som är fullblodspremium. Dock är bilen i den här tappningen inte så uppseendeväckande som de mer tillvalskryssade exemplaren.

Audi A6 Avant 55 TFSIe från sidan. Foto: Felix Björklund

På insidan är det samma moderna interiör som Audi har på samtliga större modeller. Förarmiljön är fullt digitaliserad vilket innebär att det är dubbla pekskärmar i mittkonsolen och att volymreglaget är det enda vred som har fått behålla sin fysiska form.

Det tål att upprepas, Audis infotainmentsystem är väldigt bra och möjligheten att man, utöver i instrumentklustret, på den övre skärmen kan få allt från navigation till kördata och media presenterad är lättförståelig. Att man kan individanpassa hur menyerna ska ligga, likt en mobiltelefon, är även uppskattat.

På den nedre skärmen visas klimatanläggningen och denna skärm agerar även dubbelkonstnär som skrivplatta när man ska mata in sökningar.  Båda skärmarna har haptisk feedback för att underlätta användning – men de kräver ändå uppmärksamhet vilket stjäl fokus under körning.

Förarmiljön är annars god med en bra stol, stora justeringsmöjligheter i både säte och ratt. Även baksätet är rymligt och för de med mindre barn går det bra även med bakvänd barnstol. Och på det stora hela så skiljer sig inte den laddbara A6:an från sina fossil-syskon.

Utom i ett avseende. För visst märks det av någonstans att bilen har fått ett batteri ombord. Lastgolvet i bagageutrymmet är något förhöjt, vilket innebär mindre plats för last. Men även om Audi inte har kunnat lösa det hela lika förnämligt som exempelvis Peugeot eller Toyota gjort i sina laddhybrider så finns det nog utrymme för att lösa de flesta vardagsbestyr. Men om 500+ liter är vad som krävs – får man rikta blicken åt annat håll.

Teknik

Den drivlina som Audi använder lanserades i fjol i en hel radda modeller. Utöver A6:an finns den även i Q5 och A7. Det handlar om en fyrcylindrig bensinmotor som får hjälp av en elmaskin. Den förstnämnda har rejäla 252 hästkrafter, elmaskinen har 105 kW och tillsammans levererar de ut 367 kusar. I och med att elmaskinen sitter inklämd vid växellådan innebär det att bilen är fyrhjulsdriven, oavsett om den drivs med bensin, el eller en kombination av de två. När det kommer till batteri har tyskarna installerat en kapacitet på 14,1 kWh.

Insidan av en Audi A6 Avant 55 TFSIe. Foto: Felix Björklund

Tittar vi på vad effekten omvandlas till för prestanda så kan den ystre uppnå 100 km/h från stillastående på 5,7 sekunder på vägen mot toppfartsbegränsade 250 km/h. Den förnumstige och mer effektive kan istället njuta av en officiell förbrukning på  0,19-0,21 l/mil. Den riktigt snåle ska kunna köra 51 km på el och är vardagsresorna kortare än så lär förbrukningen kunna hållas till ett minimum.

Läs mer: Provkörning: Audi A8 60 TFSIe – ”En diskret och teknikspäckad direktörsvagn”

Visst, tittar man på elförbrukningen så märks det att systemet inte är lika optimerat som de modeller där förbränningsmotorn är helt borta – elmaskinen måste ju köras igenom växellådan.

Listan på övrig teknik som följer med som standard är lång och här får man med allt från navigation och telefon-integrering till 4-zoners klimatanläggning, adaptiv farthållare med filhållningsassistent och LED-matrix-strålkastare.

På vägen

Från start är A6:an precis så mjuk och tyst som du kan förvänta dig. I de flesta fall kommer bensinmotorn sova när du beger dig iväg på morgonen och att köra på el är angenämt. Vardagspendlingen på tre mil avhandlas helt utan att besvära fossildrickaren och har man laddmöjligheter vid sin destination – kan samma visa upprepas på hemfärden också.

Jag har lyft fram det vid flera tillfällen efter att ha kört Audis laddhybrider – och gör det igen. Det sätt som bilen kommunicerar sin laddstatus och vilka möjligheter du har att köra på el är strålande. Elräckvidd visualiseras som ett blått område på kartan. Sätter du navigationen så gör bilen sitt bästa för att kombinera el/bensin på effektivast möjliga sätt – samt att du kommer anlända på eldrift.

Även hur den medels knackningar i pedalen berättar att det är dags att släppa på gasfoten inför en hastighetssänkning eller korsning är en påminnelse i effektivitetens tecken. För de ovana kanske det här känns störande, men efter tillvänjning gör det att vardagskörningen blir rejält mycket effektivare – och framförallt lugnare.

Vid längre sträckor, eller om man av någon anledning behöver extraeffekten, så får man bekanta sig med bensinmotorn. Och när maskinen drar igång så gör den det förhållandevis obemärkt. Men om du sparkar på med gaspedalen så kommer det omisskänneliga ljudet av en turbohetsad fyra som ska dra en hel del vikt.

Läs mer: Provkörning: Mazda MX-30 – ”Attraktivt pris med god standardutrustning”

En sak jag tycker A6:an, eller för den delen Audis laddhybrider i stort, har på det negativa kontot är växellådan. Det här är gnäll i marginalen, men ändå något som leder till mild frustration. Den är inte lika mjuk och följsam som rivalernas alternativ i övergångarna och när man kör runt på el så märker man av hur den växlar för att matcha hastigheten.

När det kommer till körningen på mer kurvig landsväg så går det absolut att ta sin ladd-A6:a dit. Så länge det inte är knixigt så flyter bilen fram gott, för även om 367 hästkrafter kan låta nära sportbilsmässigt – är det här en komfortkryssare. Men om den då kanske är mindre smilbandstöjande i det här avseendet – lär det vara en parameter som de flesta inte störs av. 

Och när vi ändå pratar komfort. Den bil vi körde var inte utrustad med dämparreglering. Ett tillval man absolut ska överväga för att ytterligare höja komforten.

Något som märktes mera nu än när jag körde den laddbara A6-sedanen i sommar är hur komfortsystem stjäl elräckvidd. I somras kom jag rutinmässigt 50 km på en laddning, nu med mer värme i kupén och stundom sätesvärme var siffran sällan över 40 km. Visst kombin har något sämre räckvidd (51- istället för 55 km), men temperaturaspekten är ju något vi måste ha med i beräkningen då stora delar av Sverige, en stor del av året, tenderar att ha en något låg utetemperatur för att det ska vara komfortabelt att sitta still i. Så temperaturfluktuationer får man ha med i kalkylen när man shoppar bil med ”måste-räckvidd” .

Baksätet i en Audi A6 Avant 55 TFSIe. Foto: Felix Björklund

Så vad hamnade förbrukningen på under en veckas körning? Trots en hel del längre tripper landade den på respektabla 0,4 liter milen. Visst, en bra bit över de 0,2 som är den officiella utfästelsen – men samtidigt riktigt bra för en storkombi. För även om det var dubbelt så högt som WLTP-siffran så var det nära hälften av vad den icke laddbara versionen 55 TFSI sörplar i sig officiellt.

Summerat

Effektiv, modern och väl balanserad. A6:an är en laddhybrid som levererar en hög standard.

Kombiversionen innebär att man får mer praktiskt utrymme för vardagens bestyr och även om lastmöjligheterna har kapats så har Audi löst det på ett habilt sätt. Visst, bilen är dyr – men det ännu så länge attraktiva förmånsvärdet väger ju upp en del.

Framöver kommer det att bli intressant att se hur väl Audin står sig – både BMW och Mercedes har ju lanserat nytt i klassen.

Fakta: Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro

Pris: från 666 000 kr

Pris testbilen: 694 000 kr

Drivlina: Bensinmotor + elsmaskin

Maxeffekt bensinmotorn: 185 kW / 252 hästkrafter

Maxeffekt elmaskinen: 105 kW

Systemeffekt: 270 kW / 367 hästkrafter

Vridmoment system: 500 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder

Maxhastighet: 250 km/h

Maxhastighet vid eldrift: 135 km/h

Batterikapacitet: 14,1 kWh

Räckvidd på el: 51 km

Officiell förbrukning: 0,19-0,21 l/mil

Förbrukning under test: 0,4 l/mil

Koldioxidutsläpp: 44-48 g/km

Ombordladdare: 7,4 kW

Bagageutrymme: 405 liter, 1 535 liter med fällda baksäten

Max dragvikt: 2 000 kg

Felix Björklund

Mer om: Provkörning Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt