Premium

Elektrolyt utan giftigt fluor ger elbilsbatterier samma prestanda

Den giftiga gasen vätefluorid är ett problem för brandmän när elbilar börjar brinna. Men det finns fluorfria alternativ. Nu har forskare vid Uppsala universitet visat att de går utmärkt att använda – med bibehållen kapacitet.

Publicerad

Brandexperter har de senaste åren upprepade gånger varnat för den giftiga gasen vätefluorid (HF, även kallat fluorvätesyra), som bildas när elbilar brinner. Gasen kan tränga in genom brandmännens skyddsutrustning och riskerar att ge allvarliga skador. 14 milligram vätefluorid per kubikmeter luft kan utgöra en dödlig halt.

Fluor finns bland annat i köldmediet i nyare bilars luftkonditionering. Vätefluorid kan alltså bildas även när bilar med förbränningsmotor tar fyr.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här