”Det här är min sanning om Volvo”

2018-06-19 06:00  

Magnus Sundemos dagboksanteckningar från den dramatiska tiden då Volvo skulle gå samman med Renault blev grunden för boken ”Sanningen om Volvo”. En berättelse om en ingenjörs stora kärlek till Volvo.

Det har gått ett år sedan Volvoveteranen Magnus Sundemo lämnade Volvo. Efter nästan 40 år på ett av Sveriges mest kända företag finns det mycket att berätta. Inte minst när man som Sundemo jobbat nära den högsta ledningen och haft insyn i det operativa arbetet på ett sätt som få andra haft.

– Det är viktigt att det inte bara är direktörernas berättelser som skriver historien. Vi ingenjörer har vår historia som sällan kommer fram. Det här är min sanning om Volvo, säger Magnus Sundemo.

I rollen som driven ingenjör, facklig ordförande och ledamot i Volvos styrelse har han varit med i maktens centrum i samband med Renaultaffären, försäljningen av Volvo till Ford och övergången till den nya ägaren Geely. Inte bara det. Han har även varit med och arbetat fram många av de Volvomodeller som rullat på våra gator. Se artikeln där Sundemo listar sina favoritmodeller:

Läs mer: "Min dröm var att utveckla en modern P1800"

Boken Sanningen om Volvo baseras på dagboksanteckningar som Magnus Sundemo förde när han något oväntat klev in i rollen som facklig ordförande i samband med ett varsel där flera duktiga kollegor tvingades sluta.

– Tanken i början var att skriva dagbok för min egen skull. Det blev många anteckningar i samband med Renaultaffären och därefter har jag antecknat till och från, mer vid dramatiska händelser såklart. När jag läste igenom allt kände jag att det fanns ett värde att dela med sig av detta, säger han.

Stor kärlek till Volvo

Varför är din kärlek till Volvo så stor?

– Det beror framförallt på människorna och viljan att göra något bra tillsammans. Göra något bra som inte handlar om att maximera en vinst utan att göra en bra produkt för bilägarna. Och produkterna har nästan alltid varit väldigt bra.

Har du någonsin tvekat på Volvos förmåga att överleva?

– Ja, framförallt runt 2007-2008 var det stor tveksamhet om vart Volvo skulle ta vägen. Vi hade rekordförsäljning men resultatet var svagt. Sedan kom finanskrisen och försäljningen bromsade in och omfattande varsel lades. Det sporrade min kampvilja och då föddes idén om att vi som jobbar på Volvo har lika mycket rätt till Volvo som någon annan.

Under den här perioden arbetade Magnus Sundemo febrilt med att skapa konsortiet Jakob med syfte att ge sig in i budgivningen om Volvo.

– Det var en dramatisk och spännande tid. Det finns något i min bakgrund och uppväxt som gör att jag har en solidaritet med mina värderingar. Under Renaultaffären var det tydligt att PG Gyllenhammar ville bygga sitt eget imperium. Vi var bara ett litet dotterbolag som ledningen inte var intresserad av. Jag var fullt övertygad om att med rätt ägare skulle Volvo kunna lansera nya moderna modeller med lönsamhet.

”Spännande att se om vi klarar det Tesla haft svårt med”

Vad är det viktigaste du lärt dig under tiden på Volvo?

– Ofta är varsel och uppsägningar kontraproduktivt. Det har jag sett flera gånger. Jag anser att man ska jobba helt annorlunda med personalfrågor – på båda sidor av förhandlingsbordet. Jag är också övertygad om att det krävs långsiktiga planer som förankras hos personalen. Det har flera gånger varit uppenbart att vi inte haft det.

Vad tror du om framtiden för Volvo?

– Hela fordonsutvecklingen är naturligtvis fantastiskt spännande. Volvo har en bra position för att fortsätta utveckla moderna, säkra och klimatsmarta modeller. Jag ser att Polestar kommer med en elbil inom ett till två år. Det ska bli oerhört spännande att se om vi klarar det som Tesla haft svårt med. Det vill säga få igång produktionen.

Är det du skriver i boken verkligen sanningen om Volvo?

– Det är sanningen i mina ögon och jag tror att min berättelse ger ett nytt perspektiv på alla händelser kring Volvo och varför bolaget är där man är i dag.

Magnus Sundemo

Ålder: 63 år

Yrke: Civiliingenjör.

Verksam på Volvo: Arbetade på Volvo i 39 år. Har haft flera roller inom Volvo Personvagnar, bland annat konstruktör, linjechef och projektledare. Var projektledare för konceptbilen XC60, och var chef för bilkonceptutvecklingen på Volvo Cars. Var ordförande i Akademikerföreningen på Volov Cars 1992-1994 och 2007-2016. Satt som representant i bolagsstyrelsen i tolv år. Har nu lämnat företaget.

Aktuell: Har skrivit boken "Sanningen om Volvo" som ges ut av Toltap förlag.

Dramatiska ögonblick i Volvos historia

1990: Renault och Volvo bildar en allians, en fusion föreslås.

"Fusionsplanerna var långt gångna och om fusionens genomförts är frågan hur mycket det blivit kvar av Volvo i Sverige och Göteborg. Renaults medarbetare var oerhört slipade i det politiska spelet där många hade en uttalad vilja att ta kontroll över så mycket som möjligt av makten och jobben.”

December 1993: Fusionsplanerna avbryts

"Detta blev starten på en koncentration till Volvos kärnverksamhet och ett fokuserat Transport Volvo. Läkemedel och livsmedelsverksamheterna avvecklades. PG Gyllenhammar lämnar Volvo. Sören Gyll leder koncernen och den nya P2-plattformen beslutas för Personvagnar där första bilen ut är den nya S80-modellen 1998.”

1999: AB Volvo säljer Volvo Personvagnar till Ford Motor Company

"1997 lämnade Sören Gyll över vd-posten till Leif Johansson. Leif insåg snabbt att Volvo aldrig skulle bli marknadsledare inom området personbilar. Men det kunde finnas en chans att bli världsledande för tunga lastbilar om man sålde av PV och köpte in någon av konkurrenterna för pengarna från den försäljningen. Försäljningen genomfördes snabbt och effektivt men för Volvo Personvagnar skulle konsekvenserna bli katastrofala.”

2009: Ford Motor Company aviserar att Volvo PV är till salu

"Alan Mullaly är ny vd för Ford och aviserar den nya sloganen One Ford. I den finns ingen plats för Volvo Personvagnar. Fordchefen Stephen Odell sänds in som vd till Volvo PV med uppgift att klä bruden för försäljning och 2009 blir det officiellt att Volvo PV är till salu.”

2009: Sveriges Ingenjörer på Volvo bildar konsortium Jakob med målet att köpa Volvo PV

"Den lokala fackklubben Akademikerna/Sveriges Ingenjörer på Volvo PV försökte hitta en modell att köpa loss företaget från Ford. Efter flera månaders intensivt arbete tvingades man inse att man inte hade hittat en modell för ägandet som fungerade och att riskvilligt kapital inte gick att finna.”

2010: Kinesiska Geely köper Volvo PV

"Li Shufu i spetsen för kinesiska Geely köpte Volvo Cars från Ford för 13 miljarder kronor. Han utmanade Volvos anställda med sin metafor 'Att släppa ut Volvotigern i full frihet'. Det blev starten på en fantastisk resa för Volvo Cars som först leddes av Stefan Jacoby och en professionell styrelse där ett helt nytt bil- och drivlineprogram beslutades på totalt ca 75 miljarder kronor. Två nya bilplattformar, SPA och CMA beslutades och till det en helt ny motorfamilj VEA (Drive-E). Håkan Samuelsson utsågs till ny vd efter Stefan J och ledde företaget i ett genomförande av de beslutade programmen.”

2013: Den nya VEA-motorfamiljen (Drive-E) lanseras

"Motorn introducerades på Frankfurtmässan 2013 och väckte oerhört stort intresse för sina världsledande egenskaper. Dieselmotorn på 2 liter levererade 190 hkr och hade en förbrukning på 85g CO2/km.

Mercedes vd Dieter Zetsche besökte Volvos monter med sina chefstekniker och kliade sig i huvudet och fattade inte hur Volvo klarat detta. Ett nytt självförtroende väckte hos Volvos anställda."

2014: Den nya XC90:n lanseras

"Första bilen på den nya SPA-plattformen XC90 lanserades hösten 2014 med pompa och ståt. Bilen stärkte ytterligare självförtroendet i företaget.”

2018: Volvo Cars i dag

"Företaget slår försäljningsrekord och är lönsammare än någonsin. Volvo Cars vinner utmärkelserna Årets bil i Europa med Volvo XC40 och Word Car of the year med XC60. Tusentals nya ingenjörsjobb har skapats på Volvo Cars sedan 2008. Geely investerar i ett utvecklingscentrum på Lindholmen och ett joint venture mellan Volvo och Autoliv bildas med namnet Zenuity. Ett fordonskluster i världsklass tar form i Göteborgsregionen."

Per Danielson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt