Nu siktar Musks Boring Company på en fungerande hyperloop

2022-04-25 12:10  
Elon Musk presenterade sin idé till det snabba transportkonceptet hyperloop för första gången 2013. Foto: Science Photo Library

I flera år har bolag och forskare försökt utveckla det snabba transportkonceptet hyperloop. Nu meddelar Elon Musk att hans The Boring Company ska försöka bygga en fungerande version ”inom de närmaste åren”.

Hyperloop går ut på att transportera passagerare och gods i kapslar, på banor av stålrör med lågt lufttryck. Kapslarna dras och bromsas med hjälp av linjära induktionsmotorer. Åtminstone i teorin ska kapslarna därmed kunna nå hastigheter över 1 200 kilometer/h. 

Elon Musk släppte en vitbok om sin idé 2013, men har väntat med att bygga en egen hyperloop. Det finns i dag inte heller någon fungerande hyperloop någonstans i världen. Det vill Elon Musk ändra på.

Hans The Boring Company har nyligen tagit in nära 6,5 miljarder kronor i en ny finansieringsrunda. Och i helgen meddelade Elon Musk att bolaget kommer att försöka bygga en fungerande hyperloop inom de närmaste åren, berättar Techcrunch.

“Ur en känd fysiksynvinkel är det här det snabbaste sättet att ta sig från en stadskärna till en annan för avstånd som är mindre än 2 000 miles. Rymdskepp är snabbare för längre resor”, skriver han på Twitter.

Han menar alltså att hyperloop är det bästa alternativet när det handlar om avstånd som är mindre än drygt 3 200 kilometer.

Elon Musk skriver också att underjordiska tunnlar ska vara ”immuna” mot väderförhållandena ovan jord, vilket gör att hyperloop kan fungera även om så en orkan rasade ovanför. ”Du skulle inte ens märka det”, skriver han.

 

Men som Techcrunch betonar så finns det exempel på när tunnelbanor i underjordiska tunnlar har drabbats av översvämningar, som i New York 2012. Det behövs alltså metoder för att förhindra att sådant sker.

Utmaningarna med grundkonceptet till hyperloop är flera, något Virgin Hyperloop har blivit varse om. Bolaget har nyligen meddelat att de byter fokus från passagerartransporter till gods. Detta sker bland annat efter att det första bemannade testet 2020 bara kommit upp i 160 kilometer/h på banans 500 meter. Läs mer om detta här:

Läs mer: Virgin Hyperloop tänker om – ska inte frakta människor

Konkurrenten Hyperloop Transport Technologies vill också utveckla tekniken för specifikt godstransporter. Bolaget har tillsammans med Hamburger Hafen und Logistik lagt ner 20 000 timmar på att designa sitt koncept, där visionen är att kunna ta containrar på sex eller tolv meter. Läs mer om detta här:

Läs mer: Hamnen ska kunna frakta containrar med hyperloop

I Sydkorea försöker forskare utveckla en egen version av hyperloop. Förhoppningen är att kunna rulla ut ett system för trafik inom de närmaste åren. Läs mer om detta här:

Läs mer: Deras ”Hyper Tube”-tåg har kört i 1000 km/h

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt