”Hur ska EX90 hjälpa Volvo Cars att nå sina mål?”

2022-11-17 06:00  

ANALYS. Med EX90 måste Volvo Cars göra både bilköpare och börsen nöjda. Men kan den nya modellen rädda tillverkarens försäljningsmål? frågar sig Ny Tekniks Felix Björklund.

Ny plattform, nya motorer, nya sensorer, nya materialval, nya funktioner, nytt namn. Listan med nyheter för Volvo vid lanseringen av sin EX90 var så lång att det snudd på inte gick att ta in.

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Felix Björklund Källa: Volvo Cars Bilder: Volvo Cars

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Felix Björklund Källa: Volvo Cars Bilder: Volvo Cars

Det är inte heller i underkant att säga att premiären av EX90 är en viktig lansering – det är mer än så.

Jag har suttit igenom hundratals modellpremiärer. Sammantaget över åren handlar det om veckovis av designchefers floskler om ”muskulösa proportioner” och vd-ord om ”början på nya eror”, och någon tysk förbundskansler som berättar om hur viktig just den där modellen är för världen och så vidare. 

Men även om nye Volvo Cars-chefen Jim Rowan förvisso hann med att skicka med några sådana ramsor när nya EX90 presenterades i Stockholm 9 november var upplevelsen en annan.

EX90 är den första bilen på en ny teknisk grundarkitektur som ska bli ett avstamp mot en helelektrisk framtid. Därtill är det den första helt nya modellen som lanseras av börsbolaget Volvo. 

Det senare märktes då det vid lanseringen inte bara var världspressen närvarande utan även en hel del finansfolk. Volvo Cars ville övertyga genom att visa progressiv förnyelse och prata hållbarhet, men samtidigt betryggande stabilitet. Här gäller det att få både börsen och nya bilköpare att gilla modellen.

I sin jakt för att komma upp i försäljningsmålet 1,2 miljoner bilar om året 2025 krävs det troligen att en tillverkare plussar på attraktionskontot så mycket som möjligt.

Men var det då så progressivt? Tekniskt är svaret ja. Utöver att visa upp en bil som rent prestandamässigt förefaller vara något helt annat än en modell från tillverkaren som en gång i tiden var känd för att bygga ”sosse-containers” har Volvo tagit och blandat in två nya komponenter i bilägandet. 

Det första är tanken om att frigöra tid åt sina kunder. EX90 har tekniken för att kunna vara självkörande och att förare kan göra annat än att ratta sin bil under färden.

Det andra är att Volvo tar klivet ut i ”energibranschen” och låter kunder använda sin bil som en mobil powerbank. Bilen kan agera räddare i nöden åt andra bilförare med batteritorsk, men också leverera el till huset eller för den delen elsystemet i ett större perspektiv.

Förvisso är det lite oklart var, när och i vilken omfattning funktioner med självkörning och dubbelriktad laddning blir tillgängliga. Men i sin jakt för att komma upp i försäljningsmålet 1,2 miljoner bilar om året 2025 krävs det troligen att en tillverkare plussar på attraktionskontot så mycket som möjligt.

Insidan av en Volvo EX90. Foto: Volvo Cars

Och det hela måste gå snabbt med de nya funktionerna. Först 2024 kommer meningsfulla volymer av EX90 att rulla ut.

På ett sätt är det lite komiskt att det är elbilarna som ska bli Volvos framtid. Annat var det för tio år sedan då man på Hisingen menade att elbilar var leksaker och nisch så fort Tesla kom på tal – inget en seriös tillverkare kunde syssla med. Nu sjunger man elbilarnas lov och EX90 är den första i en hel radda nya modeller som ska lösa tillverkarens morgondag.

När min Ny Teknik-kollega Johan Kristensson bevittnade Polestar 3-lanseringen tidigare i höstas beskrev han bilen som en ”alla vill ha – men som världen inte behöver” Hur är det då med Volvos nyhet? 

EX90 är Volvos största och lyxigaste någonsin. En bil man som minimum måste ha en miljon (1 085 000 kronor) på kontot för att kunna köpa. Men med tanke på premiumambitionerna som Volvo har är det uppenbarligen inget problem. 

”Det har varit ett fantastiskt intresse i Norge, Sverige, Nederländerna, England och USA. Jag har själv mottagit intresseanmälningar på ett 50-tal bilar i min telefon”, sa försäljningschef Björn Annwall på tillverkarens kapitalmarknadsdag dagen efter lanseringen.

De som hoppas på mer prisvärd elektrifiering får vänta eller vända sig till någon annan tillverkare.

Ja, tydligen är femmeterssuvar i miljonklassen något som efterfrågas.

Jag kommer ihåg när nya XC90 lanserades och att man då med hjälp av laddhybriddrivlina kunde kryssa upp en Volvo till ett sjusiffrigt belopp. En hisnande tanke för många som likt mig snudd på vuxit upp i bagaget på en 245:a och fortfarande såg Volvo som svenskt och folkligt.  

Volvo EX90 – elbilen som ska ta Volvo Cars in i en ny era. Foto: Volvo Cars

EX90 är långt ifrån detta. Den är global och förbehållen dem som är stadda vid kassa. Sådana som inte är lika inflationskänsliga och mer än gärna vill ha det senaste. Precis den typ av kund som finansvärlden gillar.

De som hoppas på mer prisvärd elektrifiering får vänta eller vända sig till någon annan tillverkare. Hur Volvo får ihop ekvationen att nära fördubbla sin försäljning till 2025, varav hälften av bilarna ska vara eldrivna, på den strategin återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt