Ingenjören som brann för litteraturen

2018-07-14 06:00  

Nevil Shute är känd för sitt författarskap med bland annat böckerna På stranden och Fem svarta höns. Men i hans självbiografi kan man läsa om både luftskeppsprojekt och företaget Airspeed Ltd. Under sitt fullständiga namn, Nevil Shute Norway, var han nämligen ingenjör.

I självbiografin Slide Rule: ”The Autobiography of an Engineer” börjar Nevil Shute Norway berätta om sin barndom. Han föddes den 17 januari 1899 i Ealing Middlesex, England. Han hade det inte lätt i skolan. Han stammade och blev retad av de andra barnen, vilket ledde till att hans självförtroende sällan var på topp.

En sensommarkväll såg Nevil Shute Norway en guldfärgad luftballong utanför sitt fönster vid Somerset Road. Han studerade piloten i ballongen, hur han styrde och försiktigt landade vid trädgården en bit bort. Trots att han bara var fem eller sex år så verkade han begripa allvaret i att manövrera en så stor luftfarkost. Redan som trettonåring hade Nevil byggt flera modellplan av trä, papper, gummi och plåt.

Efter kriget studerade han ingenjörsvetenskap på Balliol College, Oxford och tog examen 1922. Kommande semester tillbringade han hos flygplanstillverkaren De Havilland Aircraft där han gladeligen arbetade utan att tjäna en enda krona. Som assistent fick han rapportera om tester som gjordes i vindtunneln.

Karriären tar fart för Shute Norway

Så småningom fick han betalt för sitt jobb. Han lärde sig även att flyga planen hos De Havilland Aircraft i deras nya fabrik i Stag Lane, Edgware, London 1923. Det var under den här tiden han började skriva poesi och romaner på sin fritid.

1924 blev han Chief Calculator hos företaget Airship Guarantee Company där hans arbetsuppgifter var att bygga och designa det stora luftfartyget R100. Luftskeppet var 219 meter långt och vägde 156 ton. För att nå hastigheten 130 km/h var den var utrustad med sex Rolls-Royce bensinmotorer med 700 hästkrafter i vardera motor. Denna luftfarkost tog Nevil Shute Norway på jungfruresan från flygstationen Cardington, England till Montreal, Kanada och tillbaka 1930.

Läs mer: Läs, lyssna, titta, spela – Ny Teknik ger 10 tips för sommaren

Efter R100s lyckade färd var det dags för R101 att visa vad den gick för. Denna modell drevs av dieselmotorer och var tyngre än R100. Det fanns inte tid för testflygning så luftskeppet började sin färd mot Indien med 52 passagerare ombord. Men den kom bara till Beauvais, norr om Paris innan den kraschade och tog eld. (Se Teknikhistoria 10/2017.) Endast fyra personer överlevde. Det blev slutet för luftprojekten. R100 fick flygförbud och skrotades två år senare.

Skapade en flygfabrik

Tillsammans med några andra arbetslösa ingenjörer skapade Nevil flygfabriken Airspeed Aircraft 1931 i York, England. Första konstruktionen var passagerarflygplanet AS4 Ferry som lanserades 1932. 1934 bytte verksamheten till namnet Airspeed Ltd och flyttade till Portsmouth. 1936 tillverkades sportflygplanet AS8 Viceroy för en internationell flygtävling.

Företagets största framgång kom 1937 med flygplanet AS10 Oxford, som användes vid flygutbildningar. Konkursen var hela tiden nära, men när den väl kom hade Nevil redan lämnat företaget och slagit igenom som författare i Australien.

Den 12 januari 1960 avled han i Melbourne i sviterna av en stroke. Men ingenjören och författaren lever kvar än i dag genom sin passion och kunskap för flygteknik, och i sina böcker.

 

Det här är ett reportage från tidingen Teknikhistoria nummer 2, 2018.  Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook.

Flitig författare

Nevil Shute publicerade 24 skönlitterära romaner, en självbiografi och långnoveller. Många av dem filmatiserades. Här är ett urval.

Vi flyger i dag, Mona!: en engelsk stridsflygares roman, 1941

Mannen med sälgpiporna, 1943

Pastoral, 1945

Hemligt uppdrag, 1946

Fem svarta höns, 1951

Där vägen slutar, 1952

Livets väv, 1954

Mitt liv (Slide rule), 1955

Till minnet av Janet, 1956

På stranden (On the Beach), 1958

Ellinor Molin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt