Inför Frankfurt: Här är de stora elektrifierade premiärerna

2019-09-04 12:15  

Nästa vecka drar bilmässan i Frankfurt igång och i år kommer det att vara stor fokus det elektrifierade. Detta då vi kommer att få se produktionsbilar från de minsta – till de sportigaste klasserna.

Det är inte allt för många år sedan elbilar endast var ett par rader i ett visionsprogram och på sin höjd en utställningsbil i form av ett koncept. Men nu är det andra tider – och de tillverkare som inte har en elektrifierad produktionsmodell på gång har en rejäl uppförsbacke framför sig.

I år kommer det synas på jättemässan i Frankfurt och äntligen får vi se flera modeller som tagit klivet från lyxsegmentet ner till det som vanligt folk kan mäkta med. Så vad kommer vi att få se? Kolla in listan på vad de olika tillverkarna planerar att visa upp. Här fokuserar vi på de elektrifierade modellerna – och lämnat de helt fossildrivna därhän.

Audi

I fjol lanserade Audi sin första elbil E-tron. Den ska även komma i en slankare version, men dessvärre visar man icke den i Frankfurt – utan först i november på bilmässan i Los Angeles. Ett troligt skäl är att man inte vill stjäla ljus från/drunkna bakom Volkswagen och den stora lanseringen av ID.3. Istället visar de ett koncept.

Foto: Audi

Ai:Trail

Är en futuristisk studie för hur en framtida elektrisk terrängbil kan se ut. Konceptet är den fjärde och sista biten i kvartetten med prefixet Ai.

Läs mer: Elbilstillverkarnas felmarginaler ger köpare räckviddsångest

BMW

Hos BMW kommer det likt Audi vara ett koncept som får agera fanbärare för det elektrifierade. Här i form av Vision M Next. Det kan tyckas tunt med tanke på att bilen redan hade premiär tidigare i somras och endast blir ett nyhetsmässigt återbesök.

Foto: BMW

Vision M Next

Ett konceptfordon som visar hur framtidens sportinriktade BMW kan te sig. Här i form av en laddhybrid där systemeffekten ligger på 600 hästkrafter och accelerationen 0-100 km/h ska vara avklarat på tre sekunder. 

Cupra

Avknoppade Cupra (tidigare beteckningen på sportiga Seat-modeller) verkar ha en spännande tid framför sig. På den tyska bilsalongen kommer det dock inte visas någon elektrifierad produktionsmodell – men väl en första glimt av en kommande elbil.

Foto: Cupra

Tavascan

Att man inom Cupra försöker hitta sin egen identitet i den stora VW-familjen är tydligt. Tavascan ska vara sport och känslor. Det nya konceptet är därför en lite mer tillspetsad högbyggd modell med coupéaktig siluett. Bilen bygger på VW-koncernens MEB-plattform och eftersom det är toppmodellen i Cupra – så har man maxat vad arkitekturen tillåter. Det innebär dubbla motorer (en per axel) och 306 hästkrafter. Dessa hämtar energi ur ett batteripack på 77 kWh och Cupra utlovar en räckvidd på 450 km… alltså om det hade varit en produktionsmodell.

Läs mer: Ilskna elbilsförare kritiserar publika laddstationer

Honda

Äntligen kan det sägas vad Honda presenterar i Frankfurt. Detta då vi nu får bekanta oss med den klara produktionsmodellen av elbilen E (en 95 procent färdig bil visades i mars i Genève). Denna retroinspirerade stads/pendlarbil erövrade många hjärtan som koncept och Honda har valt att behålla det mesta fram till produktion – smart. Sedan tidigare vet vi att den japanska tillverkaren har en lång lista intresserade kunder

Foto: Honda

E

Kompakt elbil med design som kan härledas till gamla Civic MK 1 från 1972. Här är det en batterikapacitet på 35,5 kWh och en räckvidd på 20 mil (WLTP) som gäller. Skälet till den kortare räckvidden är att E är tänkt som en pendlarbil eller stadsbil – större batteri skulle bara ge onödig extravikt. Digitala sidobackspeglar är standard, och interiören har en visuellt avskalad och modern framtoning.

Hyundai

Koreanerna kommer att använda scenen i Frankfurt för att spela på känslor. Dels i form av att märket är racing-inriktat – och dels att man har en historia.

Foto: Hyundai

”45”

– Den här designstudien ska förevisa hur Hyundais framtida bilar kommer att se ut. Enligt tillverkaren ska den fokusera på "förarindividualisering" vilket man tror kommer att vara stort i framtiden. Exakt varför konceptet fått namnet 45 är osäkert, dock säger de att en del av inspirationen hämtats från den första Hyundaien som producerades 1975 – Pony.

Foto: Hyundai

Elbilsracer

Det är ett par år sedan som Hyundai gav sig in i rallyseriern WRC. Nu tar man ytterligare ett kliv och kommer att visa upp sin första helelektriska racingbil. Mycket litet om bilen är känt, men troligtvis är den baserad på i30 N TCR.

Läs mer: Ford på väg att köra om Tesla i elpickup-racet

Lamborghini

När det kommer till elektrifiering har Lamborghini hållit sig i bakgrunden. Men nu tar de klivet in i segmentet med en ny hybrid.

Foto: Lamborghini

Sián

”Något nytt är på gång. Är du sugen? Öppna ögonen till framtiden”. Så skrev Lamborghini på Twitter i förra veckan. På Frankfurt kommer besökare få möta framtiden, men redan nu har tillverkaren ryckt skynket av Sián – en ny sportbil med hybriddrivlina. Denna består av en rejält tilltagen V12 parad med en 48-volts elmotor på 34 hästkrafter. Den senare sitter i växellådan och hjälper till i hastigheter upp till 130 km/h. För den som är intresserad av att veta: Sián har 819 hästkrafter och ska från stillastående ta sig upp i 100 km/h på 2,8 sekunder. Namnet betyder blixt på bolognese-dialekt och endast 63 exemplar ska byggas.

Mercedes

För Mercedes kommer det att vara en hel del fokus på elektrifierat. Detta i form av märkets andra EQ-modell, samt ett par laddhybrider – och ett nytt koncept.

Foto: Mercedes

EQV

En elektrisk minibuss baserad på den vanliga V-klassen. Här handlar det om plats för åtta, en räckvidd på 40 mil och en topphastighet på 160 km/h. Detta tack vare ett batteri på 90 kWh och en motor som kan ge 204 hästkrafter.

Foto: Mercedes

A/B-klass laddhybrider

Med på mässan kommer även Mercedes senaste laddhybrider vara. Detta i form av A- och B-klassen som blev officiella tidigare i somras.

Foto: Mercedes

Nytt elbilskoncept

Det är inte mycket information som Mercedes levererar om sin kommande nyhet. Det vi får reda på är att det handlar om ett: ”fordon som förkroppsligar den flexibla, kundorienterade och hållbara vision som Mercedes Benz produkter och teknik från märket EQ har.”

Läs mer om A- och B-klass laddhybriderna här.

Mini 

Tidigare i somras var det stor premiär för Minis första helelektriska alternativ. Nu kommer även allmänheten kunna få klämma på den.

Foto: Mini

Mini Cooper SE

En helt vanlig Mini, men helt utan utsläpp. Den lilla bilen har fått ökad attraktionskraft i form av eldrift. I grevens tid kan tyckas och här handlar det om ett batteri på 32 kWh och en räckvidd på 270 km. 

Läs mer om Mini Cooper SE här.

Porsche

De senaste månaderna har Porsche fullkomligen piskat upp stämningen inför den kommande elbilspremiären. De har kablat ut accelerationsprestanda och imponerande långdistansrekord. Nu får vi äntligen se bilen på riktigt.

 

Taycan

En elbil i lyxklassen och den bil som ska kunna mäta sig med Teslas modeller. Taycan kommer fullspäckad med teknik och målet är att etablera ett försprång i elbilsklassen. Bland det vi vet sticker ett 800-voltssystem och snabbladdning på 250-350 kW ut.

Opel

Opel har en något brokig elektrifierad historia. Men nu, under PSA-koncernens ledning, har det blivit all in. Den första elbilen under den nya regimen var Ny Teknik nere och tittade på tidigare i år – och nu kommer den allmänna premiären.

Foto: Opel

Corsa e

En kompakt elbil och systermodell till Peugoet e-208. Opel utlovar unik karaktär, men när det kommer till specifikationer är det identiskt med den franska bilen. Det innebär en liten rackare med 136 hästkrafter och 33 mils räckvidd. Snabbladdning kan se i upp till 100 kW och för de som är intresserade av hur stort batteripacket är kan nämnas att det är på 50 kWh. Egentligen är det förbränningsmotoralternativen som får världspremiär nu – men de slänger med elbilen av bara farten.

Läs mer om Opel Corsa e här och här.

Foto: Opel

Grandland X Hybrid4

Även laddhybridversionen av Grandland X tar plats i Opel-montern i Frankfurt. Och precis som ovan är det koncerngemensam elektrifiering som gäller. Drivlinan består av en 1,6-liters bensinmotor och en elmotor hopkopplad med ett batteri på 13,2 kWh. Drivlinan ska klara upp till 52 km körning på ren el innan det blir dags för bensinaren att hoppa in.

Volkswagen

Det går inte att säga annat än att VW:s premiär kommer att vara ett dominerande inslag på mässan. Den tyska tillverkaren har ägnat stor del av våren (och fjolåret) till att berätta om sin elbilssatsning. Nu får vi då äntligen se ID.3 utan kamouflage. På mässan kommer även Volkswagen att presentera en ny logga/emblem.ID.3.

Foto: VW

– Den första modellen baserad på VW-koncernens specialiserade elbilsplattform MEB. ID.3 presenteras som en "folkelebil" och är den första delen i en enorm satsning. När det kommer till specifikationer utlovas räckvidd på mellan 330 och 550 km beroende på batteristorlek. Snabbladdningskapacitet på 125 kW och en prislapp på mellan 30 000 och 40 000 euro.

I samband med premiären kommer även den breda orderboken för ID.3 öppnas. Från och med då kan även de som inte vill ha en toppspecad First edition-modell beställa ett exemplar. Produktionen drar igång i november och i början av nästa år får de första kunderna sina bilar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt