Mercedes digitaliseringschef: ”Det här är inte raketforskning”

2022-05-23 15:50  

Om två år ska Mercedes ha ett eget operativsystem klart. En nyckelperson bakom är digitaliseringschefen, svenske Magnus Östberg: Ett bra digitalt system är ”en annan dimension av lyx”.

Den digitala upplevelsen har blivit en otrolig viktig del av en bil. För många är funktioner som telefonspegling, röststyrning och koppling till Spotify ett måste. Det blir en ny utmaning för bilindustrin som helt plötsligt måste leva upp till en standard som har satts av techbolagen.

Vissa biltillverkare har gått in i partnerskap med Silicon Valley, i stället för att utveckla allt själva. Men det är inte en väg som alla vill gå.

Sedan i fjol är svenske Magnus Östberg med i ledarskiktet hos Mercedes, som företagets digitaliseringschef. Han berättar för Ny Teknik att tillverkaren inte tänker släppa greppet om utvecklingen. Om två år, 2024, ska Mercedes lansera ett eget operativsystem, MB OS (Mercedes-Benz operating system).

– Det vi kallar för MB OS kräver lite förklaring. Det är inte ett operativsystem som Linux eller Google, utan en så kallad ”chip to cloud architecture”. Det innebär att vi har tagit över arkitekturansvaret inte bara för infotainmentdomänen utan även det som rör autonom körning, drivlina samt laddningen. Det är alltså fyra olika områden som innefattas, och hela syftet är att vi ska kunna driva den digitaliserade kommunikationen med kunder, säger han.

Läs mer: Här är nya Mercedes EQS – en lyxkryssare med plats för sju

Magnus Östberg berättar att Mercedes aldrig har haft tanken att försöka kopiera någon annans kundgränssnitt eller leja ut utvecklingen. Snarare tvärtom, företaget vill äga den kommunikation som kunder har och komma närmare dem. Det här är något som blir än tydligare i och med nya MB OS.

– Det vi har i dag kommer vi att bygga vidare på och utöka, och framförallt handlar det om att kommunikationen standardiseras. Vi kommer att få en bredare väg så att säga, för att göra fjärruppdateringar inom de fyra olika domänerna.

Konkurrens från Google

Hur ser Mercedes på konkurrensen från Google eller de andra techjättarna? Hur ska man kunna hålla jämna steg med dem när det kommer till funktionalitet som röststyrning eller smarta kartor?

– Vårt fokus har varit att styra allt i bilen. Där ska känslan vara optimal. Men det händer mycket i världen utanför, det är vi medvetna om – därför har vi en open source-strategi. Vi har exempelvis samarbete med flera olika partners för att kunna hålla jämna steg.

Magnus Östberg, digitaliseringschef på Mercedes. Foto: Mercedes

Det här är ett delikat ämne. Inom bilindustrin har Mercedes i sin över 100-åriga historia varit synonymt med premium och har som slogan, ”det bästa eller inget alls”. Hur ska man hålla fast vi det när förväntningarna är digitala snarare än schysst lack och läder?

– Det är därför vi lägger ner enorm tid på kunden och inte vill ge bort den biten till andra. Om kunden delar data med oss – då kan vi snabbt få upp hastigheten i hur vi kan kontra det med funktioner. Jag skulle säga att det här är inte raketforskning, utan ett sätt att snabbt få fram ny ”look and feel”, säger Magnus Östberg.

Tittar man på en modern bil så inser man snabbt att förlagan i många infotainmentsystem är hämtad från mobiltelefoner och surfplattor. Men hur är det med appar? Framöver kommer antalet appar att öka och då framförallt från tredjepartsutvecklare.

Hur kommer Mercedes att lösa detta?

– Vi har en open source-filosofi och det är naturligt att bygga in en teknisk lösning för att kunna ladda ner appar. Vi har redan i dag streamingtjänster som är tredjepartsutvecklade, men exakt hur det kommer att se ut när vi släpper nästa generation får du se senare. Det är en del som vi jobbar på nu. Däremot kan jag säga att vi precis har släppt ett så kallat zero-layer, en grundskärm där du har kartan i bakgrunden och från denna ska du nå 80 procent av all funktionalitet.

Och hur ser Mercedes på försäljning genom infotainmenten? Så kallade ”functions on demand” är något som allt fler har börjat med. Det finns tankar om att andra aktörer ska kunna erbjudas direkt till kunder.

– Vi kommer att ha en kapitalmarknadsdag där vi ska förmedla den strategin, fram till dess är det inget jag kan kommentera.

Alla framtida Mercedes-bilar ska ha 5g på de marknader där det finns.

Anställt 3 000 personer – men behöver fler

Ett digitalt ekosystem innebär att man som kund kan få ut mer av sin produkt. Det är allt vanligare att välja hemelektronik efter hur de kan integreras i användarens digitala ekosystem.

Inom bilindustrin har exempelvis koppling mot garagedörrar förekommit, eller möjlighet att ställa in navigation via en smart högtalare.

– Det här är saker som redan är integrerat i dag. Det finns i EQS som exempel. Det här är en del av det som vi ser som open source-projekt och där är partners en viktig del. Men mer om det kommer vi berätta om senare, säger Magnus Östberg.

Läs mer: Lilla elbilen Microlino är här – så mycket kostar den

Ett problem som inte bara bilbranschen brottas med är kompetensbrist. Överallt skriks det efter dataingenjörer, systemutvecklare och it-specialister. Hur ska Mercedes lösa detta, har man tillgång till rätt personal?

– Vi har anställt 3 000 personer vilket är ungefär hälften av de vi vill ha. Vi har ju ett specifikt problem att lösa vilket ingenjörer dras till: En komplicerad problemfråga för ett objekt med enorm attraktionskraft, sen får vi ju leta folk både i USA och Bangalore. Men det kan jag säga, stjärnan drar väldigt bra.

Digitaliseringschefen säger att han personligen tycker att den för honom viktigaste frågan är att kombinera produktkärleken som finns på Mercedes med det nya digitala, och visa vilka fördelar det kan ge.

– Att använda MB OS och få till kundkommunikation i realtid ger en annan dimension av lyx. Digitaliseringen är den största transformationen någonsin av den här firman. Att få in förståelsen av värdet och fördelen i detta jämfört med de långa cykler som fanns innan.

Felix Björklund

Mer om: Mercedes Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt