Precis innan den svenska sommarsemestern angjorde ett skepp fyllt med MG-bilar. Det kinesiskt ägda men anrika brittiska märket erbjuder i sin moderna tappning elektrifiering för de som inte har sprängfyllda plånböcker.
Och de introducerade sig med buller och bång. Ett stycke elbil för 1 990 kronor i månaden.
Modellen MG ZS var därmed inte bara den billigaste elbilen du kunde få tag på – den lyckades faktiskt med konststycket att bli Sveriges mest sålda (inregistrerade) elbil i juni.
Den svenska återförsäljaren lyckades mer eller mindre med att på ett bräde sälja slut hela sin tilldelning. Det innebär att de som nu knallar in och ber om att få en bil får ett nej till svar.
Kampanjpriset gällde årets modell och till nästa år kommer ZS att uppdateras. Det innebär troligen att sub-2 000 kronor kan bli svårt.
Men MG:s intåg har ruskat om marknaden rejält. För vare sig om de ville eller ej så måste alla konkurrenter nu förhålla sig till ZS om de hoppas få iväg sina mindre elbilar till privatkunder.
Så vad finns det på marknaden? Faktum är att reaktionerna har varit snabba och helt plötsligt finns det en hel del alternativ som kostar under 3 000 kronor i månaden – detta för bilar som i rent kontantpris kostar från 261 900 kr till 444 500 kr.
En sak man dock bör göra innan man skriver kontrakt är att skanna av marknaden rejält. Vissa bilhandlare erbjuder bra kampanjer, så det är inte alltid självklart att gå via den centrala organisationen.

Fiat 500 – från 2 399 kr/mån eller 261 900 kr (innan miljöpremie)
Den nya generationen 500 kommer enbart klädd som elbil. Modellen finns i flera versioner, men insteget är det som just i dag är det billigaste leasingalternativet i elbilssegmetet. För pengarna får man charm och 185 km per laddning.
Batterikapacitet: 24 kWh
Räckvidd: 185 km
Motoreffekt: 70 kW / 95 hk

Renault Zoe – från 2 450 kr/mån inklusive vinterhjul eller 383 990 kr (innan miljöpremie)
Zoe har i åratal krigat på som Renaults elbilserbjudande. Efter den senaste uppdateringen är det trots sina år på nacken ett attraktivt litet paket. För de som inte är helt övertygade om att den kompakta fransosen är något för dem slänger Renault även in vinterhjul i sitt erbjudande.
Batterikapacitet: 52 kWh
Räckvidd: 392 km
Motoreffekt: 100 kW / 136 hk

Mazda MX-30 – från 2 495 kr/m eller 349 900 kr (innan miljöpremie)
Japanska tillverkare har ju varit tveksamma till huruvida elbilar kan axla rollen som familjebil – och därför stöpt MX-30 till en ren pendlar/andrabil. Det innebär en ganska blygsam räckvidd, men god standardutrustning och en crossoverdesign som ligger i tiden.
Batterikapacitet: 36 kWh
Räckvidd: 200 km
Motoreffekt: 107 kW / 145 hk

Peugeot e-208 – från 2 699 kr/mån. (1 500 mil) eller 384 900 kr (innan miljöpremie) Inkl laddbox och installation
Den franska lejonet har lyckats väl med att få till en bil som har utseendet för sig och habila köregenskaper. För att sockra sitt leasingerbjudande erbjuder man för tillfället både laddbox och installation. Inte illa.
Batterikapacitet: 50 kWh
Räckvidd: 340 km
Motoreffekt:, 100 kW/136 hk

Opel Corsa-e – från 2 699 kr/mån (1 500 mil) eller 369 900 kr (innan miljöpremie)
Den lilla Opeln är rent tekniskt en karbonkopia av sin franska kusin Peugeot e-208. Det man får i stället för fransk design är en tysk dito. Därtill så är det lite stramare kupé och mer avskalad infotainment.
Batterikapacitet: 50 kWh
Räckvidd: 340 km
Motoreffekt: 100 kW / 136 hk

BMW I3S Charged – från 2 795 kr/mån eller 444 500 kr (innan miljöpremie)
BMW har själva sagt att I3:an sjunger på sista versen och att den inte kommer få en direkt ersättare när den nu pensioneras. Men den som väljer detta får en bil med avantgardistisk design – och ”självmordsdörrar”.
Batterikapacitet: 42 kWh
Räckvidd: 282 km
Motoreffekt: 184 hk

Opel Mokka-e – från 2 899 kr/mån (1 500 mil) eller 399 900 kr (innan miljöpremie)
Med sina nya bilar satsar Opel på attityd och Mokka-e är inget undantag. En bil som balanserar pendlarsmidighet med ok utrymmen, samt i sammanhanget bra räckvidd.
Batterikapacitet: 50 kWh
Räckvidd: 330 km
Motoreffekt: 100 kW/ 136 hk

Citröen E-C4 – från 2 999 kr/mån eller 409 990 kr (innan miljöpremie)
Syskonmodell till Peugeot och Opel när det gäller teknik. Lite dyrare – men med uppsidan att du får lite mer räckvidd.
Batterikapacitet: 50 kWh
Räckvidd: 350 km
Motoreffekt: 100 kW / 136 hk

Hyundai Ioniq Electric – från 2 895 kr/mån eller 349 900 kr (innan miljöpremie)
Hyundai håller på att gå in i en ny elbilsgeneration med Ioniq 5 – och därför kan man lägga vantarna på ett exemplar av den förra. Vanliga Ioniq är fantastisk effektiv när det handlar om att hålla god räckvidd. Och Hyundai är väldigt konsekventa när det gäller prisstrategi – oavsett om du vill ha elhybrid, laddhybrid eller full elbil är leasingpriset detsamma.
Batterikapacitet: 38,3 kWh
Räckvidd: 392 km
Motoreffekt: 100 kW / 136 hk

Honda E – från 2 995 kr/m eller 349 900 kr (innan miljöpremie)
Det japanska charmtrollet som satsat på teknik och frän design. Kanske det minst praktiska alternativet på den här listan – men å andra sidan den enda som kan köra Chromecast och där du kan koppla in Supernintendot.
Batterikapacitet: 35,5 kWh
Räckvidd: 222 km
Motoreffekt: 100 kW/ 136 hk

Hyundai Kona Electric – från 2 995 kr/mån eller 389 900 kr (innan miljöpremie)
Det finns en hel del som talar för Kona Electric. Man får för pengarna en bil som på den här listan sticker ut med att vara lite större och mer praktisk än andra.
Batterikapacitet: 39 kWh
Räckvidd: 305 km
Motoreffekt: 100 kW / 136 hk
Provkörning (OBS Long Range Performance)

Nissan Leaf – från 2 999 kr/mån (2 år, 1 500 mil) eller 362 400 kr – ink vinterhjul
Den japanska trotjänaren som en gång i tiden stod för mass-elbilism. Det man får här är det lilla batteriet. Nissan lockar dock med tvåårsavtal, 1 500 mil samt slänger med vinterhjul i dealen.
Batterikapacitet: 40 kWh
Räckvidd: 270 km
Motoreffekt: 110 kW / 150 hk
Provkörning (OBS Leaf e+ 60 kWh).
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.