Premium

Mercedes digitaliseringschef: ”Det här är inte raketforskning”

Om två år ska Mercedes ha ett eget operativsystem klart. En nyckelperson bakom är digitaliseringschefen, svenske Magnus Östberg: Ett bra digitalt system är ”en annan dimension av lyx”.

Publicerad

Den digitala upplevelsen har blivit en otrolig viktig del av en bil. För många är funktioner som telefonspegling, röststyrning och koppling till Spotify ett måste. Det blir en ny utmaning för bilindustrin som helt plötsligt måste leva upp till en standard som har satts av techbolagen.

Vissa biltillverkare har gått in i partnerskap med Silicon Valley, i stället för att utveckla allt själva. Men det är inte en väg som alla vill gå.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här